Och vad gör jag nu då...?

Daredevil

Trådstartare
Mitt sto har under ett halvårs tid nu behandlats 4 gånger för kotledsinflammation i hb och en gång vb (Första besöket 2 grader hb, andra 1 grad hb, tredje friskförklarad, fjärde 1 grad hb 1 grad vb).

Blev rådd av en utomstående hästkunnig med flera års erfarenhet (alltså ej behandlande veterinär) att ringskor kan underlätta för stora hästar som är veka bak (Hästen är 180 hög och väger 625kg, alltså av den nättare modellen). Den behandlande vet har inte haft några åsikter om skoning som avviker från det hon går med nu (classic roller fram och vanlig sko med sidokappor bak)...

Nya rtg och ul är gjort på båda bakkotor och det finns inget där som avviker, och behandlande veterinär säger att det inte finns något som tyder på att hon inte ska kunna komma igång för fullt igen.

Ältar fram och tillbaka, bollar med vet, hovis och andra kunniga hästmänniskor i min närhet men blir inte klok på detta!

Så vad gör jag nu... Skor som vanligt, lyssnar på rådet, ger upp totalt eller fortsätter kämpa....

Vet igentligen inte vad jag vill med denna tråd, känner mig bara så förvirrad att jag inte vet vare sig ut eller in längre, så jag ber om ursäkt för årets rörigaste inlägg. Någon som har tips? :confused:

Sv: Och vad gör jag nu då...?

Jag hade lagt in en lång vila.
Min blev inte helt återställd på vet. rekommenderade program. Knäledsinflammattion.
Jag lät min vila ytterligare 6 mån och sedan långsam igångsättning.
Han blev fullt frisk.

Ja, längre vila och sedan sättas igång med ett rehabprogram. Jag tänker att en duktig tränare bör kunna se vad hästens svagheter är, och kan hjälpa dig att bygga upp hästen från grunden på rätt sätt.
För sådana där problem är väl oftast tränings/ridrelaterade har jag förstått det som?

En av mina gamla hästar hade en sån skum hälta fast i bakknä. Hon behandlades, blev frisk, sattes igång och så fort det sattes mer press på henne, blev hon halt likadant igen och allt började om igen. Höll på så här i ett och ett halvt år, sen sa vet " jag vill inte sätta fler sprutor i den här hästen nu" (mao hon dömde ut hästen där och då).

Betäckte då hästen och åkte 32 mil enkel resa till en annan vet, som direkt sa "det är en inkapslad inflammation", inflammationen satt alltså i ledkapseln, så när man behandlade leden blev ju själva leden "frisk", men kapseln var fortfarande inflammerad och hältan kom inte fram förrens hästen skulle jobbas dvs under igångsättningen var det lugnt.

Lösningen var att hon behandlades. vilade,2 veckor, sen åb, var ohalt på åb, behandlades då om trots att hon var ohalt, för att även komma åt inflammationen i kapseln, sen vila 2 veckor och därefter sista åb. Efter det var hästen inte halt igen och har, vad jag vet, inte varit sedan dess heller, tyvärr dömdes hon ändå ut, men det pga en helt annan orsak och är idag avelssto.

Jag hade aldrig hört om inkapslad inflammation innan detta och kan tänka mig att en sådan sak har orsakt många hästars förtidiga död.

Om jag vore du och om du inte redan gjort det, så skulle jag ta hästen till en annan veterinär och få en "second opinion", prova därefter med andra skor som du redan var inne på.

Får jag fråga vad som exakt menas med inkapslad inflammation? I en vanlig ledinflammation sitter ju inflammationen i just leden/ledkapslen, men inkapslad inflammation är något annat?

Ett tips, om ni ej gjort det än.

Kolla igenom hästen. *grundligt* oftast kommer sådant här från ryggen/korset/bogar. Då inflammationer oftast är en belastningsfråga så kommer det sällan från det utsatta benet.
Så kiropraktor är ett tips.

Hoppas det löser sig. Annars som de andra säger, ställ av hästen och börja om från början när denne tappat musklerna.

Lycka till

Håller med det som skrivits redan: har man kollat högre upp än benen?
Dvs varför får den inflammationerna?

Har den stört rörelsemönster kan man hjälpa den rätta till det om man är bra på att arbeta dem vid hand i träns. I många fall kan det hjälpa en osund individ att bli symptomfri.

Men först hade jag kollat den högre upp om det inte är gjort.

Ska försöka svara på alla frågor. Eftersom jag missade att få med en hel del i första inlägget. :)

Vad jag har förstått är att knäledsinflammationer är vanligare än kotledsinflammationer när det kommer till bakbenen. I synnerhet på en så stor häst. Att hon fick ett återfall förbryllar både veterinär, tränare och mig. För hon vart sååå fin innan hon kändes halt igen. :crazy:

För att svara rakt av:

Hon är genomgången överallt från mule till svans av en väldigt duktig klinikveterinär. Ryggen trodde jag det satt i vid första besöket, när hb hittades. Så den är kollad extra noggrant.

Första kotledsinflammationen uppkom efter att hon gick omkull i hagen, så detta är inte något som uppkommit av ridning/belastning.

Hon är vek i sina bakben, och har svårt att sätta under sig ordentligt. Vilket vi tränat på successivt under mina 2 år som dressyrelev. Så hon rids varje "ridbanepass" under uppsikt av en kunnig tränare.

Vi ska på återbesök om två veckor och beroende på hur det ser ut så kommer jag att antingen börja rehab med henne, åka till en annan klinik och/eller ställa av henne till nästa år.

Hon är genomgången av en massör/et som inte kan hitta något mer än att hon var något öm vid ländryggen. Detta var en dag där hon stått ute och blivit kall/blöt om ryggen så Et var ganska säker på att det var pga det, då hela muskulaturen där vart kall.

Just nu mår jag nästan bara illa av att se på henne, min jämnt och fint musklade hästs bara tynar bort framför ögonen på mig. Magen blir rundare men allt annat bara säckar ihop. :(

Hon måste skos nästa vecka, något jag kan göra för att underlätta läkningen? Eftersom vet inte har någon åsikt så torde det vara så att det inte behövs, men jag vill ju ändå underlätta för henne :confused:

Om hästen står det allra MINSTA på bakåtvinklade hovar leder det till stora påfrestningar för senor och leder. Även till ett stört rörelsemönster, vekhet och svårigheter att sätta under sig och använda rygg -och bukmuskler, dvs kraftigt försämrad ridbarhet.

Det vanliga svenska hovslageriet har inte uppmärksammat detta, de saknar en exakt regel för hovens naturliga vinkel mot marken, hovens undersida ska bara vara "plan". En majoritet av svenska hästar står därför på mer eller mindre bakåtvinklade hovar där tån är för hög i förhållande till trakten.

En klassisk verkning från äldre litteratur med SYNLIGA regler finns i inläggen den 22 och 23 juni. MVH

Jag måste säga att jag tycker det är mycket fascinerande att du uttalar dig om hela sveriges hovslagarkår och fäller påståenden som du gör. Det är det enda du skriver i varenda tråd, oavsett vad ämnet från början handlar om.

Jag känner faktiskt inte till en enda hovslagare i mina kretsar som inte är ypperligt medvetna om vad en för upprätad hov ställer till det, och hur hovvinkeln är av yttersta vikt för hästens hållbarhet.

Jag vill verkligen inte kritisera din veterinär eller din massör.
Men som sagt en kiropraktor hittar ibland sådant man ej kan se, eller ta på.
om du förstår.
Annars hade jag tagit ut någon med värmekamera för att kolla om det finns några fler ställen som är inflammerade *ökad cirkulation.

Det är som sagt ett tips, sen som någon annan skrev är ju skonningen jätte viktig med vinklar och allt. Men har man en bra kunnig och kompetent hovslagare kan man själv inte göra så mycket mer.
Som sagt jag misstror inte de utlåtanden du fått. Men ibland hittar man sådant man ej trodde fanns. Sådant man ej kan ta på.

Annars filma din häst när du arbetar den för töm. Se hur den rör sig, se vart den sätter ner sina fötter, hur denne lyfter sina ben, ser du då något avvikande kan du utgå får detta.

Stort Lycka till, vet vad du går igenom:(

Fast de får och ska ju inte behandla en skadad häst om det inte sker på remiss av veterinär. ö.h.t brukar man vilja undvika att manipulera mitt under en pågående/läkande skada, därför att det är nog för kroppen i sig att läka utan att rörelsemönstret/belastningen ändras samtidigt. Så har mina veterinärer förklarat det.

Antar att detta var till mig?

Hon är genomgången av en ET efter friskförklarandet - fanns inget att klaga på mer än att hon var kall i muskulaturen efter en hel dags regnande.

Både veterinären jag åker till och hovslagare har jag fullt förtroende för.

Jag åker 20 + mil för att få bästa tänkbara vård för henne. Denna veterinär är väl använd av både trav och ridsports "eliten" här i Sverige.

Hovslagare är meriterad och går på alla förbundets träffar och utbildningar/kurser osv samt innehar bokstäverna U G J F enligt SHF.

Eftersom hon inte får gå på volt eller arbetas mer än 45 minuter skritt så är det just nu väldigt svårt att se något. Anledningen att jag ens åkte första gången var inte för att hon var synbart halt utan för att hon hade svårt att hålla takten i högervarvet på små volter i trav. Så hon är inte halt på böjprov eller på mjukt underlag volt. Det är volt på hårt som hon reagerar på.

Ju mer man letar desto konstigare blir det :(

Men i det här fallet låter det som att man inte har hittat orsaken till skadan/skadorna, och då hjälper det ju inte att behandla symtomen. Min häst blev av med upprepade kotledsinflammationer tack vare kiropraktor.

Det är precis det jag har lärt mig också, samt att jag har aldrig märkt någon som helst skillnad på min häst efter att ha haft ute ET/kiropraktor, mer än att hon har tyckt att det varit skönt. Men någon skillnad efteråt har aldrig visat sig.

jo så kan det vara men oavsett skall manipulation aldrig göras under pågående behandling, utan först ska ledinflammationen läka ut, vid "friskförklaring" sen när hästen är ren, kan man manipulera, men inte annars. De får som sagt inte ens, om inte veterinären bedömt det som del av behandlingen, och har vetten det har man förmodligen inte sprutat i lederna i samband parallellt.

Daredevil: Jag hade nog gjort som ngn annan skrev i detta läget: låtit henne vila väldigt länge nu och sen kollat henne igen. Drygt jag vet......

Ja det är knivigt :D

fast poängen är ju det jag skrev, att om veterinär anser att man behandlat och det inte hjälper och misstänker andra alternativ, ja då remitterar de ju och låter bli att spruta leden samtidigt. det var ju det jag skrev?

Det finns säkert de veterinärer som gör det, men fortfarande har ganska många svårt att tänka utanför den traditionella behandlingen. I mitt fall började veterinären prata om att döma ut hästen, när allt som behövdes var ett par besök av kiropraktor, vilket gjordes på mitt eget initiativ. Efter att hästen vilat länge, till ingen nytta.

Om det nu är så att inflammationerna kommer från en vurpa i hagen tycker jag verkligen det finns all anledning att kolla upp rygg, länd och nacke på de olika sätt som står till buds.

(Ts, såvida inte ET även är kiroutbildad, är det inte samma sak.)

Liknande trådar

Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
697
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 095
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 203
Hästvård Skulle behöva lite tips ang min 13 åriga ponny. Denna lilla häst har varit på kliniken otaliga gånger men känns som grundproblemet...
2
Svar
20
· Visningar
3 956
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIX
  • Skottlossning på skola
  • Mens