Obehaglig händelse som jag inte riktigt greppar

Sv: Obehaglig händelse som jag inte riktigt greppar

Jag lyckades nu med att radera FEL av mina dubbelinlägg. Men jag vet ju vad jag skrev i mitt numera raderade tillägg, så jag gör om det imorgon när jag har en dator. Men ja, jag håller med dig (är jag en papegoja?:D). Det är tydligen väldigt viktigt att hindra oss från att diskutera det här. Så viktigt att hen måste skrämma oss genom att hävda att vi inte tror på TS och skyddar förrövaren.

Jag är spyfärdig.
 
Sv: Obehaglig händelse som jag inte riktigt greppar

Ett mönster, som jag anar även i lahsd:s argumentation, är nog att stoppa varje tendens till att diskutera det här och att se det här som ett slags samhälleligt eller politiskt färgad fråga. lahsd uppmanar istället till att se det som att det handlar om en (1) skitstövel. Inte mer, inte mindre.

Denne skitstövel, är det sedan enligt lahsd:s variant av rättskänsla ok att göra lite som man vill med, liksom med hans fru.

Bara vi inte analyserar.

Tolkningen om att såna som resonerar som du och jag skulle vilja skydda karln, är ju antingen korkad eller direkt elak. Saknar ju substans helt.


Jag har väl inte försökt att stoppa någon diskussion. När jag läste ditt inlägg blev jag tvungen att gå igenom alla mina inlägg i denna tråd och de som svarat på mig och hur du lyckas få det till att jag försöker få någon/några att inte diskutera detta ämne är bortom min fattningsförmåga.

Om du läser mina inlägg så har jag framfört en del förslag på hur man skulle kunna hantera denne man. Jag har full förståelse att vissa kan tycka att det är olämpligt att SMSa hans fru (om han ens har någon).

TS gjorde också klart att det inte var något aktuellt alternativ.

TS framförde dock även oro för att andra kursdeltagare skulle behöva riskera att utsättas för mannens olämpliga beteende.

En följd av det var mitt förslag att man kunde ge mannens företag negativa omdömen på olika sidor på internet som sysslar med företagsbetygsättning.
Det är ju inte helt otroligt att den som vill anlita mannens företag t.ex. googlar på företaget och då hittar dessa omdömen och då väljer en annan kursarrangör. På det sättet kan man ju faktiskt som TS önskade rädda en del personer från att utsättas för mannen. Är det något fel på detta resonemang?

Myrten tyckte inte att sådana negativa omdömen skulle skrivas. Kom även med en i mina ögon väldigt osannolik förklaring som i slutändan gick ut på att mannens självförtroende skulle kunna bli bättre av sådan negativ kritik.

Att uppmana att inte skriva negativt om mannens företag tycker jag nog kan uppfattas som att man försvarar mannen. Varför skydda mannens företag mot allvarlig kritik? I varje fall borde man kunna inse att någon kan tycka att man försvarar en person om man inte vill att negativa saker skrivs om personen.
 
Sv: Obehaglig händelse som jag inte riktigt greppar

Har bråttom nu och har inte läst ordentligt men svarar i alla fall:

Utöver att försöka tysta diskussionen, som du faktiskt (omedvetet?) gör genom att fokusera på fel grejer, så undrar jag varför du är så mån om att jag ska hämnas? Och på ett sätt som är lönlöst och som inte skulle ge någon reell effekt. Har du någon som du vill hämnas på?

Sedan undrar jag om det har att göra med att han är psykolog. Du skrev tidigare (ungefär) att du aldrig träffat på någon psykolog utan egna psykiska problem.
 
Sv: Obehaglig händelse som jag inte riktigt greppar

Om Ts får möjlighet att ge respons på den kurs hon gått, så skulle hon kunna göra det snyggt; genom att påpeka att det upplevdes som oprofessionellt och störande med musiken i pauserna och inte i linje med den i övrigt seriösa tonen på kursen.

Det var utvärdering direkt efter kursen. Det var kryssfrågor rörande undervisningen. Jag svarade att det var mycket bra, för det var det. Sedan skrev jag något därutöver men jag minns inte exakt vad. Något om att omständigheterna i övrigt borde ändras. Sedan lämnade jag ifrån mig det på ett bord precis som alla andra. Jag såg i ögonvrån att han skyndade sig att ta min utvärdering åt sidan. Där i den situationen kändes han extra "desperat", i brist på bättre ord. Kan inte låta bli att undra om han hoppades att jag hade lämnat mitt telnr...?
 
Sv: Obehaglig händelse som jag inte riktigt greppar

Sedan undrar jag om det har att göra med att han är psykolog. Du skrev tidigare (ungefär) att du aldrig träffat på någon psykolog utan egna psykiska problem.

Så tror jag det är. I en annan tråd skriver lahsd flera inlägg om att han tror att psykiatriker valt yrket för att de har egna psykiska problem. Med samma logik bryter ortopeder oavbrutet benen, radiologer hyser onormalt stort intresse för bilder av sina egna skelett, kirurger är personer som skär sig osv. Mest nyfiken blir man ju på patologer, de bör alltså vara döda redan från start.

Men det vore synd om hans skruvade argument får för stort fokus i en intressant tråd. Inte första gången det händer.
 
Sv: Obehaglig händelse som jag inte riktigt greppar

Delvis kl,

Jag kanske har missat det, men det har varit en del munhuggande och då försvinner detaljerna.

Vore det ändå inte bra att få fram händelsen på något sätt, inte alls som hämnd utan mer i negativa recensioner??
 
Sv: Obehaglig händelse som jag inte riktigt greppar

Utöver att försöka tysta diskussionen, som du faktiskt (omedvetet?) gör genom att fokusera på fel grejer, så undrar jag varför du är så mån om att jag ska hämnas? Och på ett sätt som är lönlöst och som inte skulle ge någon reell effekt. Har du någon som du vill hämnas på?

SMS till frun håller jag med om kan kallas hämnd, men det släppte jag ju när du skrev att det inte var aktuellt.

Att recensera hans företag är väl knappast hämnd så länge man beskriver det på det sättet man själv uppfattat det. Jag skulle snarare kalla det konsumentupplysning. Av någon anledning ansåg bl.a. Myrten att det var en jättedålig ide.

Du gör mig faktiskt lite förbryllad. I ett svar tidigare skrev du faktiskt detta.

Det som dock bekymrar mig är att det förmodligen är fler som kommer att utsättas för hans musikäcklande. Men jag kan ju ändå inte kontakta varenda en som kan tänkas anlita honom.

Så du vill ju uppenbarligen varna folk för honom.
Är inte en ratingsida för företag en bra plats att varna för honom då?
Folk som ska gå på eller beställa hans kurser kan ju då varnas ifall de söker på hans företag på nätet. Jag kan faktiskt inte förstå varför det skulle vara fel att skriva ett omdöme om mannens företag. Sen är det givetvis up till dig eller någon annan drabbad att avgöra ifall det ska göras. Men att direkt avråda från att göra det tycker jag faktiskt är att försöka skydda mannens företag från obekväm publicitet.



Sedan undrar jag om det har att göra med att han är psykolog. Du skrev tidigare (ungefär) att du aldrig träffat på någon psykolog utan egna psykiska problem.

Även om jag villigt erkänner att jag har vissa fördomar mot psykologer så har det inget med det att göra i detta fall. Jag lovar att jag reagerat likadant oberoende vilket ämne kursen handlade om. Det handlar helt enkelt om att en lärare inte ska bete sig så mot sina elever.

Jag såg att mandalaki hakat på detta och till och med forskat i andra inlägg jag skrivit för att stödja tesen att jag bara skriver detta för att det är en psykolog.
 
Sv: Obehaglig händelse som jag inte riktigt greppar

Delvis kl,

Jag kanske har missat det, men det har varit en del munhuggande och då försvinner detaljerna.

Vore det ändå inte bra att få fram händelsen på något sätt, inte alls som hämnd utan mer i negativa recensioner??

Problemet är bara: vilken händelse? Vad ska hon få fram? Det är det som är poängen med alltihop. Han var så subtil att det inte går att ta på.

Lahsd: att läsa trådar på Buke innebär i allmänhet inte att forska.
 
Sv: Obehaglig händelse som jag inte riktigt greppar

Så tror jag det är. I en annan tråd skriver lahsd flera inlägg om att han tror att psykiatriker valt yrket för att de har egna psykiska problem. Med samma logik bryter ortopeder oavbrutet benen, radiologer hyser onormalt stort intresse för bilder av sina egna skelett, kirurger är personer som skär sig osv. Mest nyfiken blir man ju på patologer, de bör alltså vara döda redan från start.

Alltså, nu skrattar jag så att jag nästan kissar på mig.
 
Sv: Obehaglig händelse som jag inte riktigt greppar

Jo, jag vet, men det vore väl bra om man lyckades få fram det på något lämpligt vis. "Obehagliga subtila sexuella anspeglingar under pauserna" ? Kanske fler kvinnor vågar träda fram?
Jag vet inte, jag bara spånar, kanske fel..
 
Sv: Obehaglig händelse som jag inte riktigt greppar

Alltså, nu skrattar jag så att jag nästan kissar på mig.

Jaså, du är urolog?:)

Jo, jag vet, men det vore väl bra om man lyckades få fram det på något lämpligt vis. "Obehagliga subtila sexuella anspeglingar under pauserna" ? Kanske fler kvinnor vågar träda fram?
Jag vet inte, jag bara spånar, kanske fel..

Jag tvivlar på att det finns något i den vägen att säga som a) han själv, b) andra, inte skulle påstå bara fanns i aprilmajs skalle.
 
