Odelat tränsbett med "fasta D-ringar"

Rea

Trådstartare
Odelat tränsbett med \"fasta D-ringar\"

Har en häst som inte gillar delade bett och fungerar bäst på odelat tränsbett med fasta ringar. Diskution uppstod med en kompis som nu rider honom åt mig då jag för tillfället är ordinerad "markläge" om huruvida man får tävla med detta bettet eller ej? Total novis som jag är innom området TÄVLA :crazy: och dessutom inom dressyr tog jag beslutet att ställa mitt hopp till alla duktiga inom dressyrens "does and donot's" :).
Kan jag fortsätta med mitt odelade bett eller gör jag bara skit för hästen om han sedan måste ha delat till tävling?
Hoppas ni kan reda ut det för jag kan det inte :angel:...

//kristel- som siktar på dressyr OS, om si sådär 20 år....

Re: Odelat tränsbett med \"fasta D-ringar\"

Du får inte tävla på det bettet i dressyr. Men jag tycker att du kan använda det ändå till vardags. Jag har själv haft en häst som inte kunnat gå på något annat bett än det raka med D-ringar. Och som nu när hon haft det ca 8 månader kan ridas på vilket bett som helst. Många av hästens olater går bort när man rider med ett rakt bett under en längre tid
så det kan vara värt att prova.

Jaha, då var det som vi trodde. Jag tror nog precis som du säger att om vi använder det stela under en längre period så slutar han med sitt fjant, han har haft problem i munnen men det är nu åtgärdat, sitter lite i huvudet på honom fortfarande :rofl:. Ska bli spännande att se hur lång tid han behöver för att "komma på" att hakarna och tandradens skarpa kanterna är borta!

Ha ett med vanliga ringar då, det får du tävla på.
Här är utdrag ur TR

Tionde raden. Ett bett skall vara gjort av metall eller hård, oböjlig plast och
kan vara täckt med gummi (böjliga gummibett är inte tillåtna).
Ingen form av...etc.. Meningen tas bort.
Sid.12 sjätte raden. Gemensamt för alla bett är att de måste gjorda av
metall eller hård oböjlig plast och kan vara täckt med gummi (böjliga gummibett
är inte tillåtna).

Bettet MÅSTE vara ledat, oavsett hur bettringen ser ut (förutom kandarstången förstås).
TR II Mom 218 sid 12 fjärde raden.

Att det står 'oböjlig plast' innebär INTE 'oledat bett' utan det innebär att materialet i sig ska vara så hårt att det inte går att böja. Att det sedan inte finns några ledade bett i hårdplast i Sverige är en helt annan sak.

Jag frågade specifikt om detta på senaste domarkursen eftersom det skulle gå att tolka som att man fick ha oledat, hårt, plastbett, men det får man alltså inte. Det är plasten som ska vara oböjlig, inte bettet.

Ja ja i fälttävlan får man ha rakt tränsbett iallafall, vare sig det är i gummi eller metall :angel:

Fast det står ju konstigt i så fall när det står att böjligt gummibett inte får användas. :confused:

Hur ser ett ledat böjligt gummibett ut?? Böjligt gummibett är inte det ett sådant rakt bett utan metall inuti??

Det finns ledade bett i hårdplast det är dom där äpplebetten

Liknande trådar

Utrustning TR II (dressyr) utelämnar mycket gällande bett kan jag tycka. Hur är det med mått? Vilka bettringar är godkända med oledat, tvådelat...
Svar
3
· Visningar
1 120
Senast: Amanda_F
·
Utrustning Min häst vantrivs med tvådelade och tredelade bett, spelar ingen roll om det är lösa eller fasta ringar... Har provat olika metaller...
Svar
2
· Visningar
980
Träning Tror jag satte den andra tråden fel, så jag provar igen :angel: Börjar med att poängtera att jag skriver för en väns räkning i detta...
Svar
6
· Visningar
879
Utrustning Vad är det för skillnad (i verkan) om man rider på ett bett med D-ringar? hur verkar ett delat med en koppar-rulle i mitten? varför...
2
Svar
21
· Visningar
6 061
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar