+ och - för att ha hästar ensamma i hagen!

Fashionistan

Trådstartare
Mina är:

+ Hästen får lugn och ro (ingen som vill leka i tid och otid)
+ Får äta & dricka ifred
+ Inga spark eller bitskador (skador framkallade av andra hästar)
+ Lugnt och skönt vid hämtning (för mig :p)

- Hästen får ingen flock och blir då också utan samspel med lek och kontakt som dom är gjorda för att ha och detta är ju väldigt viktigt såklart, speciellt om man har en lekfull häst!

(Om hagarna är nära går det ju att busa över staketet dock och min häst är tex väldigt bra på att roa sig själv)

Vad tycker ni?

Sv: + och - för att ha hästar ensamma i hagen!

Min häst har aldrig haft problem med att få äta eller dricka ifred, eller ha lugn och ro.
Hon har dock gått med unghästar/yngre hästar och de har fogat sig efter hennes vilja. :)

Har inte haft något problem med att andra hästar är framfusiga när jag ska plocka in
henne ifrån hagen.

Sparkskador är väl det jag kan oroa mig för ibland. Olyckor kan alltid hända. Men vi har stora hagar
och den enda hästen jag oroade mig för var min egen, men hon var en ängel med bebisarna!

Men just nu går min häst själv för att hon inte kan gå med unghästarna på grund av att det
är för frodigt bete och hon blir smällfet på någon vecka.

Ser inga direkta fördelar med att ha henne själv.

För mig finns inga fördelar med ensam häst.

De är flockdjur och för att må bra måste få gå i flock. Att hästen får äta i lugn och ro fattar jag inte, de leker ju inte 24 timmar om dygnet.
De måste få leta föda, stäppdjur som de är, tillsammans.

Att busa över staketet är för mig bara en samvetsfråga för ägaren, för att döva sitt dåliga samvete. Hästar måste få röra varandra!

Skulle min häst busa över staketet med en annan häst så skulle jag få hjärtsnörp. :crazy:
Det om något är en säkerhetsrisk!

Jag kan inte komma på något + med att ha hästen ensam i hage faktiskt.
Finns säkert de hästar som trivs bättre ensamma, men nån sån har jag inte stött på hittills i mitt hästliv.

Eller, avelshingsten i stallet går ensam när han inte har ston att gå med iofs. Han kommer väl att gå tillsammans med något dräktigt sto sen om det funkar just för att han ska slippa gå själv.

Min unghäst har en stor flock med kompisar och stora ytor att springa omkring på. Min gammelhäst (22 år) går med ett gäng ston i en stor hage. Hon hade gått med unghästen om det inte var för att det betet är så kraftigt att hon hade rullat fram efter ett par dagar. Så de hästar som har lättare att lägga på sig går på ett magrare bete.

Skulle ju vara jättetråkigt för dem att gå ensamma, och alla hästar här i stallet säger ifrån om det är någon som är 'dryg'. Det är huvudsakligen islandshästar om det spelar nån roll :) (och en och annan stor kluns)

Jag ser inga fördelar att ha mina hästar ensamma i hagen, dom gillar att klia varann och äter gärna ur samma höhög även om det finns flera högar att välja på. Håller med IronWill att busa över staketet är en stor skaderisk!

Hästar ska få vara hästar och gå i flock med andra. Självklart finns det risker i flock, men hästen kan snubbla o bryta nacken ensam också.

kl

Finns inte en enda fördel med att ha dom ensamma..ur hästperspektiv.

Enda gången må då vara skadade djur som står på konvalescens.

Och i stort sett alltid så står hästar ensamma för att ägaren tycker det är bekvämt och smidigt.
Utan en tanke på att dom berövar hästen sin sociala och välbehövliga del av livet.

AM

Ser inga fördelar med att ha dom ensamma.
Skada sig kan dom göra ändå.

Att ha staket som dom kan "busa" över är det värsta jag vet och jag tycker att det är livsfarligt och skulle aldrig släppa in min häst i en sån hage.

Dock finns det undantag och det är för mig hingstar (inte alla) och konvalescenser.

Tycker mina hästar äter och sover i lugn och ro trots att de är flera, förstår inte varför de inte skulle göra det, då de har samma ät och sovtider, sen kommer buset där i mellan.

Jag vet en fördel som jag tycker är för hästens bästa också, som mitt sto som gärna blir väldigt väldigt tajt med dem hon går med, detta innebär att hon mår väldigt dåligt när hon måste lämna de andra eller när de andra lämnar henne.

Går hon själv så bryr hon sig inte om de andra, hon lever sitt egna liv så att säga.

Nu har jag henne tillsammans med massa andra just nu och självklart älskar hon det, men det bidrar också till att hon alltid måste ha med sig sin shettis när jag ska iväg för att rida osv, och även då blir hon stressad, om än aningen mindre, hon river åtminstone inte stallet..