Sv: Obehaglig händelse som jag inte riktigt greppar

Jaså, du är urolog?:)



Jag tvivlar på att det finns något i den vägen att säga som a) han själv, b) andra, inte skulle påstå bara fanns i aprilmajs skalle.

Hm. Jag förstår hur du menar men tycker samtidigt att det känns olustigt att man ska vara tyst bara för det. Alltså, det finns ju massor av situationer där kvinnor råkar illa ut på olika sätt men inte blir trodda & där mannen försvaras av omgivningen. Extrem-exempel; Bjästa. Jag tycker bara inte att kvinnor ska behöva vara tyst för att det ändå inte finns någon som kommer tro dem, liksom. Det blir fel. Eller så.

Men som sagt; jag förstår hur du menar & skulle antagligen själv hållt truten, men det gör ont i mitt hjärta att det "rekommenderas" att inte göra åt något på grund av ovanstående.
 
Sv: Obehaglig händelse som jag inte riktigt greppar

Jag förstår dig - och kan också känna så!

Men just detta som aprilmaj beskrev är nog det mest utstuderat subtila jag hört talas om. Det mesta annat hade man kunnat ta på/protestera mot/offentliggöra - men inte det här. Det är det som gör det så besvärligt.

Det enda jag hade kunnat tänka mig är om aprilmaj haft huvudet så på skaft att hon direkt fattat vad det handlade om, och dessutom haft ovanligt stort mod - då hade hon i stunden kunnat fråga "Varför byter du till den musik du gör varje gång jag passerar?"

Men jag begär inte att någon ska vare sig fatta så snabbt eller vara så modig - jag hade själv inte gjort det. Dessutom: om hon visat att hon förstått vad som pågick hade hon riskerat dras in i hans spel. Han skulle förmodligen njuta av det. Och det förtjänar han inte.
 
Sv: Obehaglig händelse som jag inte riktigt greppar

Dessutom: om hon visat att hon förstått vad som pågick hade hon riskerat dras in i hans spel. Han skulle förmodligen njuta av det. Och det förtjänar han inte.

Snabbt inhopp igen: Jag kan ju inte veta att det är så, men det där känns exakt rätt gällande honom. Han skulle ha gillat att bli "påkommen". Kanske var det därför han blev så "desperat" (vad är det för ord jag egentligen är ute efter?) när han inte fick något gensvar.

Hur har du blivit så klok, mandalaki?
 
Sv: Obehaglig händelse som jag inte riktigt greppar

Problemet är bara: vilken händelse? Vad ska hon få fram? Det är det som är poängen med alltihop. Han var så subtil att det inte går att ta på.

Varför göra det så krångligt. Här följer ett utdrag ut TS första inlägg:

Under pauserna hade kursledaren musik på. För att gå ut ur salen var man tvungen att gå förbi honom. Varje gång jag gick förbi bytte han musik till låtar med text som anspelade till… utseende? Ganska länge trodde jag att det var tillfälligheter, men insåg sedan att så inte var fallet. I början var det mer oskyldiga låtar, typ ”She´s so lovely”, men vartefter tiden gick blev det ”Sexbomb” och sånt.


Den texten skulle ju kunna vara med i ett omdöme som man ger om mannens företag där man beskriver ens erfarenheter av företaget.
Det handlar ju om ett kundomdöme, alltså beskriver kunden det kunden uppfattade hände.

Ser du något problem att ha den texten i ett kundomdöme?
 
Sv: Obehaglig händelse som jag inte riktigt greppar

(...) det känns olustigt att man ska vara tyst bara för det.

Jag har ju inte hållt tyst om det :). Jag har berättat det här till exempel. Sedan är jag helt förstummad över att det har gått fram det jag beskrev. Att ni har fattat. (Alltså inte att ni är tröga ;) utan att det har gått att få fatt i det här som inte går att ta på.)
 
Sv: Obehaglig händelse som jag inte riktigt greppar

Sedan är jag helt förstummad över att det har gått fram det jag beskrev. Att ni har fattat. (Alltså inte att ni är tröga ;) utan att det har gått att få fatt i det här som inte går att ta på.)

Och detta, att vi är så många som förstår precis, tyder ju mer än något på att det inte är fråga om en isolerad händelse. Liknande saker(om än inte alltid så subtilt) händer överallt, hela tiden. Tyvärr.
 
Sv: Obehaglig händelse som jag inte riktigt greppar

Så tror jag det är. I en annan tråd skriver lahsd flera inlägg om att han tror att psykiatriker valt yrket för att de har egna psykiska problem. Med samma logik bryter ortopeder oavbrutet benen, radiologer hyser onormalt stort intresse för bilder av sina egna skelett, kirurger är personer som skär sig osv. Mest nyfiken blir man ju på patologer, de bör alltså vara döda redan från start.

Det där kan vara bland det roligaste jag läst på Buke i år! :rofl:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp