Odla egna grönsaker...

trazel

Trådstartare
.. för att göra puré till en liten? Vad har ni odlat för grönsaker och gjort puré av, alternativt vad har ni gett för puréer till de små?

Jag har tänkt att odla morötter och palsternacka. Jag har dock tre drivbänkar och vill gärna så något annat i den tredje, men har idétorka!

Det kommer handla om bland de första smakproverna av puré för barnet om det har betydelse.

Sv: Odla egna grönsaker...

Jag tänkte på potatis också, men det känns som att potatis inte blir bra. Det blir ju färskpotatis och av det blir det som klister (när man försöker göra mos i alla fall)...

Hm, sant.
Pumpa? Butternut squash närmare bestämt? Den är god att göra mos på om man ungssteker den först.
Eller kålrot (rotmos).

Har det inte massor av plats med en pumpa? Jag har bara odlat jättepumpor och de tog ju upp halva trädgården, måste få plats i drivbänken nu. :p

Kålrot... Är det verkligen bra att börja med kålrotspuré på en gång?

Vad jag känner mig positiv, bara dödar förslag. :angel:
Men jag är tacksam för förslagen ska du veta! ;):D

Både kålrötter och pumpor kan lagras länge om du har mörkt och svalt utrymme. Butternut squashen är inte så stor men det är klart, jag vet inte hur stora drivbänkar du har heller, men en kvm borde räcka.
images

Huruvida det är lämpligt som smakprov är jag ärligt talat osäker på men rotmos är väl något som små barn brukar äta?

Du kan ju odla det mesta egentligen så utgå från andra änden, vad vill du ha för smakisar?

Drivbänken är 75*115cm, så det är ju nästan en kvm. :)

Jag tar gärna emot fler tips om någon känner sig manad... :angel:

Jag har för mig att man inte ska ge kålrot innan de är ett år, det innehåller nitrater eller något. Orkar inte googla :)

Idag har jag gjort nässelsoppa på "egenodlade" nässlor! :D

knapplån: ärtor? potatis är ju inte färsk hur länge som helst :-) du kan ju förvara den (sen är det ju inte pure som gäller hur länge som helst heller de ska ju börja äta bitar också mosa med gaffel och en klick smör!).

Hallon/jordgubbar

majs ska visst också gå att odla

Jag hade odlat potatis också om jag vore du, dum som jag är ville jag pröva att plantera lök, så jag fyllde 2,5 av mina drivlådor med rödlök, gul lök och schalotten. 1 är fylld med jordgubbar, 1 med smultron (tills vår trädgård är färdigplanerad, då ska de ut i trädgården så att Selma kan plocka själv när hon blir större), 1 är med kryddor (basilika, gräslök osv), så nu har jag 1/2 kvar att fylla. Får sätta pyttelite potatis med andra ord. :p

Vi har sen innan vinbärsbuskar, hallonland och hur mycket rabarber som helst. Där jag har mina lådor fanns tidigare ett grönsaksland. Ingenting hade blivit skött på kanske 10 år och det var mer tistlar, kvickrot och nässlor än något annat. Så jag gav upp grönsakslandet och grävde ur det, la täckduk och fyllde på med grus, så förhoppninsvis slipper jag ogräs på några år iaf... Håller på att få ordning på hallonlandet, efter 3 år... Med en bebis tar allt mer tid. :p

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
747
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 768
Senast: Snurrfian
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 411
Senast: Ajda
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 246
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Inkorsningsmetod