Det är ju i princip vad Hollande säger att Frankrike ska göra. Om än inte på det absurda vis som @Piek föreslår.JAAAA. Så konstruktivt!
Möt våld och terror med våld och terror.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det är ju i princip vad Hollande säger att Frankrike ska göra. Om än inte på det absurda vis som @Piek föreslår.JAAAA. Så konstruktivt!
Möt våld och terror med våld och terror.
..och man undrar varför? Populism?Det är ju i princip vad Hollande säger att Frankrike ska göra. Om än inte på det absurda vis som @Piek föreslår.
Frankrike är väl rätt hårdföra i Mellanöstern (Syrien, Irak) sedan förut? Jag blir bara trött och ledsen av alltihopa och ännu fler människor kommer att dö...och man undrar varför? Populism?
Som politisk amatör tycker jag väl att en så pass erfaren och uppsatt person borde begripa bättre.
Det svåra är väl att sålla, att på ett acceptabelt sätt angripa rätt individer utan att skuldbelägga en hel religion och dess utövare. Det är väl litegrann där problemet ligger. Gör man "fel" blir ju alieneringen (heter det så på svenska...?) ännu större och effekten blir den motsatta. Ett välkänt problem som jag inte har en aning om hur man ska hantera. Hur bär man sig åt?Med tanke på vad IS står för så ser jag Frankrikes hårdföra attityd som del av ett ansvarstagande för resten av världen. Något Sverige borde hjälpa Frankrike med. Ett tydligt ställningstagande för fred och frihet.
Jag förstår inte resonemanget kring att bemöta terrorn med icke-våldsmetoder enbart.
Notera att IS mål inte är att få verka ifred i Mellanöstern, vilket är nog så hemskt och redan där kräver omfattande insatser.
Det svåra är väl att sålla, att på ett acceptabelt sätt angripa rätt individer utan att skuldbelägga en hel religion och dess utövare. Det är väl litegrann där problemet ligger. Gör man "fel" blir ju alieneringen (heter det så på svenska...?) ännu större och effekten blir den motsatta. Ett välkänt problem som jag inte har en aning om hur man ska hantera. Hur bär man sig åt?
Nja, jag tycker inte att det borde vara det minsta svårt. Vi klarar det ju hela tiden när det gäller kristna.Det svåra är väl att sålla, att på ett acceptabelt sätt angripa rätt individer utan att skuldbelägga en hel religion och dess utövare. Det är väl litegrann där problemet ligger. Gör man "fel" blir ju alieneringen (heter det så på svenska...?) ännu större och effekten blir den motsatta. Ett välkänt problem som jag inte har en aning om hur man ska hantera. Hur bär man sig åt?
Även om jag inte tycker att det är rätt att koppla is till islam är det nog ändå lätt hänt att det blir så. Jag har t.ex fått för mig att det är vanligare att muslimer.. Hm.. lever ut (?) sin religion medan kristna generellt här verkar strunta i religion mer. Lägg till då att muslimer borde gå in som minoritet här.Nja, jag tycker inte att det borde vara det minsta svårt. Vi klarar det ju hela tiden när det gäller kristna.
Leva ut sin religionJag har t.ex fått för mig att det är vanligare att muslimer.. Hm.. lever ut (?) sin religion medan kristna generellt här verkar strunta i religion mer. .
Även om jag inte tycker att det är rätt att koppla is till islam är det nog ändå lätt hänt att det blir så. Jag har t.ex fått för mig att det är vanligare att muslimer.. Hm.. lever ut (?) sin religion medan kristna generellt här verkar strunta i religion mer. Lägg till då att muslimer borde gå in som minoritet här.
I teorin är det inte svårt men jag tror att det blir problem i praktiken.
Jag tycker att IS och islam har lika lite med varandra att göra som George W Bush och kristendom.
Jag fördömer inte mina kristna medmänniskor för att George begick krigsbrott i kristendomens namn.
Jag har inte sagt något om ickevåld enbart.AtMed tanke på vad IS står för så ser jag Frankrikes hårdföra attityd som del av ett ansvarstagande för resten av världen. Något Sverige borde hjälpa Frankrike med. Ett tydligt ställningstagande för fred och frihet.
Jag förstår inte resonemanget kring att bemöta terrorn med icke-våldsmetoder enbart.
Notera att IS mål inte är att få verka ifred i Mellanöstern, vilket är nog så hemskt och redan där kräver omfattande insatser.
Det finns ju sekulära muslimer också? Och framför allt finns det en bedövande majoritet troende muslimer som är hur fredliga som helst (eftersom deras religion säger att de ska vara det).Även om jag inte tycker att det är rätt att koppla is till islam är det nog ändå lätt hänt att det blir så. Jag har t.ex fått för mig att det är vanligare att muslimer.. Hm.. lever ut (?) sin religion medan kristna generellt här verkar strunta i religion mer. Lägg till då att muslimer borde gå in som minoritet här.
I teorin är det inte svårt men jag tror att det blir problem i praktiken.
Samtidigt - om man bara kopplar det till en religion som man kan fördöma religionens utövare för i allmänhet så försvinner väl i princip all kritik mot religion?
Jag har inte sagt något om ickevåld enbart.At
Täcka håret och efterfråga halal/neka fläsk är väl inte helt ovanligt. Sen har jag å andra sidan mött betydligt fler som säger sig tacka nej till fläsk med hänvisning till religion men som dricker alkohol och skippar böner än de som följer alla punkter man "ska" följa. Skillnaden är väl att dessa syns väl, tror jag?Leva ut sin religion
Hur menar du nu?
Jag tycker mest att det är sorgligt alltihop idag och även IS-personerna är någons älskade och någons barn. Politiken ska jag fundera på en annan dag.Jag vill också förtydliga att jag inte är någon militarismens företrädare. Den stora kampen mot terrorismen i stort, måste ske genom djupgående förändringar i samhället och attityder, där människor samarbetar. Men för speciella företeelser, som t.ex IS, krävs också våld.
Ja, självklart. Jag vet att islam är en fredlig religion och att vissa verkar ha missat det. Samtidigt har jag ju själv bevittnat en hel del hat mot islam som vi kan tacka terrorister för, hur fel det än blir. Jävligt tragiskt att det ska vara så men jag kan som sagt se problemet med att lägga fram det avståndstagandet mot is snyggt för "allmänheten" utan att bidra till mer utanförskap. Sen kanske det är värt det. Det kan jag inte svara på.Det finns ju sekulära muslimer också? Och framför allt finns det en bedövande majoritet troende muslimer som är hur fredliga som helst (eftersom deras religion säger att de ska vara det).
Jag ser inte varför man inte kan kritisera IS variant av islam/islamism samtidigt som man tycker att andra muslimers varianter av religion är helt OK.
Frågan var mest varför det skulle vara så svårt att låta bli att skuldbelägga islam när vi lyckas så bra med att låta bli att skuldbelägga kristendomen. Same, same. Det går att skilja på en individs eller grupps religiösa bekännelse och andra individers och gruppers religiositet, även om de bär samma namn i någon slags historia eller sammanhang.
Jag ser faktiskt inte problemet med det. IS är ju galna fanatiker. Självklart går det att ta avstånd från dem utan att klandra islam. Sätt dem hos en psykiatriker och hen skulle sannolikt komma fram till att de flesta av dem befinner sig i en religiös psykos. Inte islams fel.Ja, självklart. Jag vet att islam är en fredlig religion och att vissa verkar ha missat det. Samtidigt har jag ju själv bevittnat en hel del hat mot islam som vi kan tacka terrorister för, hur fel det än blir. Jävligt tragiskt att det ska vara så men jag kan som sagt se problemet med att lägga fram det avståndstagandet mot is snyggt för "allmänheten" utan att bidra till mer utanförskap. Sen kanske det är värt det. Det kan jag inte svara på.