*kl*

Håller med de övriga, hästar ska gå tillsammans. Mina två, en 4åring och en 19 åring trivs alldeles utmärkt tillsammans. Vill inte tanten leka när unghästen vill säger hon ifrån. Sover och äter gör dom samtidigt bredvid varandra

För hästens skull kan jag inte se några fördelar alls med att vara ensam. Ingen av de hästar jag ägt eller tagit hand om har haft problem med att få lugn och ro eller att äta och dricka. Så länge flocken är väl sammansatt och foder placeras så att alla hästar kommer åt det brukar det fungera. Och att busa över staket är en skaderisk om något!

Dock kan det ju bli problem om de har väldigt olika behov när det gäller utfodring. Jag har tex svårt att få ihop det för mina som går ute långa dagar där en av tre är väldigt lättfödd och måste begränsas mer medan de andra kräver mer mat. Skillnaden blir för stor för att justeras endast med kvällsfodringen. Jag löser det oftast med att den som är mest lättfödd får gå några timmar i egen hage med mindre mat på kvällen innan insläpp.

Jag kan inte se någon fördel med det. Hästen blir otrygg och kan inte leva ett normalt hästliv om den inte får gå i flock. Den vill inte ha lugn och ro och att få äta ifred, det är att förmänskliga hästen.

Mina är:

+ Hästen får lugn och ro (ingen som vill leka i tid och otid)
+ Får äta & dricka ifred
+ Inga spark eller bitskador (skador framkallade av andra hästar)
+ Lugnt och skönt vid hämtning (för mig :p)

- Hästen får ingen flock och blir då också utan samspel med lek och kontakt som dom är gjorda för att ha och detta är ju väldigt viktigt såklart, speciellt om man har en lekfull häst! (Om hagarna är nära går det ju att busa över staketet dock och min häst är tex väldigt bra på att roa sig själv)

Vad tycker ni?

Jag tycker alla dina skäl mer handlar om att du ska vara nöjd, inte hästen.
Våra hästar har aldrig problem med att äta och dricka ifred.
De har heller inte sparkat varandra så det blivit några synliga skador.
Jag tar hellre in 2 hästar än att låta en stå ensam hela dygnet för att underlätta för mej.

Ang det fetmarkerade, för mej handlar det inte bara om att de ska få leka med varandra, utan om trygghet och att kunna dela upp vila och vaktande i hagen mot faror.
Även att kunna hjälpa varandra att klia varandra och vifta bort flugor.

Leka över staket får absolut inte mina göra. Här har vi en gång mellan separata hagar för att de inte ska nå varandra.

Så för mej är det bara - att ha häst ensam i hage.

Jag tycker att alla hästar ska ha minst en kompis i hagen, bäst är så klart en flock som funkar bra tillsammans.

Jag tor inte alls att hästen mår bättre av att kunna äta i lugn och ro när den är själv för att vara själv är inte det naturliga.

Enda gången jag tycker det är ok att ha hästen själv är när den är konvalecent.

Och leka över staketet ser jag som en större risk än att låta dom gå tillsammans.

För mig finns bara två anledningar till att en häst skulle få gå ensam.
Hingst
sjukdom

*kl*

Håller med de övriga, hästar ska gå tillsammans. Mina två, en 4åring och en 19 åring trivs alldeles utmärkt tillsammans. Vill inte tanten leka när unghästen vill säger hon ifrån. Sover och äter gör dom samtidigt bredvid varandra

Håller också med de andra! Ser inget positivt med att hästar ska gå själv. Mina två, 4 år och 17 år går alltid tillsammans förutom de timmar vissa dagar som 4 åringen äter gräs, 17 åringen är fånghäst och får därför inte äta gräs.

Det är ju skillnad på flock och en grupp med hästar. En fungerande och harmonisk flock har ju aldrig några problem. Men givetvis fungerar inte alla hästar med varandra bara sådär, så att bara slänga ihop en grupp med individer som inte säkert kan betee sig är ju inte säkert att det lyckas. Och då kommer ju bit och sparkar, hästar som vaktar foder och vatten osv. Lekandet och riktig närkontakt är ju en naturlig och nödvändig del av livet däremot, det vill man väl inte ha bort :)

Jag ser inget som helst positivt i ensamgående hästar. Enligt mig bör varje häst få växa upp i ordentliga hagar i en trygg flock, då lär de sig ett riktigt språk och så slipper man många av problemen i andra grupper senare i livet. De + som fanns här låter ju snarare som en enklare vardag för hästägaren, inte som det bästa för hästen.

Jag funderade ett tag på att ha min häst i egen hage för att kunna ge fri tillgång på grovfoder under en övergångsperiod. Oavsett om de är massa massa gräs i hagen verkar det inte räcka för min medans de andra är runda som klot.
Det är den enda anledningen jag skulle kunna komma på att ställa hästen själv, möjligen också om det va en dålig flock.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 355
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 766
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 750
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 788
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka