Obehaglig händelse som jag inte riktigt greppar

Sv: Obehaglig händelse som jag inte riktigt greppar

"On top" eller åtminstone jämspelta. De känner sig så underlägsna och är så rädda för sina egna känslor att de behöver trampa på andra för att (tillfälligt) känna sig lite bättre. (...)

Om jag tänker tillbaka på min uppfattning om kursledaren där och då, så var han som sagt kunnig och pedagogisk i undervisningsmomenten. Men låtspelandet kändes ... desperat? Patetiskt nu i efterhand. var det bara obehagligt.
 
Sv: Obehaglig händelse som jag inte riktigt greppar

Självförtroende kanske var fel ord, jag tänkte mer på självkänsla. Jag menar att om man är trygg i sig själv och inte bryr sig så mycket om vad andra tänker och tycker, så tror jag inte partnerns längd är så stor deal.

Men visst, som Koltrast säger, är man ute efter att passa in i stereotypen så är det kanske viktigt att mannen är stor, stark och omhändertagande och kvinnan liten, skör och behövande. Jag har tvärtom alltid gillat att klara mig själv, män har jag haft för andra ändamål. :)

Visst har det med stereotyper att göra.
Jag har alltid haft komplex för att vara tjock och grov. "Okvinnlig".

Jag önskar att mannen ska vara längre än jag - och det beror nog helt och hållet på att jag i sällskap med en smal och/eller kort man känner mig ännu större, grövre, okvinnligare. Det handlar om min usla självkänsla helt enkelt.
Så visst. Vore jag självsäker och hade god självkänsla skulle jag kunna stå bredvid en kort man på ett foto t.ex.....


Fast, att ha män för "andra ändamål" - det lätt rätt vidrigt...
Att "ha" en person för något "ändamål" :eek:
 
Sv: Obehaglig händelse som jag inte riktigt greppar

Ok, det var kanske inte ett rart ordval. Ville understryka att jag inte behöver en lång man för att känna mig kvinnlig. Jag har valt mina partners (för jo, jag har ju gjort ett medvetet val) utifrån andra kriterier. Förälskelse/åtrå i första hand.

Jag är också grov, så jag förstår vad du menar.
 
Sv: Obehaglig händelse som jag inte riktigt greppar

Jag tolkar det som att du raljerar med män, men som kort man måste jag säga att min känsla är att den här inställningen är absolut vanligast hos kvinnor. Jag kan inte se något som helst problem med att vara ihop med en kvinna som är längre än mig, men många kvinnor verkar tycka att det är fullständigt otänkbart att vara ihop med en man som är kortare än dem.
Jag raljerade mer kring stereotyper, vilka både (en del) män och (en del) kvinnor hjälper till att hålla vid liv.
 
Sv: Obehaglig händelse som jag inte riktigt greppar

Jag raljerade mer kring stereotyper, vilka både (en del) män och (en del) kvinnor hjälper till att hålla vid liv.

Det fattade nog en majoritet av oss som läste inlägget.

Men av någon obegriplig anledning såg Hestemannen till att få det till att handla om honom (i egenskap av man, gubevars, glöm inte det för en sekund). Vilket i sin tur gav honom ett tillfälle att pysa ut ännu lite mer bitterhet och kvinnoförakt.
 
Sv: Obehaglig händelse som jag inte riktigt greppar

KL

Jag har velat gå djupare i den här händelsen. Jag kan ju inte veta hur kursledaren tänkte – utan att fråga honom och jag vill inte ha någon kontakt med honom alls. Så jag har närmat mig det från ett annat håll.

Nu under helgen har jag gjort en rundfrågning hos vänner, bekanta m fl. Jag har frågat hur de uppfattade mig när vi första gången träffades. De svaren är ju inte särskilt intressanta för er att höra, men jag tänkte dela med mig av en oväntad respons.

Det svar som förvånade mig och som jag inte alls tänkt på var en sak som mitt ex sa. Han sa att jag behandlar män och kvinnor lika, och att han kan tänka sig att många män antingen inte vet hur de ska hantera det eller att de förväxlar det med något annat.

Nu hade jag ju ingen enskild kontakt med kursledaren, så det är nog inte applicerbart i det här fallet. Men intressant och oväntat. Jag måste fundera mer på om jag tycker att det stämmer.
 
Sv: Obehaglig händelse som jag inte riktigt greppar

Det svar som förvånade mig och som jag inte alls tänkt på var en sak som mitt ex sa. Han sa att jag behandlar män och kvinnor lika

Jag tänkte faktiskt på något liknande när jag läste det inlägg där du beskrev hur du var klädd den aktuella dagen.
 
Sv: Obehaglig händelse som jag inte riktigt greppar

Nu har jag närmat mig det hela på ytterligare ett sätt, nämligen snabbresearchat (fy, vilket ord det blev). Kollade igenom en rapport och lite annan forskning. (Har källor om någon vill ha.)

Nu handlar det om ungdomar, men i alla fall: 25% av alla flickor i gymnasiet har varit med om sexuella övergrepp. Hälften av övergreppen sker mellan unga, vilket gör att det är svårare att bearbeta för offret. Det sker överallt i landet, inget storstadsproblem alltså, och sker i alla samhällsklasser.

1,7% av killarna i åk 3 på gymnasiet har haft sex mot ersättning. Av de killar som säljer sex tittar 42 % på porr dagligen, 27 % har själva begått övergrepp och 78% har själva varit utsatta.
 
Sv: Obehaglig händelse som jag inte riktigt greppar

Om kursledaren hade gjort det, så hade det varit lika fel. Jag var där som elev och han som lärare.

Jaja- i det fallet som du nämner så bör man inte göra sånt under kurstid iallafall... men en flirt/blinking vid hotellbaren under kvällen om ni varit på samma hotell eller så menar jag;)
/s
 
Sv: Obehaglig händelse som jag inte riktigt greppar

Nu under helgen har jag gjort en rundfrågning hos vänner, bekanta m fl. Jag har frågat hur de uppfattade mig när vi första gången träffades.

Varför då? Nu tror jag att du gått i tjejfällan. Situationen du beskrivit handlade inte alls om hur du uppförde dig, hur du uppfattas, vad du "signalerar" osv.

Det var HAN som trampade grovt över gränsen. Alldeles oavsett hur han uppfattade djg. Det är nämligen helt ointressant, män som gör sånt där är för uppfyllda av sig själva för att uppfatta annat än sina egna skapade bilder av kvinnor. Som piedestalen som Badger var inne på. Där sitter ju bara hans önskade bild, ingen verklig kvinna.
 
Sv: Obehaglig händelse som jag inte riktigt greppar

Läs nu detta på allvar och var snäll och svara inte med en oneliner på sms-språk med fem felanvända jätteskojiga smileys.

Tråden handlar inte om hur du eller någon annan man bäst bör flirta. Tråden handlar om hur aprilmaj blev indragen i en situation där hon själv hade noll möjlighet att agera.

Hon var på en heldagskurs och gissningsvis fokuserad på innehållet, på att lära sig något nytt. I det läget väljer kursledaren att bryta hennes fokus genom att upprepade gånger fokusera på henne som sexuell varelse. Och han gör det så subtilt att hon inte kan säga ifrån, inte avböja, inte markera sitt missnöje, överhuvudtaget inte meddela att hon inte är intresserad, att hon inte deltar, att det inte finns någon ömsesidighet i situationen.

Det är ett fult övergrepp. Ta till dig hennes känsla som hon formulerar väldigt väl i sina inlägg. Det är vad tråden handlar om.
 
Sv: Obehaglig händelse som jag inte riktigt greppar

Jag är nyfiken på hur du tänker.
Det är en kurs. Läraren och eleven är i en situation där eleven är i beroendeställning - dvs hen behöver bli godkänd. ALLA vet att det är helt otänkbart med något som helst uppvaktande i denna situation.
Läraren väljer ändå - att utan någon som helst uppmuntran att stöta på eleven. det sätter eleven i en mycket obehaglig situation. En lärare som inte håller sig till reglerna kan ju mycket väl bestämma sig för att underkänna på grund av utebliven respons på "uppvaktningen". Att eleven dessutom skulle "ryta" ifrån kunde ju innebära att övriga kursdeltagare får sitt kurstillfälle "förstört".

Kan du inte se det olämpliga och att läraren är HELT ute och seglar.

Varför tycker du det är ok?
 
Sv: Obehaglig händelse som jag inte riktigt greppar

Problemet i den här situationen är inte vilken metod mannen använde. Problemet är att han var kursledare och hon deltagare - man flirtar inte alls med de som är i beroendeställning.

Precis som en student är beroende av hur läraren sätter betyg, eller en anställd är beroende hur chefen sätter lönen. Då är det fel av läraren att flirta med studenterna och fel av chefen att flirta med sina underordnade; eftersom det kan bli svårare att säga ifrån när man är beroende av någon

ETA: hoppsan, alla på en gång. :D
 
Sv: Obehaglig händelse som jag inte riktigt greppar

Vad tänker du mer? Jag vill gärna höra.

Jag hinner inte nu, men min erfarenhet är att män av mansgristyp ofta reagerar på väldigt tröttsamma sätt på just de kvinnor som inte redan från början spelar med i "män och kvinnor-spelet" på det "rätta" feminina sättet.

(Det betyder inte att de alltid reagerar så himla positivt på de kvinnor som spelar med, men det är en annan fråga.)

Jag (som också får räknas till den grupp kvinnor som ditt ex räknar in dig i) har erfarenhet av både att mansgrismän blir väldigt överdrivet kränkande på det "flirtiga" sättet, som din kursledare, och att de blir väldigt överdrivet kränkande på ett mer uppenbart elakt vis (som nog ändå inte låg särskilt nära till hands för din kursledare, av sociala skäl).

Somliga män verkar helt enkelt bli väldigt osäkra av kvinnor som behandlar dem som folk, istället för som MÄN, Guds gåva till kvinnorna.

Det verkar fungera ungefär likadant i textburet umgänge, om man ser till en del män som vi har haft att hantera på buke på senare tid. Tex i den här tråden.
 
Sv: Obehaglig händelse som jag inte riktigt greppar

Varför då? Nu tror jag att du gått i tjejfällan. Situationen du beskrivit handlade inte alls om hur du uppförde dig, hur du uppfattas, vad du "signalerar" osv.

Jo, jag vet. Men jag ville fundera vidare ändå apropå något som lil-sis (tror jag)skrev i en annan tråd.

Återkommer senare, ska äta lunch med en hel hoper najsa damer först.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp