Bett med D-ring, kopparrullar m.m. (frågor)

Sv: Bett med D-ring, kopparrullar m.m. (frågor)

Jag skulle inte stoppa in något med hävstång innan du vet hur hon går med vanligt bett. Hävstång stoppar du in om din häst är för stark för dig, eller som i hoppning, snabbare reaktion om man måste korta, lägga rätt an mot hindret.

Sv: Bett med D-ring, kopparrullar m.m. (frågor)

nej det blir ju inte det första jga rider på... :cool:
vänjer henne just nu vid att ha det i munnen (rakt tränsbett).
bett jag tänkt prova (innan hävstång. vill egentligen ha så milt som möjligt i munnen med tanke på hennes tidigare erfarenhet av bett - smärta):
rakt odelat tränsbett (syntet/silikon och vanligt)
tredelat eggbett (med och utan koppar)
ev. tvådelat eggbett (med och utan koppar)
målet är att hon ska gå lika fint på bett som på hackamore.
har funderingar kring stångbett eftersom hon är van vid att ha hävstång (hackamore) och det kan ju hända att hon helt enkelt trivs bättre på det. och jag ville (vill) inte stoppa in NÅGOT i munnen på henne utan att åtminstonde veta hur det ska användas och sitta. därför försöker jag skaffa kunskap kring detta.

Liknande trådar

Utrustning Hästen (Islandshäst) behöver ett nytt bett. Enligt utbildad hästtandläkare har hon liten mun och behöver ett smalt bett. Hon har nu...
Svar
7
· Visningar
3 938
Senast: Ace
·
Utrustning Jag behöver bettförslag till ena ponnyn. Jag rider oftast på hackamore, ibland babypelham, rakt i gummi. Hon är åt det heta hållet och...
Svar
1
· Visningar
1 088
Senast: Lipperta
·
Utrustning Hästen har tjock tunga, köttiga läppar och väldigt låg gom. Har provat lite olika tränsbett och hon föredrar ett tredelat eggbett, eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 340
Senast: Alexandra_W
·
Utrustning Min pålle har en väldigt känslig mun (Och är känslig överhuvud taget överallt;) ), både mungipor, laner och tunga , möjligen att gommen...
2
Svar
33
· Visningar
5 452
Senast: Equilina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar