Oaktsamma föräldrar...

Sv: Tabitha på Skrantabacken..

Om jag vore ni så skulle jag försöka byta bostadsområde. Jag har jobbat i skolor/förskolor i dylika områden och det blir nästan ohållbart för de föräldrar som bor där fastän de kanske inte behöver...
 
Sv: Oaktsamma föräldrar...

Öh - Kristinehamn må vara fint men med tanke på drogproblemen i den metropolen så skulle det väl vara att hoppa i galen tunna.
Nä, ut på landet är nog lösningen - Karlskoga har ju en del lantbostäder nära centrum.
 
Sv: Oaktsamma föräldrar...

För barnfamiljer kan jag varmt rekommendera Glava! :D Jättetrevlig skola där alla barn ska vara med och leka, likadant på dagiset (tror jag).. För då är du ute på landet kan jag lova! :) Ifrån Karlstad åker du ca 7mil, sedan är du i Glava. Glava ligger runt 3mil ifrån Arvika. Jättemysigt ställe för barnfamiljer.. ;)
 
Sv: Tabitha på Skrantabacken..

Tja, mindre orter brukar ju vara speciella platser att bo på:o.

Ja och det är bara mindre eller ännu mindre orter här. Värmlands landsting är uteslutet, likaså Västra götaland. Nu har ju både sambon och jag OK jobb här i stan så det känns inte nödvändigt att bryta upp. Men det är knepigt att det ska vara så svårt att hitta en vettig miljö att plantera barn i!

Luff - njaea. Jag har spanat sedan 2004 på lämplig bostad i kommunen "nära" skolan på landet och det har inte funnits något alternativ öht. De ställena blir liksom aldrig till salu. :p Det funkar ju inte att bo i en annan kommun då vi i så fall ska pendla åt håll och barnen åt ett annat.
 
Sv: Oaktsamma föräldrar...

Jag har ridit långritt i Glaskogen och har 4-benta "barnbarn" i Glava glasbruk. Där är jättefint! (men väldigt mycket Värmlands landsting)
 
Sv: Tabitha på Skrantabacken..

De är snart 5 och 6,5 år gamla och behöver inte vara ute i hela världen och leka. Jag har koll på dem här på gården, men tänker inte låta dem försvinna härifrån. Jag anser att de är för små för att kunna ta det ansvaret utan vuxen.

Var det inte så att Engla försvann 500 m från sitt hem? Jag kan se 500 m åt tre håll här, men ser inte det som en anledning att släppa ut barnen vind för våg för det. Och dessutom, jag bor på landet, har en liiiten skog en bit bort men i övrigt vad ska de göra på en grusväg?

Det kör rätt många traktorer på grusvägarna nu sommartid och för både min skull och deras skull känns det bättre att barnen är hemma och inte springer runt på grusvägen här och riskerar att bli påkörda.
Ok, då förstår jag.
 
Sv: Tabitha på Skrantabacken..

Vi bor i det bästa området - trodde jag :crazy:

Det finns inte barnvänliga hyresområden i skolans upptagningsområde förutom detta. Det finns enstaka hyreshus helt i centrum men då kommer man bara rakt ut på gatan, de har ingen lekgård och allt är så man måste över E18 med tre-åringen till dagis.

Här är bara två gårdar, den övre är kommunal och den nedre (vår) privat. Det ligger i det dyraste villaområdet mellan centrum och sjön så det har varit rätt OK "status" att bo här utan att vara segregerat.

Ska man flytta så måste man i så fall köpa hus.

Vad är det för fel på att köpa hus då menar du?
 
Sv: Tabitha på Skrantabacken..

...här känns det dock som om man skulle behöva byta STAD :crazy:

Ja tyvärr så kan sådant behövas.
Dottern som numera gå i Gymnasiet i "riktig stad" hade en hemsk högstadietid här i byn.
Hon har klarat sig från att ta efter det dåliga uppförandet hos bortglömda "Brats-barn" och försummade "Problemfamiljs-barn".
Men priset för att stå utanför var högt.
Hon mobbades i princip bortom vett och sans för sitt ställningstagande.
Och att reparera skadorna hon fick kommer att ta tid.

Så tonårs-sonens pappa flyttade till den "Riktiga" staden för att sonen skulle få gå i en bra skola anpassad för "välartade" barn.
Det var en lyckträff.

Så mitt råd är att inte vänta för länge med att flytta.
För det blir bara svårare med tiden.
Jag önskar så att även dottern hade fått gå i en bra Högstadieskola.
Men när vi upptäckte att problemen inte gick att lösa alls, så var det för sent.
Dottern vägrade byta skola för att hon var rädd för att tappa tempot vad gällde betygen.
Och hon hade osannolikt höga betyg med tanke på den skolsituation som hon tvingats att överleva.
De var liksom jättebra även om det hade varit från en bra skola.
Tillräckligt höga för att kunna välja vilket gymnasium som helst.

Låg och mellanstadiet fungerar däremot utmärkt i denna by.
 
Sv: Oaktsamma föräldrar...

Jag bodde vid en väg med mycket trafik på när barnen var mindre,kändes helt hopplöst när dom skulle ut och leka,och man var helt livrädd..

Men jag gjorde som så,att jag visade lite bilder för mina barn,om vad som kan hända,när man inte lyssnar på föräldrarana,jag visade inte dom hemskaste bilderna,men lite fick dom se! Dom fick även titta lite på tidningsartiklar!

Och det funkade bättre än tjata!

Så du kanske kan visa bilder/tidningar på det som kan hända när man inte har regler(inte dina barn,men gårdens barn),försvinnande,olyckor med bil/cykel osv!

 
Sv: Oaktsamma föräldrar...

Det låter som om du beskriver situationen för oss för många år sedan:( till slut såg jag ingen annan lösning än att flytta.
Nu när vi har pratat om det senare jag och sonen så är han glad att vi flyttade även om han kanske inte tyckte det då.

Det var så otroligt många onödiga diskussioner som tog så mycket kraft i onödan, att alltid vara på helspänn och aldrig våga lita på att sonen då sju, var där han skulle, barn som ringde på dörren klockan fyra på morgonen för att de ville leka.
Barn som var fyra, fem år som ville att dottern då fem skulle följa med hit och dit.

Nej jag flyttade och jag vet att det var den bästa lösningen, för grupptryck är en stark kraft som små barn inte ens ska behöva försöka motstå.
 
Sv: Oaktsamma föräldrar...

ska ni flytta så bör ni göra det ganska snart. När barnen börjar bli runt 10-12 år så kan de redan ha fastnat i en viss kompisjargong som gör att flytten bara leder till att barnen söker sig till barn av den typen de tidigare har lekt med. Jag tycker att det låter vanskligt att låta dem få social träning i ett sånt kvarter. Ofta har den typen av barn inte de bästa förebilderna för hur konflikter ska hanteras etc.

Det är på ett allmänt plan väldigt tråkigt att man ska behöva bo så segregerat för att skydda sina barn på olika sätt. Men själv skulle jag inte våga chansa på att barnen har en så stor styrka att de klarar sig att hålla sig undan från de värderingar och attityder som kan utvecklas bland barn med svag vuxenkontakt.
 
Sv: Oaktsamma föräldrar...

Precis så är det på våran gård.
Här gör barnen precis som de själva vill.
De sparkar boll mot våran vägg så det väcker lilltjejen.
Vi har båda två försökt säga till dem men det har resulterat i mer liv och mer bollsparkande.

Föräldrarna går det inte ens att prata med för antingen öppnar de inte dörren eller så slår de igen den mitt framför näsan på oss.

En dag när jag kom hem med lilltjejen som satt i vagnen så kom en boll förbi swichande kanske 3 cm från lillans huvud. Då blev jag full i fan och tog bollen ifrån dem och gick sedan upp och ringde kvartersvärden.
 
Sv: Tabitha på Skrantabacken..

Ja, varför inte?

Här finns det en hel del områden at välja på som både är trivsamma och barnsäkra. Visst kan det vara lång kötid för att få bostad inom de populära områdena hos ÖBO, men det finns privata hyresvärdar också plus ganska prisvärda bostadsrätter. Har man råd och tillfället presenterar sig är Väster Park hur fint som helst med stora parker runt husen, ingen biltrafik men ändå nära stan.

Själv bor jag i en betydligt billigare bostadsrätt, men jag gillar verkligen mitt område. Det är visserligen några km ut från stan, men det tar bara tio minuter med bil eller buss och det är lugnt här. Nära skog och grönområden. Du skulle gilla våra innergårdar. Omslutna av husen, med nya fina lekplatser på varje gård, basketplan, murade grillar och gillar man inte den ena lekplatsen kan man gå till nästa gård utan att passera en enda bilväg.

Det kommer ju bli motorväg mot Karlskoga så pendling är klart möjligt.
 

Liknande trådar

Tjatter Vi är ju alla vuxna här så nu är det kanske läge att fundera på hur ni var som barn? Vad pysslade ni med när ni inte sov?:D Var ni ett...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 760
Senast: nickan1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp