Sv: Odermus till Flyinge
Att skönja nyanserna i det Ni läser och skriver i detta forum,verkar Ni inte riktigt ha hunnit med-Lena B &Cat_Rat.
Bara för att Odermus R anses nedärva ett betydligt skarpare temperament(läs KWPN)än vad Calido I anses göra,innebär inte detta att Odermus Rs karaktärs förrävning är ngt som helst problem-han är ett strålande exempel på ett mkt lyckat avelsarbete-läs toppad sporthästavel-,och har man ngn som helst koll på de stammar som ligger på Os möderne så finner man krut-gyllene krut.Aggresiva och kategoriska inlägg baserade på tro,rykten och "inbäddade"index som man inte vet att tolka tillför inte särskilt mkt.
Infallsvinkeln jag försöker förmedla i mina inlägg går ut på att diskutera kvalitativ sporthästavel-inte huruvida kapabla sporthästar har fula huvuden,korta halsar eller svag överlinje.
Vad bra att deras benindex
inte är inbäddat, jag tycker att det är otroligt bra för oss stoägare att ett förbund som Hannover delger oss alla hingstars delindex. Det kan behövas i jakten på rätt hingst. Det är väl bara för dig att acceptera att Calido har kassa benindex, vad är problemet med det?
Som jag skrivit i mina inlägg är han en superfin hingst men man måste även kunna se svagheter. Men har du bättre koll på index än Hannoveraner förbundet så är jag imponerad, hatten av....
Men du har antagligen sett fler Calido avkommor än Hannoveranerförbundet *lol*
Angående fula huvuden mm var det DU som drog in Stakkato, som för övrigt leder totalindexet i Tyskland sedan många år, trots sina katastrofala index.
Calido hade 2008 ett totalindex på benen på 97, det är bara att acceptera.
Sedan kan jag tillägga att jag betackar mig för importörer som dig, smygreklam och hissande av egna hingstar tycker jag är moraliskt fel. Dina hingstar behöver dessutom inte det, då de talar för sig själv.
Att du måste försvara hans dåliga index på detta sätt, att Hannoveraner indexet skulle dra ned hans FN index. Då kanske du kan presentera hans benindex i övriga förbund, så att vi kan jämföra. Du bör ju ha dem iom att du vet att just Hannovers drar ned FN indexet?