Och vad gör jag nu då...?

Sv: Och vad gör jag nu då...?

Jag tycker tvärtom , merparten av klinik veterinärer numera är högst positiva och samarbetar med alternativ vården på ett väldigt positivt sätt som jag tror kommer bli ännu mera standardiserat ytterst snabbt . Många kliniker har ett samarbete med alternativ vården och många veterinärer på klinikerna är utbildade även som alternativare.
Tillochmed försäkringsbolagen är ju med i svängen ! Framför allt är ju vet och F bolag väldigt överens numera att döma ut gör man inte rakt av ... På både gott och ont ibland givetvis .

Låter som du haft otur mer ang veterinär. De finns såklart fortfarande så som du beskriver men jag tycker verkligen de är i minoritet år 2013 måste jag säga .

Senast ändrad:
Sv: Och vad gör jag nu då...?

Jag måste säga att jag tycker det är mycket fascinerande att du uttalar dig om hela sveriges hovslagarkår och fäller påståenden som du gör. Det är det enda du skriver i varenda tråd, oavsett vad ämnet från början handlar om.

Jag känner faktiskt inte till en enda hovslagare i mina kretsar som inte är ypperligt medvetna om vad en för upprätad hov ställer till det, och hur hovvinkeln är av yttersta vikt för hästens hållbarhet.

Det kan tyckas märkligt att så många problem har samma lösning, men om man jämför det med att vi skulle gå i skor med klacken under tån på bakåtlutande fötter så skulle det påverka oss på flera olika negativa sätt. Pröva gärna själv med ex en vikt tidning, ett par tre cm tjock. Det motsvarar ca 1 -1,5 cm höjd på en hov som är ungefär hälften så lång som vår fot. Rörelsemönster och ridbarhet påverkas redan vid 5-6 mm, en vinkel som på de flesta hästar bildas på en normalt lång skoperiod, om hoven är korrekt från början.

Det är ett grundproblem som ger upphov till en lång rad följdproblem. För att lösa dessa är det prio ett att hovarna korrigeras så att hästen står rakt, på en naturligt vinklad undersida. Om hovslagarna i dina kretsar vet hur man SER att hoven är upprätad och står i naturlig vinkel så är de ett undantag från mängden. Finns det inget synligt tecken blir det personliga antaganden.

Har själv aldrig hört en hovslagare tala om exakt vad som kännetecknar en balanserad hov och visa de SYNLIGA tecknen som gäller för ALLA hovar. En stor majoritet av hästarna idag tålandar lite eller mer pga en mer eller mindre vinklad stråle, utan att det uppmärksammas ha något samband.

Att strålens fysiologiska vinkel mot marken är exakt 0 grader (vågrät), lärs inte ut på skolorna och betraktas idag generellt som betydelselöst. MVH

Liknande trådar

Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
697
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 095
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 203
Hästvård Skulle behöva lite tips ang min 13 åriga ponny. Denna lilla häst har varit på kliniken otaliga gånger men känns som grundproblemet...
2
Svar
20
· Visningar
3 956
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Mens
  • Vad gör vi? Del CCIX