Nu blir ja faktiskt lite småsur på vissa som skriver inlägg här... "Skaffa dej ett liv" "du kan inte vet a nått om hoppning" "du skapar dålig stämning" etc...
Hon skriver ju bara sin åsikt och det har hon all rätt att göra. Det skulel nog inte bli så överdrviet bra stämning om nån skulle säga att allt va jättebra och att nästan alla ryttare red superfint med fina hjälper osv.
För så ärd det ju egentligen inte. Hon skriver fakta blandat med sin åsikt. Tycker ni inte som henne eller tycker att det är ett meningslöst inlägg, varför kommentera alls om ni bara ska skriva nått "elakt" ???
Det där med klubbtävlingar kan jag oxå reagera på... MEn som nån skrev så är det ju oftast ett max antal starter på 3klassr/häst på de flesta ridskolor. Här kan de få gå 4 om de hoppar tex två-3 gånger i 20cm men inte annars.
Men som sagt, de felsta slår ju "sina" hästar gansak mkt, och det just för att ridläraren "uppmuntrar" dem att göra det på lektioner om de segar ner eller vägrar osv.
Och det tycker jag är 100% FEL!!!
För när man lär sej rida på ridskola så ska man ju lära sej bli en så bra ryttare som möjligt, varför annars gå där? O ungarna inser ju inte själva att det är fel att göra så (tro mej jag fattade inte helelr det i början
)
Nu det senaste året har jag fått ha ett par rent ut sagt hemska ridlärare... När min häst vägrade backa, inte faan slog ja till honm o drog i tyglarna då... MEn då kom ridläraren fram o höll hårt i tyglarna o slog han på bogen flera gånger.
HAn blev ju livrädd för henne sen!! MEn efter den stunden kan ja ju lova att hon inte fick det lätt
. Hon blev redigt tillrättavisad av mej o ja tror (o hoppas) faktiskt att hon skämdes lite.
Ett anant exempel var när vi va på utbyteshoppning på en annan klubb, då så red en kompis en liten småseg ponny och det va en av ridlärarna där som hjälpte til lite om vi fick problem...
Och vad är det hon säger?? Jo:
"Slå honom minst tio gångerstenhårt på baken för han lyssnar inte annars" O peppade på henne att slå mera
Hon va ju fan helst sjuk i huvet!!! rent ut sagt
Är det så konstigt att folk lär sej slå o sporra sina hästar??
Självklart finnsdet bra ridkärare oxå men ja har tyvärr haft oturen att inte träffa på så många. Jag har bara gillat 2 av 5 ridlärare som jag haft hittils, dom andra är rätt störda vad gälelr hästhanteringen. JAg har inget emot nån av dem personligen men deras sätt att ha hand om hästar *rysa*
MEn nu ska ja inte berätta min livshistoria här inte
EMn som sagt, det är inte konstigt om barnen slår o sparkar sina hästar eftersom många ridlärare "lär ut" på det sättet på de "sega" ridskolehästarna...
En annan sak jag reagerar på är när barnen får ha sporrar på hästarna innan de är redo för det.
Ja tycker inte att man ska ha varken sporrar eller spö innan man lärt sej RIDA!!!
Mina åsikter kan ta en hel dag att skriva så nu ska jag inte skriva mer