Oaktsamma föräldrar...

Sv: Tabitha på Skrantabacken..

Vad är det för fel på att köpa hus då menar du?

Det är lite vanskligt att köpa hus och rusta det med en himla massa energi och pengar (man inte får igen) om det ÄNDÅ inte hjälper för att samma gäng susar runt på moppe utanför om några år :crazy:

I den här stan kör tonåringarna ihjäl varann och har dragracing på vägarna :cry:
 
Sv: Oaktsamma föräldrar...

Så du kanske kan visa bilder/tidningar på det som kan hända när man inte har regler(inte dina barn,men gårdens barn),försvinnande,olyckor med bil/cykel osv!


Ja det är jättesmart :bow:

Mina är ju med på sjukhuset och får nästan lite väl mycket av det där men jag mörkar inget och vi pratar om de dödade/svårt skadade barnen som suttit obältade eller sprungit ut i gatan eller bara råkat vara på fel plats.
 
Sv: Oaktsamma föräldrar...

Jag kunde verkligen tänka mig att bo i kollektivhuset i ladugårdsängen :D men det saknas typ 5 års kö-poäng.

Fast pendlingen ÄR inte möjlig med våra arbeten vi har nu, vi måste hämta upp barnen och sedan jobba igen på kvällen både hemifrån och med barn med på jobb. Allt bygger på att vi bor nära jobbet annars skulle vi behöva barnomsorg till 20.00 och aldrig hinna träffa dem :crazy:

Med större barn är det helt klart tänkbart däremot. Då kan vi kanske fått bättre styr på jobben också. Vad vet ni om Engelska skolan i Örebro? Tanken att alla barn börjar nya i 6:an tilltalar mig om man flyttar, då är alla i samma sits liksom.
 
Sv: Tabitha på Skrantabacken..

Anmäl till soc om du tycker att de på granngården inte klarar av sin föräldraroll.

Nu har jag kollat upp. Det ÄR i princip "socialens familjer" som flyttat in när de rev de värsta kvarteren i andra änden av stan. Det var ju så bra barnvänlig miljö i våra kvarter :crazy:
 
Sv: Oaktsamma föräldrar...

Nog tycker jag att det är en självklarhet som förälder att värna om sitt barn.
Min lille grabb har regler såsom att anv. cykelhjälm alt. moppehjälm då han cyklar el. kör fyrhjuling.
Vid båda aktiviteterna är jag med honom ute, antingen joggandes bredvid cykeln eller puttrandes på crossen bredvid.

Vägen utanför gården vet han är off-limits.

För någon vecka sen så hade han knatat in på grannens gård och plockat en ros ur en av deras buskar.
Själv tycker jag att en ros inte är någon big deal, men kände att grabben hur som helst ska visa folk respekt. Så jag förklarade att det var fel att ta något utan lov och sedan promenerade vi över till grannen med blomman, jag förklarade vad som hänt och sa att pojken hade något att säga. Han bad om ursäkt till kvinnan och hon tyckte det var snällt av honom att erkänna vad han gjort.

men jag skulle då aldrig bara rycka på axlarna om ungen gjort nåt fel och någon påpekade det. Däremot skulle jag lyssna på båda parter och försöka lösa situationen på ett civiliserat sätt.
 
Sv: Oaktsamma föräldrar...

Jo det är klart.

Min fundering är vad man gör med de föräldrar som rycker på axlarna när man kommer hem med ungar som gjort betydligt värre saker.

Klarar barnen på sikt att följa sina hårdare regler när grannkvarteret är regellöst?


Nyss förklarade 3-åringen för sin mormor att man måste vara försiktig på gatan för det var en flicka som kom ivägen för en bil som inte kunde stanna och hon blev död.

(den olyckan är f.ö. en fortfarande blödande fullständig tragedi för staden och sjukhuset :cry: men sådant händer väl överallt där tonåringar har färska körkort?)
 
Sv: Oaktsamma föräldrar...

Vet inte om kommunen kanske kan hjälpa till med att sätta in resurser för detta? Samtala med hyresvärden?

Själv flyttade jag från stan ut på landet då det var rent omöjligt få en lugn stund för härjande ungar/ungdomar där jag tidigare bodde. Och där var ungarna ute till 2 om nätterna :eek:
Äldre barn kunde spöa upp småttingarna (ex. 7-åring spöade 2-åring så den lille började blöda näsblod) och föräldrarna gjorde inte ett smack :mad:

Egentligen ska man inte behöva flytta för att man blir störd eller är orolig hela tiden, men ibland är det enda sättet att få lugn och ro i sin tillvaro och ffa är det en åtgärd för att skydda sina barn.
 
Sv: Oaktsamma föräldrar...

Här är det inte så BRÅKIGT. Det är bara småbarn som är utan tillsyn och gör småbus och bryter trafikregler och framförallt är utan vuxentillsyn. Fast man anar att buset kommer växa med barnen liksom.

Det är ju hyresvärden (det kommunala bolaget) som placerat familjerna där de är, det hjälper knappast att prata med dem, de kan ju inte ta på ungarna hjälm eller få föräldrarna att passa dem. Det hyresbolaget gjort är att de tagit ner buskar och träd på gården (alltså inte vår som hör till en privat hyresvärd) för att de sa att barnen använde dem som toalett. Så nu är lekgården där kalare och tråkigare :crazy:

Men på vår gård är det lugnt. I alla fall så länge vi föräldrar vaktar och kräver att de barn som kommer dit utifrån följer våra regler.
 
Sv: Oaktsamma föräldrar...

Jag antar att det i mindre städer är vanligare att "präktiga, skötsamma" familjer bor i villa än vad det är i större städer, där även de skötsamma bor i lägenhet. Dvs, bor du i hyreshus i en småstad har du de något mindre präktiga familjerna som grannar, eftersom "eget hus-normen" är så stark bland medelklassen på många småorter.

Om det kan lugna dig är jag uppväxt som akademikerunge i en lägenhet i en småstad (mina föräldrar var enligt någon tidningsartikel de enda i sin inkomstklass i hela kommunen som inte ägde sin bostad. De är ointresserade av att lägga om tak, nämligen).

Och visst var det lite laglöst bland barnen, men både min syster och jag tycks ha präglats mer på vår familj än på den omgivande hembräntdrickande mopedburna ungdomen. Det blev dock några turer i bil med full förare för oss båda i ungdomen, och jag har valt bort den typen av miljö för min egen familj. Det har jag ju.

Vi bodde inte där när vi var så små som dina är nu, så jag vet inte hur det hade varit (då bodde vi tryggt och centralt i lägenhet i en av europas huvudstäder :D).
 
Sv: Tabitha på Skrantabacken..

Fast vad lättad jag var när jag flyttade från den stan när jag var 16 år :crazy: Negativismens högborg liksom :( Är det bättre nu??

Jag har alltid trivts här, det finns ju många områden att välja på och många skolor. Av vad jag hört så smäller det ju högre än Kga iaf, det är ju inte riktigt den stad jag skulle bo i om jag hade ett alternativ. :angel:
 
Sv: Oaktsamma föräldrar...

Engelska skolan har jag hört en del negativt om faktiskt. Men har ingen egen uppfattning egentligen. Vet bara att det var en del tråkig stämning där och ganska hårda regler från lärarna vilket kanske uppmuntrar barnen att gå på varandra istället.
 
Sv: Oaktsamma föräldrar...

Och visst var det lite laglöst bland barnen, men både min syster och jag tycks ha präglats mer på vår familj än på den omgivande hembräntdrickande mopedburna ungdomen. Det blev dock några turer i bil med full förare för oss båda i ungdomen, och jag har valt bort den typen av miljö för min egen familj. Det har jag ju.
.

:crazy:

*tänker på när jag som 13-14-åring krävde att få gå ur en cheva när den berusade föraren körde helt sanslöst och blev avsläppt mitt ute på landsvägen mitt i natten*

Ja alltså än så länge går det ju oftast bra att stå emot. 7-åringen kan förstå att det är smartare att ha hjälm och cykla på cykelbanan än att köra utan tvärs över motorvägen.

Men sedan, i moppe-åldern :crazy: ? Anledningen att jag har det så tufft på jobbet är att min kollega flyttade för att plantera om sina barn på ett annat högstadium i en annan stad (just på engelska skolan f.ö.)

Jo - här bor NÄSTAN bara barnfamiljer i lägenhet om de har ensamstående/arbetslösa föräldrar som inte får huslån trots Sveriges nästan lägsta huspriser, typ. (kolla på hemnet, villorna -utom i vårt 3 ggr så dyra område- ligger mellan 300 000-900 000) Eller i väntan på det perfekta huset.

Men som sagt, jag vet inte om villaområdena känns bättre. En annan typ av problem, men lika ofta omedvetet och frånvarande föräldraskap representerat av studsmattor och playstation som barnvakt istället för bara cyklar.
 
Sv: Oaktsamma föräldrar...

Studsmatta med skyddsnät känns inte som trashvarning för mig i jämförelse med att låta små barn löpa fritt. Jag tror nog villaköp i bra kvarter är att föredra mot hur ni har det nu.
 
Sv: Oaktsamma föräldrar...

Jag menar det jag skrivit tidigare: studsmatta med upp till ett tiotal barn i olika åldrar inkl riktigt små utan vare sig skyddsnät eller tillsyn.

De "bästa" villakvarteren ligger just i våra kvarter (här finns bara dessa enstaka hyreshusen vi bor i, annars är det gräddhylla i strandområdet) så det känns lite onödigt. Men kanske sjunker priserna där snart pga barngängen från granngården :p
 
Sv: Oaktsamma föräldrar...

Jag menar det jag skrivit tidigare: studsmatta med upp till ett tiotal barn i olika åldrar inkl riktigt små utan vare sig skyddsnät eller tillsyn.

Då verkar ju precis ALLA i ditt område vara skvatt galna, rädda dig kvinna medan du kan!!!!:eek::p
 
Sv: Oaktsamma föräldrar...

Ja alltså än så länge går det ju oftast bra att stå emot. 7-åringen kan förstå att det är smartare att ha hjälm och cykla på cykelbanan än att köra utan tvärs över motorvägen.

Men sedan, i moppe-åldern :crazy: ? Anledningen att jag har det så tufft på jobbet är att min kollega flyttade för att plantera om sina barn på ett annat högstadium i en annan stad (just på engelska skolan f.ö.)

Men som sagt, jag vet inte om villaområdena känns bättre. En annan typ av problem, men lika ofta omedvetet och frånvarande föräldraskap representerat av studsmattor och playstation som barnvakt istället för bara cyklar.

Jag vet inte om det är bra eller dåligt, men jag tror (nästan) inte att problemen med ungdomar, motorfordon av olika slag samt alkohol är helt klassrelaterat. Det förefaller minst lika bostadsortsrelaterat. Så de problemen tror jag inte att du löser genom att köpa en villa i Kga, men kanske genom en lägenhet på Kungsholmen (där barn åker kollektivt och slipper moppe).

I småorter är ju vuxenlivets frihet så starkt kopplad till motorfordon - av lätt insedda skäl - att det blir spännande för de unga på ett sätt som det i betydligt lägre grad är i stora städer.

Och du, det du kallar medvetet föräldraskap - det finns väl i högst 3% av landets barnfamiljer, skulle jag tro? Och ärligt talat, vi vet inte vilken grad av och vilken sorts medvetenhet som ger vilka resultat, i termer av "lyckade vuxna slutprodukter" (vad nu en "lyckad" vuxen är).

Om grannen tex har skydd på ungarnas studsmatta - det säger väl rätt lite om föräldraskapet? Kanske är de förnuftigt försiktiga, kanske är de genomsjåpiga och ungarna ska skyddas från exakt allting som kan vara det minsta farligt, tex husdjur, hästar, cyklar, etc i det oändliga?

Min gissning är att dina ungar kommer att sympatisera mer med de principer om cykelhjälmar som du inpräntar, än grannarnas ev avvikande dito.

Några år senare kommer de, gissar jag, att försöka göra som grannbarnen gör, för den sociala samvarons skull, för att sedan när de blir stora nog att själva välja vilka miljöer de vistas i söka sig till vad de anser vara likasinnade. Ungefär så gjorde min syster och jag själv och alla de (få) jag hade något alls gemensamt med i den småländska uppväxtorten och så har min son gjort - dock betydligt enklare för honom då vi bor i stad. Och jag finner att de likasinnade han söker upp i påfallande hög grad är barn till mina gamla bekanta. :D Äpplet faller rätt nära trädet ändå.
 
Sv: Oaktsamma föräldrar...

Jag vet inte om det är bra eller dåligt, men jag tror (nästan) inte att problemen med ungdomar, motorfordon av olika slag samt alkohol är helt klassrelaterat.

Definitivt inte.
I Sigtuna kör de bara fulla i betydligt dyrare och snabbare bilar.
Och så har de "Mopedbilar" i stället för vanliga mopeder.
 
Sv: Oaktsamma föräldrar...

I småorter är ju vuxenlivets frihet så starkt kopplad till motorfordon - av lätt insedda skäl - att det blir spännande för de unga på ett sätt som det i betydligt lägre grad är i stora städer.
.

Den här staden är så överrepresenterad i barnolyckor (trafik och studsmatta dominerar) så det känns rätt jobbigt särskilt när man ser dem på jobbet hela tiden.

Alltså, 18-åringarna kör dragracing i supertrimmade volvos i stan och småungarna hänger på cykel kring E18. Vi har några av länets mest trafikerade vägar mellan oss och skolan.

Det skulle säkert kännas bättre om vi flyttade till samma sida som skolan. Men frågan är om det hjälper när det är samma ungar i skolan med samma vanor.

Du har absolut en poäng med att barnen är smarta nog att välja själva efter lite trial & error. Men man vill ju gärna att de ska överleva också :crazy: Jag fattar ju inte att jag överlevde tonåren :eek: och då var det ändå ett BETYDLIGT lugnare klimat och en mycket "välartad" omgivning i ett lugnt villaområde i Örebro med cykelbana hela vägen till skolan och skolpoliser.

Femåringen på gården ovanför var ute ensam vid 22.30 idag och cyklade utan hjälm mitt i gatan på en sträcka där bilungdomarna brukar stampa på gasen. Jag får ont i magen av det :cry:
 
Sv: Oaktsamma föräldrar...

Och du, det du kallar medvetet föräldraskap - det finns väl i högst 3% av landets barnfamiljer, skulle jag tro? .

:cry: Typ en i varje klass. Kanske, det betyder typ 6 familjer på skolan?

Kan inte låta bli att nämna att Eskil har en rosa tröja det tydligt står ESKIL på. Han tycker rosa är finare än blått. Men det KAN inte gå in i lärare, klasskamrater eller deras föräldrar att han är en lillebror när han har den på sig - även om de VET att Vidars syskon är just en lillebror och kan läsa ett manligt namn på tröjan. Då säger de "Va, är det en lillasyster du har?" och FATTAR verkligen inte att det kan vara en kille med cool färgsmak.
 
Sv: Oaktsamma föräldrar...

Om grannen tex har skydd på ungarnas studsmatta - det säger väl rätt lite om föräldraskapet?

Ja, bara att det inte är på total avgrundsdjup bottennivå kanske. Jag skulle aldrig skaffa en studsmatta till barnen öht.

Det som säger något om föräldraskapet är att de är just FRÅNVARANDE i de aktiviteter där barnen behöver deras stöd eller tillsyn.

Det är definitivt inte en klassfråga. De rika kidsen får som Inte_Ung beskriver bara dyrare och farligare bilar.

Och de föräldrar som kör några 100m från lyxvillan till dagis i stor svindyr stadsjeep säger hårt när de lämnar sin ett-åring till en grupp med 22 jämnåriga på 2½ personal att "de minsann inte själva blivit störda av att gå heltid på dagis i stora grupper"

Nänä...

Jag känner mig allt som oftast som ett UFO i den här stan, men sannolikt skulle jag göra det var som helst :o
 

Liknande trådar

Tjatter Vi är ju alla vuxna här så nu är det kanske läge att fundera på hur ni var som barn? Vad pysslade ni med när ni inte sov?:D Var ni ett...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 760
Senast: nickan1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp