Nytt terrordåd i Nice, Frankrike

Det tragiska är att fler o fler anser sig ha rätten att tvinga på andra människor värderingar och åsikter. För sätta makt bakom sina åsikter är de beredda att själva gå i döden.
Dagens öppna samhälle är extra sårbart. De friheter vi tagit för självklara hotas idag
Och det finns mycket litet vi kan göra åt det.

Vad är det som får en människa att begå så sjuka handlingar? Kan det växande utanförskapet och psykiska ohälsan vara en starkt bidragande orsak? Jag tror att det iaf. Så länge det ser ut som det gör så kommer inga undantagstillstånd att hjälpa mot dåden. Hemskt det som hände. Ser ut att bli vardag i Frankrike snart.

Vad är det som får en människa att begå så sjuka handlingar? Kan det växande utanförskapet och psykiska ohälsan vara en starkt bidragande orsak? Jag tror att det iaf. Så länge det ser ut som det gör så kommer inga undantagstillstånd att hjälpa mot dåden. Hemskt det som hände. Ser ut att bli vardag i Frankrike snart.
Förklaringarna till (den sortens) aggressivitet mot just Frankrike är väl rätt uppenbara.

Förklaringen till att just den här personen faktiskt blev den som utförde ett sådant dåd, är väl kanske lite svårare att fatta. Han är ju död och kan inte berätta. Och de allra flesta begår ju inte sådana dåd, trots att vreden mot Frankrike är begriplig på ett generellt plan.

Jag blir så ledsen :( exakt vad är det som gör det så svårt att stoppa IS och liknande? :( (nu har väl ingen tagit på sig dådet än men överlag tänker jag nu)
Sen tycker jag det är synd att chauffören sköts ihjäl. Skjut med bedövningspistol, se till att få all information om varför och sen kan han få dö en lång och plågsam död. En snabb död är ett alldeles för milt straff

Ja även om jag inte tycker synd om chauffören som fått dö, så är det bättre att få tag i dom levande så man kan pressa dom på info. Kanske planeras fler attacker som de vet om.

Det är så meningslöst, urskiljningslöst. Kan inte alla krigssugna människor bara låsas in nånstans och slåss tills det är en person kvar. Så kan den få en guldmedalj och känna sig manlig ett tag innan han åker i fängelse. Då skulle inga utomstående skadas.

Ja även om jag inte tycker synd om chauffören som fått dö, så är det bättre att få tag i dom levande så man kan pressa dom på info. Kanske planeras fler attacker som de vet om.

Det är så meningslöst, urskiljningslöst. Kan inte alla krigssugna människor bara låsas in nånstans och slåss tills det är en person kvar. Så kan den få en guldmedalj och känna sig manlig ett tag innan han åker i fängelse. Då skulle inga utomstående skadas.
JAAAA. Så konstruktivt!
Möt våld och terror med våld och terror.
:banghead:

JAAAA. Så konstruktivt!
Möt våld och terror med våld och terror.
:banghead:
Snarare, låt de som gillar att utföra våld och terror göra det mot varandra och inte någon annan. Ingen skulle tvinga dom, de kunde få kriga hur mycket de ville, men motståndarna var bara såna som också ville slåss. Inte resten av världen.

Är inte Frankrike, tyvärr, ett av de mest segregerade länderna? Där man helt misslyckats med att integrera och istället fått rena rama ghetton, dit inte ens polisen längre vill ge sig in. Om jag förstått rätt. I dessa områden gror hatet. Utanförskapet och sedan hatet. Det är verkligen ingen ursäkt, men om man på något vis vill komma tillrätta med det här enorma problemet, måste man börja någonstans. Det är så hemskt. Jag har så svårt att se dessa vidrigheter i samma tankebild som Frankrike och dess människor.....

Vad menar du med det här?
I min tanke är Frankrike bara vackert - till natur, kultur och människor. Jag har bara sett det vackra när jag rest där. Det går, rent känslomässigt, inte ihop med terrordåd. Ok, INGEN plats "går ihop" med terrordåd, men rent ologiskt och enbart känslomässigt är de två oförenliga. Givetvis har jag, då jag rest i landet, inte sett de tråkiga sidorna - segregeringen t.ex., den ser man ju inte så lätt som turist. Så min tankebild, min känslomässiga bild, av Frankrike är enbart vacker.

@Lena Furberg Ah, då förstår jag hur du menar. Ja, tyvärr sker ju terrordåd världen över, oavsett hur trevliga och fina människorna, kulturen och naturen är.

Men jag förstår att det är såna här känslor som bidrar till att just Nice och Paris får trådar men inte Bagdad där över 250 människor dog. Inte lika nära, inte lika vackert.

@Piek Den dagen man riskerar att förövaren kommer undan och lyckas döda fler för att man hoppas kunna tortera honom senare är dagen då vi fullkomligt gått under som civiliserat samhälle.

Ja jag kan bara hålla med. Det är väl önsketänkande att det skulle gå att ta honom levande på ett säkert sätt, tyvärr.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka