Oaktsamma föräldrar...

Sv: Oaktsamma föräldrar...

Jag känner mig allt som oftast som ett UFO i den här stan, men sannolikt skulle jag göra det var som helst :o

Du skulle nog trivas här där jag bor.
Medvetenheten hos föräldrarna är något större här än på andra ställen.
50% kanske.
Och det är högt.
10% har helt tappat kontrollen.
Men det är å andra sidan bara 10%.

Här i Byn är låg och mellanstadieskolorna jättebra.
Medan den kommunala Högstadieskolan är en katastrof.
Dock finns ett privat alternativ.
Den Stora närbelägna Staden har dessutom superbra skolor för alla smaker.
Och i Sigtuna så finns en bra Waldorf-skola som många går i och dit går det buss från Byn.
 
Sv: Oaktsamma föräldrar...

Jo det finns många ställen man kunde flytta till. Men det fungerar inte så, det är för många andra att ta hänsyn till.

Jag kan typ flytta inom Karlskoga för barnens skull så de kan behålla sina bra kompisar eller till Lerum där äldste sonens pappa bor.

Och jag har bott i Lerum - det var INTE bättre :crazy: bara fem ggr så dyrt :p och arbetsgivaren from hell :devil:
 
Sv: Oaktsamma föräldrar...

Men ibland så måste man.
För att bryta ett mönster som man inte vill ha.

Ni får väl sätta er ner och lägga saker i pluss- och minus-skålen.
Det är besvärligt på ett annat sätt när barnen blir i skolåldern.
För man har inte samma egna kontroll utan blir så beroende av omgivningen och hur den är.

Jag har t.ex. tyckt att skolbuss har varit bra, för det ger ett lagom avstånd till bus och trassel i Byn.
Men det är ju besvärligt på andra sätt.
 
Sv: Oaktsamma föräldrar...

Jag kan typ flytta inom Karlskoga för barnens skull så de kan behålla sina bra kompisar eller till Lerum där äldste sonens pappa bor.

Men du, det här är lite väl återkommande. Eller hur?

Visst, jag tror också att du skulle känna dig som ett ufo ungefär överallt. ;)

Jag vet ärligt talat inte var Kga ligger. Men barnens kompisar - det löser sig. De är ju ganska små. Vad gäller pappan till den äldste så vet jag inte, men man skulle ju kunna tro att bara inte avståndet från Lerum blir större så är det okej. Och då finns det kanske lite mer än arbetsgivaren från hell att välja på?

Jag tror också på Inte_Ungs plus- och minuslistor. Eller någon liknande metod.

Och jag tror faktiskt inte att det är så där himla bra för barnen att deras mamma avskyr deras livsmiljö - den i princip enda de känner. Jag tror att det skapar distans istället för delaktighet hos dem, som kan vara jobbigt för dem nu eller på sikt.
 
Sv: Oaktsamma föräldrar...

Men du, det här är lite väl återkommande. Eller hur?

Absolut, fast nu med tillägg att närmiljön är sämre än förut.


Visst, jag tror också att du skulle känna dig som ett ufo ungefär överallt. ;)

Inte på landet :o

man skulle ju kunna tro att bara inte avståndet från Lerum blir större så är det okej. Och då finns det kanske lite mer än arbetsgivaren från hell att välja på?

Nej egentligen inte, det är Västra Götalands Landsting hela vägen ned. Vi vill nog av familjeskäl inte längre bort från Örebro/Motala/Stockholm heller.

Jag tror också på Inte_Ungs plus- och minuslistor. Eller någon liknande metod.

Här snurrar hjulen så fort så vi hinner inte diskutera nog för att ens närma oss några listor. Sambon funkar inte som bollplank för annat än högst morgondagen när han är hyperfulltecknad på schemat och kommer hem vid barnens läggningstid varje kväll. (vart tog det behändiga livet med distansstuderande hemmaman vägen :angel::confused: )

Och jag tror faktiskt inte att det är så där himla bra för barnen att deras mamma avskyr deras livsmiljö - den i princip enda de känner. Jag tror att det skapar distans istället för delaktighet hos dem, som kan vara jobbigt för dem nu eller på sikt.

Är det därför 7-åringen som ändå minns gårdslivet tjatar om att flytta ut på landet tro? Läser han av mig fast jag tycker jag är jätteduktig skådespelare? Jag vill ju såklart bo med mina hästar i ett litet rött hus på landet och HATAR asfalten på alla sätt. Samtidigt uppskattar jag bekvämligheten med hyresrätten och närheten till dagis oerhört i den här livsfasen.
 
Sv: Oaktsamma föräldrar...

Inte på landet :o

Är du SÄKER på att du inte skulle känna dig som ett ufo om du bodde på landet och hade barn, och då skulle konfronteras med de andra barnfamiljerna på ett annat sätt?

Vad jag far efter är att du ställer VÄLDIGT höga krav på andras (och ditt eget) föräldraskap, och vi VET egentligen inte på vilket sätt det där medvetna föräldraskapet är "bättre". Vi vet att vissa saker är direkt dåliga, våld och missbruk tex, men bland alla de hyfsat halvokej föräldrarna, tycker inte jag att vi vet vilka som är "bäst". Vi vet inte ens vad "bäst" är, som jag ser det.

Här snurrar hjulen så fort så vi hinner inte diskutera nog för att ens närma oss några listor.

Listorna kan man göra i huvudet. Ni får väl maila varandra på lediga spillstunder. :D

Jag vill ju såklart bo med mina hästar i ett litet rött hus på landet och HATAR asfalten på alla sätt. Samtidigt uppskattar jag bekvämligheten med hyresrätten och närheten till dagis oerhört i den här livsfasen.

Men då blir ju frågan: EXISTERAR det ens någon asfalterad plats i världen med hyresrätt (min drömbostadsform, äntligen uppnådd!) och nära till dagis där du åtminstone inte vantrivs aktivt? Annars får du väl bo på det totalt sett minst usla stället, då.

Å andra sidan finns det ju människor som klarar jobb, barn och hästgård, om det nu ska vara så. Jag hade ALDRIG fått ihop det, ALDRIG, men det säger ju ingenting om dig.

"Den här livsfasen", är ju trots allt hyfsat lång. Tex var jag lite över 20 när jag gick in i den, och lite över 40 nu när den börjar gå mot sitt slut. Bortåt 20 år är ändå väldigt lång tid att lägga på att uthärda de offer som de söta små livsfasbarnen tycks för med sig, om du förstår hur jag menar? Det är inte lättare att flytta en tonåring än ett dagisbarn.

Och sen vill man ju helst inte att det ska märkas alltför mycket att man avstår från nästan allt man verkligen vill, för att kunna leva med sina barn. Vilket man iofs också verkligen vill. Men ändå.
 
Sv: Oaktsamma föräldrar...

http://w4.objektdata.se/pregen/122/OBJ3240_901890122/hemnet.htm

I mina ögon bor du alldeles för långt bort från mig ;)

I min sons skola där majoriteten av föräldrarna varit över 30 när dom skaffat barn har föräldrarna vettiga regler för barnen. Vi bor i ett av dom få hyreshusen som tillhör upptagningsområdet för den skola han går på och trivs bra. Nu har han turen att ha 2 klasskamrater boende på samma gård och det underlättar.

( måste springa, skriver mer sedan, man ska inte surfa på jobbet ;) )
 
Sv: Oaktsamma föräldrar...

Hehe, ser ut som det är Karlskogingar som renoverat det huset, här flyttar man också hellre runt vagnshjul och sätter upp bårder än räddar lador i tid :p Annars har du rätt i att 5 ha är väldigt lagom stort :love:

Precis så där var det ju förut på vår gård, men nu har en av två skolkompisar flyttat *blänger igen på Basilika*, den andra bor inte här på heltid (jag sa väl att det är skilsmässohus?) och det har tillkommit ett par familjer som utökat det "laglösa" gänget på gården bredvid.

Det är väldigt små skillnader som gör stort utslag i närmiljön.:crazy:
 
Sv: Oaktsamma föräldrar...

Hehe, ser ut som det är Karlskogingar som renoverat det huset, här flyttar man också hellre runt vagnshjul och sätter upp bårder

Vilken skräckinredning! Och skräckdekorationer i trädgården! :eek:

Igen då; ditt område låter ju som ett sånt där område där en kategori av boende är villaägare in spe som bor där i början av sin bostadskarriär. Du lär få vänja dig vid att den sortens grannar flyttar lagom till skolstarten. Och troligen är det just de grannarna du tycker att det är åtminstone någon ordning på och vett i.
 
Sv: Oaktsamma föräldrar...

Jo skolstartsflytt verkar vara grymt vanlig även i små byhålor. Skulle dela ut kalasinbjudningar nyligen och åtminstone 6 av de 22 barnen hade flyttat sedan senaste klasslistan :eek:
 
Sv: Oaktsamma föräldrar...

Vi har såna laglösa gäng som bor tvärs över vägen och det är inte roligt, hos oss klättrar dom bla på garagetaken vid 6 års ålder, kallar dom andra barnen för så pass fula ord att jag inte ens tänker skriva ut dom här och är dessutom klåfingriga.

Nu under sommarlovet är dom ute till 22.30 minst, för liv som fasen och skriker vackra ord efter en när man ber dom vara tysta efter kl 22.

Sonen har visserligen fått vara ute till 21 nu under sommarlovet men idag tog min semester slut och sambon är inte klar med det bygget dom håller på med så sonen får gå på fritids några dgr och då gäller helt andra tider eftersom han måste stiga upp kl 6.

Ska vi åka och titta på hus ;)

Jag lovar att hjälpa till att slå stolp och dra tråd :D
 
Sv: Oaktsamma föräldrar...

...fast närmare dig blir ju ännu närmare mig :idea:

Nej seriöst så är det så tråkigt att läsa om hur det är!

Och jag kan tänka mig hur fin Eskil är i sin tröja :love: Klart han ska ha rosa tröja. Tröttsamt att människor måste vara så trångsynta t.om. när det gäller färgen på en tröja. Nu kanske inte jag borde sätta på mig min favorittröja igen? Den är blå.
 
Sv: Oaktsamma föräldrar...

KL
Jag kan bara konstatera att det Silverkedjan beskriver förstärker mina redan starka fördomar mot Karlskoga.
Jag är uppväxt i den "staden" dock i ett villakvarter i en annan del av "staden". Min åsikt är att Karlskoga är en förvuxen bruksort men alla negativa saker som finns med en bruksort + att invånarna vill bo i en stad och har lyckats plocka in alla negativa saker med en stad också.
Jag tror helt ärligt inte att du kan lösa problmen i den hålan utan måste söka dig vidare. Jag tröttnade och har flyttat till en mindre (bruks)ort och här finns det negativa med bruksorten men man slipper iallafall det negativa med staden.
Det enda alternativet är nog att se om det går att hyra ett hus i någon någorlunda vettig del av "staden". Här där jag bor finns det många hus till uthyrning men å andra sidan så är husen så billiga så vem som helst kan köpa hus här
X:- det får jag inte ens en garderob för i Göteborg
 
Sv: Oaktsamma föräldrar...

Tar det på pm jag måste skriva lite bakgrundsinfo som jag inte anser att hela Buke behöver veta ;).
Kan säga att Bregårn var ett lugnt område när jag var liten vad jag vet. Vi var där endel eftersom vi hade en släkting som bodde i exakt det område du bor tror dock inte det var samma hus (närmast E18) så jag borde fått höra ifall det var stökigt. De har ju dock rivit alla hyreshusområden där problemen fanns så...


Tillägg Din pm box var full försöker i morgon igen :)
 
Senast ändrad:
Sv: Oaktsamma föräldrar...

Tips: hennes PM inbox är alltif full, testa mailen.
(Förlåt om jag leker sekreterare Tim ;))
 
Sv: Oaktsamma föräldrar...

Kan säga att Bregårn var ett lugnt område när jag var liten vad jag vet. Vi var där endel eftersom vi hade en släkting som bodde i exakt det område du bor tror dock inte det var samma hus (närmast E18) så jag borde fått höra ifall det var stökigt. De har ju dock rivit alla hyreshusområden där problemen fanns så...

Här har jag stora problem med min dubbelmoral :crazy:

Jag tycker verkligen att det är BRA med integrering. Det var rätt att riva de förslummade kvarteren. Det är rätt att sprida barnfamiljer med olika bakgrund i samma område centralt.

MEN det är en så hårfin gräns mellan integration och flytt av problemen. Flyttar FÖR många "laglösa" till samma kvarter skrämmer det bort ordentliga familjer som flyttar härifrån och så har liksom poängen gått förlorad, då har man flyttat hela problemområdet in till oss i centrum istället.

(jag bor i längan närmast sjön)
 

Liknande trådar

Tjatter Vi är ju alla vuxna här så nu är det kanske läge att fundera på hur ni var som barn? Vad pysslade ni med när ni inte sov?:D Var ni ett...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 760
Senast: nickan1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp