Odla majs, vilken näring? Tips!

Dana

Trådstartare
Var å köpte några små majsplantor idag. Har läst på internet att näring/gödsel är viktigt, men med vad? Hur länge? När kan man plantera ut, de är ca 10 cm höga?

Behövs näring hela tiden och hur ofta? Vilken näring är bäst? Läste att får de för lite näring blir de små typ.

Läste att de skulle sättas i "klump", inte på rad. Stämmer det?

Mer tips, aldrig fel. Tack på förhand!

Älskar majs!

Sv: Odla majs, vilken näring? Tips!

kogödsel, hönsgödsel mm går bra och anledingen att de ska vara i "klump" är att de vind pollineras dvs om det inte står en planta brevid så blir det inga majs på kolven.

så en lång rad är inte att föredra utan hellre en buske med alla plantor

Tack för svar!

Hur ofta ska man gödsla? Läste att gödslar man inte tillräckligt blir majsen/kolven små.

När kan man sätta ut plantorna? Hur varmt behöver de vara ca, nattetid då jag tänkt sätta de i pallkrage?

Köpte majsen på Lidens i Lidköping. Borde ju finnas på de flesta större handelsträdgårdar, fast jag tror de säljs fort.

Skulle egentligen inte köpa majs, men blev sugen då jag fick se dessa små plantor. Lite oplanerat...

Hur höga kan de bli föresten?

Mina majsplantor flyttade ut i landet idag och fick ett fibervävstält för att skydda mot vinden och för kalla nätter. Tältet tas bort när de är lite robustare. Det har varit ca 7-8 grader i Malmö på nätterna senaste nätterna och mina plantor har vants vid att vara ute i en vecka. Jag har blandat massor med kompost i jorden där de växer och täckte marken mellan plantorna med färskt gräsklipp som gödslar när det multnar ner. Om ca en månad duttar jag över lite hönsgödsel och sedan en omgång till lite senare.
De står i fyrkant, ganska tätt (20 cm mellan plantorna). Lyckas jag, blir de ca 1,5 meter höga, men det kan variera, och förhoppningsvis äter inte myror och sparvar upp kornen när de börjar mogna.
Lycka till!

Åh, Tack för jättebra svar.

Har planer på att sätta ut de i helgen, fibervävsduk har jag.

Ska bli spännande detta. Kan man inte täcka över majsen med något så inte sparvarna äter, bärnät kanske?

Tack än en gång!

Tack då ska jag ta en runda in där på söndag eller måndag när jag är där.

Man kan säkert täcka med nät om man vill, men jag är väldigt förtjust i småfåglar och vill inte riskera att någon trasslar in sig i nätet. Så för min del gör det inget om de pickar i sig lite majskorn :).

Nä, vill heller inte att småfåglarna fastnar i nätet. Tänkte inte så långt..

Såg nu i em att plantorna blivit lite "livlösa", skulle plantera om de tillfälligt i egna krukor, men oj...!

Vissa plantor blev utan rötter, var svåra att få isär pga av rötterna. Tror jag lyckades rädda 7 plantor i alla fall. Får se om de tar sig. Har varit lite kallt här, så jag ville avvakta lite till att plantera ut de.

Har nu satt de i egna krukor, med lite gödsling, så får vi se..

Köp en påse opoppade popcorn, ner i jord, och se det växa. :)
Testat, funkar utmärkt. :)

Så enkelt...Får prova till nästa år.

Nu är det väl lite sent eller...? Tar en tid innan plantan blir tillräcklig för att plantera ut. Beror väl lite på hur hösten blir antar jag?

Jaha, majsen vissnade. Blev inget där.

Får prova till nästa år, opoppade majskorn...

Hur många brukar man ha minst i klump? 10 eller...?

Jag petade ner några korn förra veckan och nu har jag ett gäng skott på snart en dm :D Växer som ogräs ju!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
30 241
Senast: Åsa A
·
Trädgård & Växter Då jag vet att det finns flera trädgårdsintresserade här på Buke, tänkte jag att ni kanske har några tips på hur man räddar Kråkslottets...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 415
Senast: Hyacinth
·
Hundhälsa Hejsan, Jag har en 5 månaders Mas ( Miniatur american shepherd ) som varit halt på ett framben ungefär sedan hon va runt 15 veckor. De...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
22 275
Senast: kolblakkur
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Kan ni fatta? Jag har hunnit fylla 30. Det är helt galet så fort tiden går. Något annat som också är galet är att jag fortfarande inte...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 703
Senast: Saeta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar