Odermus till Flyinge

Sv: Odermus till Flyinge

Menar du att man bör passa sig att använda honom till ston som har tvivelaktigt benställ själv eller att han ger dåligt benställ generellt? Calido är min absoluta favorithingst och jag hoppas han finns på färsk i år igen så jag kan betäcka med honom.

Jag pratade med en stor uppfödare i Tyskland och han sa berättade att Calidos benindex är rätt kassa. Huruvida stona han betäckt har dåliga ben vet jag inte men dåliga index tänder varningslampor hos mig. Men han har positiva egenskaper som kanske väger över ett dåligt benindex om man har ett helt korrekt sto. Man ska heller inte glömma att tex Holstein har haft mycket inkorrekta hästar men ända presterat världsresultat år efter år, så det är upp till var och en att ta till sig vad man vill :)
Han har ett totalindex 2008 på 97 på benen i Hannover. Men man ska inte glömma att han har ett hoppindex på 151 och massor med avkommor i svår hoppning.
De uppfödare jag pratat med rekommendar helt korrekta ston med stark överlinje till Calido. Sett många fina avkommor till honom! Ska man vara kritisk så har en del lite svag överlinje men hoppar gör de ;) Fin hingst.

Jag är också mkt intresserad av vad han nedärver för temperament. Har två ston som ev kan vara intressanta till honom men båda är rätt skarpa.

*delvis knapplån*

Jag har sett ett par avkommor till Odermus och de var stora, lätta i typen och verkade ha bra temperament.
Tror att Odermus kan passa bra till lite tyngre ston faktiskt.

Har nog sett samtliga Calido I avkommor födda här hemma-och de är mkt korrekta i alla avseenden.Har även sett ett stort antal utomlands av mkt hög kvalitet!!Men av ngn märklig anledning ligger han strax under Stakkato-(Celles största och viktigaste avelsmatador)i exteriör statistiken just i Hannover-i alla övriga Europeiska framstående förbund rekommenderas han särskilt för sin goda exteriör-inte minst till Capitol blod,vars största svaghet är just den tveksamma exteriören.

Ja,Lena B-tycker nog att man kan säga att han är en helt OK hingst-har bara i Tyskland över 250 s-klass avkommor.........

Läste mailet på mobilen när jag var på kurs och sen har jag missat det, sorry - svarar nu!

*delvis knapplån*

Jag har sett ett par avkommor till Odermus och de var stora, lätta i typen och verkade ha bra temperament.
Tror att Odermus kan passa bra till lite tyngre ston faktiskt.

Ursäkta mig Lena B-där TROR du fel-informera Dig gärna hos KWPN så slipper du leva i villfarelse.:confused:

Har nog sett samtliga Calido I avkommor födda här hemma-och de är mkt korrekta i alla avseenden.Har även sett ett stort antal utomlands av mkt hög kvalitet!!Men av ngn märklig anledning ligger han strax under Stakkato-(Celles största och viktigaste avelsmatador)i exteriör statistiken just i Hannover-i alla övriga Europeiska framstående förbund rekommenderas han särskilt för sin goda exteriör-inte minst till Capitol blod,vars största svaghet är just den tveksamma exteriören.

Öm tå - eller? Han må ligga här eller där, över eller under vissa hingstar, men han hade ett avkommebaserat benindex på 97!

Jag har också sett massor av avkommor till Calido :grin: Är du importör på honom, eller varför så snarstucken. Ta du och tagga ner lite och läs vad jag skrev istället, fin hingst med massor av avkommor i svår hoppning - men korrekta är de inte överlag. Rätt hingst till rätt sto tycker jag är ett bra måtto. Alla hingstar har svagheter (utom Calido då kanske :grin: ) det gäller bara att veta om dem när man letar hingst.

Jag vet vem Stakkato är :D Hans avkommors nackdelar är att de ofta har enormt fula huvuden, dåligt ansatta halsar, mycket tråkig typ. De är ofta små och tuffa dessutom men de hoppar utav bara h-e :love:
I Hannover rekommenderas han (Stakkato då) till stora, korrekta ston av god typ liksom att Calido bör rekommenderas till korrekta ston, det är väl inget att hymla om. Det finns ett index som visar avkommornas ben, och? Supertrevlig hingst annars! Lämnar stora avkommor med trevligt temperament dessutom!

Ursäkta mig Lena B-där TROR du fel-informera Dig gärna hos KWPN så slipper du leva i villfarelse.:confused:

Du verkar ju vara en riktigt trevlig och sympatisk människa. Som jag skrev, jag TROR att han skulle passa bra på våra ston för de avkommor jag sett har inte varit tunga, tvärtom.
Men om du nu är importör av Calido så börjar jag förstå varför det alltid är något litet fel på hans avkommor (hingstarna då), vilket givetvis är mödernets fel och att pappan är mycket bättre. Jag vidhåller fortfarande att både Odermus och Calido är bra förärvare - i Odermus fall hans möderne till trots då.

Om du nu är importör tycker jag att du ska hålla dig utanför dessa trådar helt och hållet faktiskt. Inte riktigt ok tycker jag - om det är så!

Är varken snarstucken eller ömtåad.
Men faktum är att det låga ben index som Calido I har i Hannover bara är så lågt just i Hannover och det drar kraftigt ner hans index i FN.

(Personligen anser jag att Stakkatos låga benindex är betydligt mer allvarligt än de ibland mindre tilltalande huvuden vissa av hans avkommor.)

Anser Du att jag är otrevlig för att jag redovisar bakomliggande fakta gällande avelsindex,så är det bara att beklaga.

*KL

Litegrann OT, men vad står bokstaven R för? Har sett det på nån mer hingst också, vars namn jag inte minns nu.

"R" står för stall Roelofs där han kommer ifrån,dom har även en del andra fina hingstar som Germus R, Namelus R och Mermus R.

så calido förädlar då? Jag vet faktist ej vad han ger för typ. Vet bara att jag gillar Caganchos avkommor.

Odermus borde ge lite krallighet (?) med Ramiro på andra sidan....

Vad menar du med krallighet? Avser du hans benindex?

Jag är intresserad av honom men vill ha korrekta ben då stoet är ngt parallfsk.

jag menar att kralligt är biffigt :).

hade ingen aning om att Calido gav dåliga ben. Stämmer det verkligen?

Men vad har Odermus för benindex?

Exakt benindex känner jag inte till,men vet att hans bedömda avkommor generellt ligger bra till därvidlag vid KWPN´s årliga utvärderingar

Förmodar att Heimdahl´s utlåtande ang O´s exteriör är tillförlitligt.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 079
Senast: Piaff
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 807
Senast: Puffindog
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 265
Senast: Görel
·
Övr. Katt Vi har en katt som är "minst 16 år", förmodligen ytterligare lite äldre. Hon bestämde sig för att bo hos oss för 15 år sedan (lång...
Svar
14
· Visningar
1 117
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka