Odermus till Flyinge

Sv: Odermus till Flyinge

så calido förädlar då? Jag vet faktist ej vad han ger för typ. Vet bara att jag gillar Caganchos avkommor.

Odermus borde ge lite krallighet (?) med Ramiro på andra sidan....

Typmässigt bör man lägga honom på ston om lämnar lite lättare och ädlare avkommor.

Tror att Odermus R om han går igenom, kommer att bli en "poppis" hingst i år. Han är fantastiskt fin att rida och har en superfin mun samt bra galopp enl utsago...

Lena B-du måste skämta när du skriver att Odermus R är en bra förärvare- "sitt möderne till trots":confused:O har ett av KWPNs absolut bästa mödernelinje.

Vad är det för "fel" på Odermus R´s Möderne?:o:confused::crazy::mad::devil:

Refererar till Lena Bs inlägg 28-att Odermus lär vara en bra förrävare-"sitt möderne till trots" Som jag tidigare skrivet är Os möderne bland det bästa som går att få i hela Europa,så Lena B får gärna förklara sig-kanske finns det ngt inbäddat index som LB har tillgång till.........

Att Odermus kommit hit är en ynnest för våra uppfödare:bump:om han sedan inte är samma förädlare som sin far-spelar ingen som helst roll-det har och är alldelesför mkt tuggande om att alla sporthästar skall vara så förbaskat(sorr)
ädla.....

Att Odermus kommit hit är en ynnest för våra uppfödare:bump:om han sedan inte är samma förädlare som sin far-spelar ingen som helst roll-det har och är alldelesför mkt tuggande om att alla sporthästar skall vara så förbaskat(sorr)
ädla.....

håller med till fullo:bow:

Jag tycker det är skitdåligt av seminimportörerna, som du, att försöka dölja att de har ekonomisk vinning av att skriva väl om "sina" hingstar.

Sedan måste det tydligen förtydligast:

Slira skrev:
Odermus är en super förärvare,dock förädlar han inte lika mkt som sin far och avkommornas temperament är i regel betydligt skarpare än faderns,vilket förmodligen kommer från Os möderne.O tillför även storlek liksom C gör.

Lena B skrev:
Men om du nu är importör av Calido så börjar jag förstå varför det alltid är något litet fel på hans avkommor (hingstarna då), vilket givetvis är mödernets fel och att pappan är mycket bättre. Jag vidhåller fortfarande att både Odermus och Calido är bra förärvare - i Odermus fall hans möderne till trots då.

Slira svarade:
Lena B-du måste skämta när du skriver att Odermus R är en bra förärvare- "sitt möderne till trots" O har ett av KWPNs absolut bästa mödernelinje.

Det var alltså Slira som antydde att Odermus möderne lämnar skarpt inte Lena B.

Jag tycker det är skitdåligt av seminimportörerna, som du, att försöka dölja att de har ekonomisk vinning av att skriva väl om "sina" hingstar.

Sedan måste det tydligen förtydligast:

Slira skrev:
Odermus är en super förärvare,dock förädlar han inte lika mkt som sin far och avkommornas temperament är i regel betydligt skarpare än faderns,vilket förmodligen kommer från Os möderne.O tillför även storlek liksom C gör.

Lena B skrev:
Men om du nu är importör av Calido så börjar jag förstå varför det alltid är något litet fel på hans avkommor (hingstarna då), vilket givetvis är mödernets fel och att pappan är mycket bättre. Jag vidhåller fortfarande att både Odermus och Calido är bra förärvare - i Odermus fall hans möderne till trots då.

Slira svarade:
Lena B-du måste skämta när du skriver att Odermus R är en bra förärvare- "sitt möderne till trots" O har ett av KWPNs absolut bästa mödernelinje.

Det var alltså Slira som antydde att Odermus möderne lämnar skarpt inte Lena B.

Tack Cat_and_rat! Precis så var tanken! Självklart vet jag att Odermus har ett mycket fint möderne! (Jag glömde att om man är det minsta ironisk här så måste man skriva att man är ironisk :D )

Jag tror också att Odermus kommer få många ston om han går igenom (man vet aldrig ;) men det borde han) - riktigt fin hingst!

håller med till fullo:bow:

Att skönja nyanserna i det Ni läser och skriver i detta forum,verkar Ni inte riktigt ha hunnit med-Lena B &Cat_Rat.
Bara för att Odermus R anses nedärva ett betydligt skarpare temperament(läs KWPN)än vad Calido I anses göra,innebär inte detta att Odermus Rs karaktärs förrävning är ngt som helst problem-han är ett strålande exempel på ett mkt lyckat avelsarbete-läs toppad sporthästavel-,och har man ngn som helst koll på de stammar som ligger på Os möderne så finner man krut-gyllene krut.Aggresiva och kategoriska inlägg baserade på tro,rykten och "inbäddade"index som man inte vet att tolka tillför inte särskilt mkt.
Infallsvinkeln jag försöker förmedla i mina inlägg går ut på att diskutera kvalitativ sporthästavel-inte huruvida kapabla sporthästar har fula huvuden,korta halsar eller svag överlinje.

Att skönja nyanserna i det Ni läser och skriver i detta forum,verkar Ni inte riktigt ha hunnit med-Lena B &Cat_Rat.
Bara för att Odermus R anses nedärva ett betydligt skarpare temperament(läs KWPN)än vad Calido I anses göra,innebär inte detta att Odermus Rs karaktärs förrävning är ngt som helst problem-han är ett strålande exempel på ett mkt lyckat avelsarbete-läs toppad sporthästavel-,och har man ngn som helst koll på de stammar som ligger på Os möderne så finner man krut-gyllene krut.Aggresiva och kategoriska inlägg baserade på tro,rykten och "inbäddade"index som man inte vet att tolka tillför inte särskilt mkt.
Infallsvinkeln jag försöker förmedla i mina inlägg går ut på att diskutera kvalitativ sporthästavel-inte huruvida kapabla sporthästar har fula huvuden,korta halsar eller svag överlinje.

Vad bra att deras benindex inte är inbäddat, jag tycker att det är otroligt bra för oss stoägare att ett förbund som Hannover delger oss alla hingstars delindex. Det kan behövas i jakten på rätt hingst. Det är väl bara för dig att acceptera att Calido har kassa benindex, vad är problemet med det?

Som jag skrivit i mina inlägg är han en superfin hingst men man måste även kunna se svagheter. Men har du bättre koll på index än Hannoveraner förbundet så är jag imponerad, hatten av....

Men du har antagligen sett fler Calido avkommor än Hannoveranerförbundet *lol*
Angående fula huvuden mm var det DU som drog in Stakkato, som för övrigt leder totalindexet i Tyskland sedan många år, trots sina katastrofala index.

Calido hade 2008 ett totalindex på benen på 97, det är bara att acceptera.

Sedan kan jag tillägga att jag betackar mig för importörer som dig, smygreklam och hissande av egna hingstar tycker jag är moraliskt fel. Dina hingstar behöver dessutom inte det, då de talar för sig själv.
Att du måste försvara hans dåliga index på detta sätt, att Hannoveraner indexet skulle dra ned hans FN index. Då kanske du kan presentera hans benindex i övriga förbund, så att vi kan jämföra. Du bör ju ha dem iom att du vet att just Hannovers drar ned FN indexet?

Men jag fortsätter att vara envis: Vad har Odermus för benindex?

Nu finns ju långt ifrån alla hingstars benindex i Hannoveraner stamboken och
Lena B-helt riktigt Calido I talar för sig själv........behövs absolut inte smusslas eller tusslas i något avseende.:rofl:

kl
Vad förvirrad jag blir för jag fick honom rekomenderad till ett sto som är rejält/grovt och het i ridningen.
Har sett de fina avkommor som det har länkats till, skulle gärna se bilder på de kraliga avkommorna som han påstås ha också samt få veta vad de har för möderne!:)

Knapp!!

Tycker det verkar vara en mycket intressant hingst. Hoppas allt gåt bra på bruks.

jag har precis upptäckt att min tävlingshäst kommer från samma stofamilj som Odermus. Min polles mamma (ftermie) är helssyster med odermus moder. har väldigt dålig koll men det är alltså en fin stofamilj eller?

*KL*

någon som vet hur det gick för odemus på bruksprovet? var ju inne och tittade men ja.. och flyinge är sega på att uppdatera :devil:
Vad skrevs om benställningen?

funderar på att betäcka mitt sto med honom.. Men borde kanske försäkra mig mer och ta en hingst med mer xx? verkar vara delade meningar här om Odermus är bra eller inte bra till maffiga ston?

Hon är stencool i temperamentet, korrekt benställning, bra skritt och trav men behöver högre ridbarhet.. hittils hat hon sett ut att hoppa bra med både fram och bak och enorm mycket rygg

E:Patrice- Bonaparte- Arram
http://joizmeds.mittspejs.se/P1528452
http://joizmeds.mittspejs.se/P1523725
http://joizmeds.mittspejs.se/P1282772
http://joizmeds.mittspejs.se/P1199584
knäppa vinklar, men enda "nakenbilden" jag hade
http://joizmeds.mittspejs.se/P1311740

Odermus kritik

"Omdöme exteriör: Högställd och långlinjerad hingst. Uttrycksfullt huvud. Lång, något brett ansatt hals, lång manke. Lång, något omusklat kors. Något upprätade kotor fram. Något tåvid höger fram, tåtrång höger bak. Ren, energisk, något kort skritt. Taktmässig, ganska rörlig trav."

http://www.asvh.se/hingstar/godkanda/prestation_09.htm

*kl*

Är det bara jag som reagerar över hur höger bakhov ser ut på bilden??

http://www.asvh.se/hingstar/godkanda/prestation_09.htm

Om du tittar noga så ser inte heller höger fram normal ut, med tanke på att det är dessa två han fått kritik på (och vad som tidigare skrevs om när han blev skodd) Så kan man ju undra hur mkt han är korrigerad för att komma ner i dessa "milda" felställningar.
Själv blir jag alltid väldigt misstänksam när en "för" bra hingst släpps iväg från sitt hemland (så mkt pengar så att det handlar om ett bud som inte gick att tacka nej på det tror jag inte den "hingstägaren" har), någon hake brukar det tyvärr finnas.......frågan är alltid vilken.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 079
Senast: Piaff
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 807
Senast: Puffindog
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 265
Senast: Görel
·
Övr. Katt Vi har en katt som är "minst 16 år", förmodligen ytterligare lite äldre. Hon bestämde sig för att bo hos oss för 15 år sedan (lång...
Svar
14
· Visningar
1 117
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka