Odermus till Flyinge

Sv: Odermus till Flyinge

Det kan ju vara så enkelt att hans blod är välrepresenterat och att Odermus inte anses vara den bästa (eller ens av de bättre) av de andra representaterna.

Jo, men Cardento kom hit som ung. Och avtalet med honom ändrades/förlängdes efterhand. De tjänade ju också på att han var här.

Odermus har tävlat färdigt pga småskador. Och används nu bara i avel.

Kanske därför som sverige kunde få hit honom. Annars hade han säkert varit både dyrare (vet inte vad han kostat) plus att de kanske hade hållt kvar honom själva hellre isf.

Vi fick ha Cardento i många år, trots att det var deras hingst.

Skillnaden är ju att han kom som unghäst med ett halvbra bruksprov från tyskland och inte som redan "stjärna" som visat sig i aveln. Säkerligen skrevs ju något vattentätt avtal då innan de viste vad det skulle bli av honom som gjorde att vi fick ha honom så länge som vi fick. Inte fasiken hade vi fått hit honom som 12 åring mitt i karriären om han dessutom lämnat kanon avkommer, om han inte varit här från början.....

Av någon anledning har det ju sällan blivit den väntade succen som det från början låter som när andra kanonhingstar kommit hit.

Odermus har tävlat färdigt pga småskador. Och används nu bara i avel.

Kanske därför som sverige kunde få hit honom. Annars hade han säkert varit både dyrare (vet inte vad han kostat) plus att de kanske hade hållt kvar honom själva hellre isf.

13 år och håller inte längre för tävling, med felaktig benställning på både fram och bakben, låter verkligen som ett superämne i avel, det kan väl aldrig ha med det att göra att de inte själv vill avla på honom längre............

Skulle vara väldigt intressant om de där benindexen kunde komma fram.

Vet någon initierad om Odermus, "pre-Flyinge", är opererad för kolik? Om så, sandrelaterat?

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 079
Senast: Piaff
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 807
Senast: Puffindog
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 265
Senast: Görel
·
Övr. Katt Vi har en katt som är "minst 16 år", förmodligen ytterligare lite äldre. Hon bestämde sig för att bo hos oss för 15 år sedan (lång...
Svar
14
· Visningar
1 117
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Skottlossning på skola
  • Snabbmat?

Hund, Katt, Andra Djur