Obehaglig händelse som jag inte riktigt greppar

Sv: Obehaglig händelse som jag inte riktigt greppar

Nej, poängen är att mannen betett sig som ett svin på ett så subtilt sätt att han oerhört lätt skulle kunna förklara bort det om någon uttalade det.

TS har ju ändå rätt tydligt uppfattat att mannen gjort det han gjort. Det hade räckt för mig ifall jag varit i TS situation. Bara för att han gör det på ett slipat sätt ser jag inte som någon anledning varför han skulle komma undan med det. Snarare tvärtom, de slipade typerna är nog ett större problem än de oslipade.
 
Sv: Obehaglig händelse som jag inte riktigt greppar

TS har ju ändå rätt tydligt uppfattat att mannen gjort det han gjort. Det hade räckt för mig ifall jag varit i TS situation. Bara för att han gör det på ett slipat sätt ser jag inte som någon anledning varför han skulle komma undan med det. Snarare tvärtom, de slipade typerna är nog ett större problem än de oslipade.

Men alltså. De som är slipade och därmed gör närmanden på mycket subtila sätt är ju betydligt svårare att anklaga och ställa mot väggen. Det är väl därför de kommer undan i större utsträckning, inte för att de är mer av förtjänta av det.
 
Sv: Obehaglig händelse som jag inte riktigt greppar

Men alltså. De som är slipade och därmed gör närmanden på mycket subtila sätt är ju betydligt svårare att anklaga och ställa mot väggen. Det är väl därför de kommer undan i större utsträckning, inte för att de är mer av förtjänta av det.

Precis, desto större anledning att sätta dit honom då. Varför ska man låta idioten komma undan med sitt beteende. Jag pratar ju inte om att fälla honom i domstol, utan att hämnas genom att meddela en eventuell fru/sambo vad han sysslar med.

En lärare som raggar på sina elever förtjänar att sättas dit, svårare är det inte.

Jag fattar inte varför så många här tycker att man ska låta honom komma undan med sitt beteende.:confused::confused::confused:
 
Sv: Obehaglig händelse som jag inte riktigt greppar

Precis, desto större anledning att sätta dit honom då. Varför ska man låta idioten komma undan med sitt beteende. Jag pratar ju inte om att fälla honom i domstol, utan att hämnas genom att meddela en eventuell fru/sambo vad han sysslar med.

En lärare som raggar på sina elever förtjänar att sättas dit, svårare är det inte.

Jag fattar inte varför så många här tycker att man ska låta honom komma undan med sitt beteende.:confused::confused::confused:

Fast VAD har FRUN med det att göra???
 
Sv: Obehaglig händelse som jag inte riktigt greppar

Jag fattar inte varför så många här tycker att man ska låta honom komma undan med sitt beteende.:confused::confused::confused:

hon fick ingen möjlighet att markera att det var ett oönskat raggningsförsök - eller överhuvudtaget ta reda på om det faktiskt var ett raggningsförsök. Så vad ska hon sms-a? "Din man spelade 'Sexbomb' för mig på rasten?"

Aprilmaj skulle inte ha kunnat konfrontera honom utan att riskera att han gjort henne till idiot.

"Vad betyder det här, raggar du på mig?"

"VA? Nämen lilla hjärtat, vad säger du? Den där låten råkade bara vara nästa i spellistan..."

Nej, poängen är att mannen betett sig som ett svin på ett så subtilt sätt att han oerhört lätt skulle kunna förklara bort det om någon uttalade det.

Men alltså. De som är slipade och därmed gör närmanden på mycket subtila sätt är ju betydligt svårare att anklaga och ställa mot väggen.

tioredangivnasvar
 
Sv: Obehaglig händelse som jag inte riktigt greppar

Tänk dig om du är kursdeltagare och den manliga kursledaren stöter på dig på det sätt som nämns alternativt flirtar med dig i hotellbaren som du själv föreslog.

Och greppa den känslan hos dig som kursdeltagare. Sedan är den känslan bara din, men den kan kanske göra det lättare för dig att förstå TS inlägg.

Good point. Dock är jag i det här fallet rädd för att vi får ett höhö och att diskussionen därefter tar en helt ny riktning;)
 
Sv: Obehaglig händelse som jag inte riktigt greppar

Men det är ju väldigt svårt att lägga fram några låtbyten som bevis för utomstående och samtidigt låta vettig. Det är ju det som gör kursledarens beteende så listigt (och fult). Håller varken för domstol, frugan eller någon som helst faktiskt.

En lärare som raggar på en elev blir ju samma dilemma. Om det inte finns något konkret att ta på, så faller liksom anklagelserna.
 
Sv: Obehaglig händelse som jag inte riktigt greppar

Precis, desto större anledning att sätta dit honom då. Varför ska man låta idioten komma undan med sitt beteende. Jag pratar ju inte om att fälla honom i domstol, utan att hämnas genom att meddela en eventuell fru/sambo vad han sysslar med.

En lärare som raggar på sina elever förtjänar att sättas dit, svårare är det inte.

Jag fattar inte varför så många här tycker att man ska låta honom komma undan med sitt beteende.:confused::confused::confused:

Gör ett snabbt inhopp, fast det egentligen inte behövs eftersom andra svarar så bra i mitt ställe! :)

Problemet är att det inte går att komma åt honom. Jag skrev redan i första inlägget att det inte finns något att "ta på". Det är det ena. Det andra är att även om det fanns något konkret, så har han egen firma. Ingen chef att kontakta m a o. Det tredje är att om man hämnas, så involverar man sig. Jag vill inte ha något med honom att göra. Det fjärde är att jag känner inget behov av hämnd. Det jag skulle önska är att han INSÅG, men det kan ju inte jag göra åt honom.

Det som dock bekymrar mig är att det förmodligen är fler som kommer att utsättas för hans musikäcklande. Men jag kan ju ändå inte kontakta varenda en som kan tänkas anlita honom. Och återigen, vad skulle jag säga? Anlita inte den här mannen för han spelar snuskiga låtar när vissa kvinnor går förbi?
 
Sv: Obehaglig händelse som jag inte riktigt greppar

Håller med bläckis, samtidigt som det ibland kan vara lättare genom att placera in sig själv i situationen för att få en första förståelse. Eller i alla fall är det så för mig.

Därför, pontiacfarmer spelar det knappast någon roll att du bara varit på kurser med enbart män. Tänk dig om du är kursdeltagare och den manliga kursledaren stöter på dig på det sätt som nämns alternativt flirtar med dig i hotellbaren som du själv föreslog.

Och greppa den känslan hos dig som kursdeltagare. Sedan är den känslan bara din, men den kan kanske göra det lättare för dig att förstå TS inlägg.

Genialt. Pontiacfarmer, gör så. Sätt dig in i hur du skulle känna om en manlig kursledare skulle göra så mot dig. Du kommer att ha nytta av det i relationer framöver.
 
Sv: Obehaglig händelse som jag inte riktigt greppar

Problemet är att det inte går att komma åt honom. Jag skrev redan i första inlägget att det inte finns något att "ta på".

Visst, det finns inga bevis som håller i domstol. Men om jag nu inte uppfattat dig helt fel så vet du att han gjorde det. Eller tror du verkligen att det finns en möjlighet att det bara var slumpen som gjorde att vissa låtar råkade sätta igång just när du passerade.


Det är det ena. Det andra är att även om det fanns något konkret, så har han egen firma. Ingen chef att kontakta m a o.

Internet finns. Det finns garanterat forum för sådana inom hans bransch. I ett sådant forum kan man ju ta upp honom. Finns även andra forum som har ämnen som t.ex. behandlar oseriösa företag. Det förekommer ju även betygsättning av företag på internet, där vore ju en perfekt plats att skriva en dräpande kommentar.


Det tredje är att om man hämnas, så involverar man sig. Jag vill inte ha något med honom att göra.

Just därför föreslog jag att man kan formulera ett SMS till frun så att det ser ut som att det är en av de övriga kursdeltagarna som bevittnat hans beteende när du gått förbi.


Det fjärde är att jag känner inget behov av hämnd. Det jag skulle önska är att han INSÅG, men det kan ju inte jag göra åt honom.

Känner du så, så ska du givetvis inte hämnas.

Det som dock bekymrar mig är att det förmodligen är fler som kommer att utsättas för hans musikäcklande. Men jag kan ju ändå inte kontakta varenda en som kan tänkas anlita honom. Och återigen, vad skulle jag säga? Anlita inte den här mannen för han spelar snuskiga låtar när vissa kvinnor går förbi?

Det jag skrev ovan om olika internetforum skulle kanske kunna fungera här.


Hur du än gör så önskar jag dig lycka till och hoppas att du inte låter denna händelse förmörka ditt liv.
 
Senast ändrad:
Sv: Obehaglig händelse som jag inte riktigt greppar

TS vill som sagt inte hämnas. Alla de förslag du kommer med diskuterar hur hon ska kunna komma åt personen inte problemet. Något jag har svårt att se som annat än hämnd.

Problemet är mycket större än den här individen. Det handlar om att människor i sin yrkesroll ska behandlas som yrkesfolk och inte sexobjekt. Att det i det här fallet är en person som den utsatta är i beroendeställning till gör ju det hela mer allvarligt, men det finns ett antal exempel där beroendet inte är lika tydligt men där samma sak sker. Gissningsvis fråga en random flygvärdinna. Att försöka komma åt den här individen på diverse krokiga vägar när det finns så lite konkret (se tex hur det uppfattas i en del av svaren i tråden) är med all sannolikhet lönlöst.

Däremot tror jag att den här diskussionen och andra på samma tema som förs öppet kan vara en väckarklocka för några som tidigare inte sett eller förstått mönstren. I fall som dessa är det viktigt att prata om det. Att koppla in frun (som vi inte vet om hon finns!) skickar det hela rätt ner på sandlådenivå och som sagt - fall som detta behöver uppmärksammas.

Jag kan förstå om den som är utsatt för något drabbas av hämndlystnad. Men när TS tydligt sagt att hon inte vill hämnas, varför fortsätta att tjata? Hämnd finns bara för stunden och i situationen. Den leder aldrig någonstans, vare sig för individ eller princip.
 
Sv: Obehaglig händelse som jag inte riktigt greppar

TS vill som sagt inte hämnas. Alla de förslag du kommer med diskuterar hur hon ska kunna komma åt personen inte problemet. Något jag har svårt att se som annat än hämnd.

Missade du att TS skrev "Det som dock bekymrar mig är att det förmodligen är fler som kommer att utsättas för hans musikäcklande."?

En del av mina förslag om att varna för mannen på olika internetforum skulle ju kunna rädda en del från att utsättas för mannen. Jag skulle snarare se det som konsumentupplysning än hämnd.
 
Sv: Obehaglig händelse som jag inte riktigt greppar

Nej, jag missade det inte. Men jag delar den åsikt som flera framfört att det i nuläget inte går att komma åt den här individen.

Hur skulle publicerande på Internet "rädda" någon? Ska man skriva ut namn så att folk kan avboka kursen?

När ofredandet utförs så raffinerat som i det här fallet tror jag snarare att det finns risker med att outa förrövaren. Hen, i det fall han, kan mycket väl blåneka och hävda att han är utsatt för förtal, varpå det finns folk som kommer att tro på honom, ställa sig på hans sida, skrika om galna feminister och boosta hans självförtroende.
 
Sv: Obehaglig händelse som jag inte riktigt greppar

Nej, jag missade det inte. Men jag delar den åsikt som flera framfört att det i nuläget inte går att komma åt den här individen.

Hur skulle publicerande på Internet "rädda" någon? Ska man skriva ut namn så att folk kan avboka kursen?

När ofredandet utförs så raffinerat som i det här fallet tror jag snarare att det finns risker med att outa förrövaren. Hen, i det fall han, kan mycket väl blåneka och hävda att han är utsatt för förtal, varpå det finns folk som kommer att tro på honom, ställa sig på hans sida, skrika om galna feminister och boosta hans självförtroende.

Dessutom var väl inte händelsen av den arten att andra i första hand behöver bli "räddade". Problemet med händelsen är i mycket högre grad att kursledaren överhuvudtaget tillåter sig att bete sig på det sättet. (Illa nog om det vore på fritiden, riktigt vidrigt på arbetstid.)

Problemet är väl snarare just sådant som att det inte går att värja sig eller försvara sig på vettiga sätt, som tråden tydligt visat. Problemet är också - i än högre grad - att väldigt många oavsett kön och ställning inte alls verkar förstå problemet, och att snarare uppmanar TS att spela med. Det framgår också av tråden.

Jag ser nästan lahsd:s hämndförslag som lika illa som uppmaningarna att spela med genom att slänga med håret och vicka på rumpan. Hämndförslagen är alla sådana att de uppmanar TS att göra sig sämre än hon är. TS uppmanas att agera på kursledarens nivå. Som jag ser det visar det att lahsd inte ser hur händelsen är en del av ett mönster. Ett mönster som dessutom många förnekar.

Och jag menar att hämndförslagen är en variant av det förnekandet.
 
Sv: Obehaglig händelse som jag inte riktigt greppar

betygsättning av företag
Om Ts får möjlighet att ge respons på den kurs hon gått, så skulle hon kunna göra det snyggt; genom att påpeka att det upplevdes som oprofessionellt och störande med musiken i pauserna och inte i linje med den i övrigt seriösa tonen på kursen.
 
Sv: Obehaglig händelse som jag inte riktigt greppar

Nej, jag missade det inte. Men jag delar den åsikt som flera framfört att det i nuläget inte går att komma åt den här individen.

Hur skulle publicerande på Internet "rädda" någon? Ska man skriva ut namn så att folk kan avboka kursen?

Missade du att han hade ett företag för sin kursverksamhet.

Man ger givetvis omdöme om det företaget.
Det vimlar av platser på internet där man kan betygsätta eller varna för oseriösa företag.

Ärligt talat förstår jag inte varför du är så mån om att skydda kräket. Jag kan inte se något negativt ifall andra potentiella elever/kunder till hans företag får upp ögonen för hans metoder. På dig och en del andra tyvärr får man ju intrycket att ni tror mannen är oskyldig, vilket rimligen innebär att ni inte litar på det som TS berättat eller tror att TS missuppfattat allt. Bläh säger jag bara.
 
Sv: Obehaglig händelse som jag inte riktigt greppar

Missade du att han hade ett företag för sin kursverksamhet.

Man ger givetvis omdöme om det företaget.
Det vimlar av platser på internet där man kan betygsätta eller varna för oseriösa företag.

Ärligt talat förstår jag inte varför du är så mån om att skydda kräket. Jag kan inte se något negativt ifall andra potentiella elever/kunder till hans företag får upp ögonen för hans metoder. På dig och en del andra tyvärr får man ju intrycket att ni tror mannen är oskyldig, vilket rimligen innebär att ni inte litar på det som TS berättat eller tror att TS missuppfattat allt. Bläh säger jag bara.

Vart vill du komma med att påstå att jag skyddar personen?

Du äcklar mig!

Är det den typen av argument du vill ha för att du ska erkänna att någon annan tar en sak på allvar? Om någon inte tycker som du så skyddar hen förrövaren?
 
Sv: Obehaglig händelse som jag inte riktigt greppar

Jag ser nästan lahsd:s hämndförslag som lika illa som uppmaningarna att spela med genom att slänga med håret och vicka på rumpan. Hämndförslagen är alla sådana att de uppmanar TS att göra sig sämre än hon är. TS uppmanas att agera på kursledarens nivå. Som jag ser det visar det att lahsd inte ser hur händelsen är en del av ett mönster. Ett mönster som dessutom många förnekar.

Och jag menar att hämndförslagen är en variant av det förnekandet.

Ja, jag håller med. Jag kan inte se någon annan logik i lahsd:s argumentation än att hen vill stoppa oss från att göra det som på sikt är det mest effektiva - prata om det. Varför skulle hen annars anklaga mig och andra för att inte tro på TS.

Lahsd, har du någonsin utsatts för ett våldtäktsförsök? Det har jag. Anledningen till att jag klarade mig var mina starka ridmuskler som gjorde att jag lyckades sparka undan förövaren. Innan du påstår att användare här inne skyddar personer som gör sig skyldiga till sexuella trakasserier ska du kanske tänka dig för!
 
Sv: Obehaglig händelse som jag inte riktigt greppar

Ja, jag håller med. Jag kan inte se någon annan logik i lahsd:s argumentation än att hen vill stoppa oss från att göra det som på sikt är det mest effektiva - prata om det. Varför skulle hen annars anklaga mig och andra för att inte tro på TS.

Ett mönster, som jag anar även i lahsd:s argumentation, är nog att stoppa varje tendens till att diskutera det här och att se det här som ett slags samhälleligt eller politiskt färgad fråga. lahsd uppmanar istället till att se det som att det handlar om en (1) skitstövel. Inte mer, inte mindre.

Denne skitstövel, är det sedan enligt lahsd:s variant av rättskänsla ok att göra lite som man vill med, liksom med hans fru.

Bara vi inte analyserar.

Tolkningen om att såna som resonerar som du och jag skulle vilja skydda karln, är ju antingen korkad eller direkt elak. Saknar ju substans helt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp