Nytt stallbygge!!!

ancan

Trådstartare
Japp, då var då alla papper färdiga, alla tuillstånd klara...nu ska bara länsstyrelsen godkänna det också, men enligt dom så är det bara en ren formalitet(som kostar X antal tusenlappar :crazy: )...

Det kommer att bli såååå fint, och min älskade man har låtit mig få helt fria händer!!!

Lösdrifterna ska också nygodkännas, men där är det bara några plankor som ska bytas ut...

Samarbetet med myndigheterna har gått superfint!!!

ÄR DET NÅGON AV ER SOM NYSS BYGGT STALL??? Som har lite tips om vad som blev bra, eller mindre bra...

Sv: Nytt stallbygge!!!

vi håller på.... men när vi skulle byta tak på baksidann (håller på nu) så räkte inte bygnadsställningen:(
men vi ska bygga om innuti mest och få större boxar

Va kul, vi ska också börja med en till del. Vi har kommit till förprövningen hos länsstyrelsen, antagligen lika som er. Men dom var petiga med att få veta vilka boxar/material) och vilket märke på ventilationen m.m..Och vi hade mest tänkt hur stort vi måste bygga och vilken stl på boxar vi skulle ha. Så det tog min man 1 hel vecka innan ritningar o allt var klart,smajl.3000kr kostade förprövningen. Hur stort bygger ni?

Lyx Ancan!!!

Inte varje dag man får planera sitt eget stall.

Mina tips är att inte snåla in på utrymme i sadel och foderkammare :)

Gör rejäl sadelkammare. Så du verkligen får plats med det du vill ha tex tvättmaskin mm. Gör många ritningar vi hade 11st på vårat stall. Gärna en extra utrymmnings dörr om det finns möjlighter till det. Planera jätte noga. Vi har en stor box i hörnet av stallet som är 5x5m som enkelt kan byggas om till 3 st spiltor eller om man måste så kan vi bygga om den så den blir 10x5meter. Så planera allt in i minsta detalj. Det är heller inte fel att ha mer en en hö lucka i taket om du har planerat att ha hö på loftet.

Hera skrev:
Lyx Ancan!!!

Inte varje dag man får planera sitt eget stall.

Mina tips är att inte snåla in på utrymme i sadel och foderkammare :)

Jag vet att det är lyx... ;) underbart att inte behöva tänka på kostnader för en gång skull! :banana:

Det skall bli 6 fölboxar, 4 spiltor, spolplats, 9 kvm foderkammare,9 kvm sadelkammare...tror du att det blir för smått???

Lösdrifterna blir enligt djurskyddet godkända för 5 resp 4 vuxna djur...

Tror aldrig(hoppas jag iallfall) att jag ska ha så många hästar här på gården... :D men jag har redan två ston "på kö" från en känd hästförmedlare som ska bo hos oss på heltid i framtiden... Jag ska sköta dom mot att han tar mina unghästar i utbildning,försäljning mm...

Du kan räkna med en stooor invigningsfest framöver!!! :D

Oh, vad spännande det låter :)
I vårt (mini-)stallbygge hade vi stor användning av boken Att Bygga Häststall av Ventorp/Michaek som ges ut av SLU. Kan köpas för runt 300,- hem i brevlådan och det är alltifrån utseende till materialval och ventilation etc. Klart läsvärd och jag har tjatat om den förr ...

För två hästar har vi sadelkammare om 2,5*3 meter och det är INTE att ta i - och ändå har vi inte "onödigt" mycket utrustning. Gör den gärna större om det går, eller ännu hellre ett rum för blöta täcken, grimmor, tvätt etc att torka i.

Alla redskap (kärror, grepar, sopar och allt som hopar sig), vart har ni tänkt ha dem?

Jag har redan ett rum i källaren där jag tvättar och torkar täcken., så det klarar sig med det, men vi har ett 10 tal sadlar + allt tillbehör, så jag är lite orolig för att inte allt ska få plats på 9 kvm.

Vi har valt att "dra ut" taket 5 meter i bakre gaveln, där skall det bli gödselstack under tak, så skottkärra och grepar kommer att hänga därute....

Är det "bara" era egna hästar som ska stå där eller ska någon hyra in sig också?
Om ni enbart är där själva blir det ju lättare att "bre" ut sig samt hitta många bra förvaringssätt på.
Låt sadlarna få en sida, träns och typ prylkorgar få en sida, få fatt i vanliga garderober o måla och fixa till så ha ni så ni kan lägga in en massa på alla hyllor, på en sida borde det väl iaf gå in 3-4 st?

Fröken_Skåne skrev:
Är det "bara" era egna hästar som ska stå där eller ska någon hyra in sig också?
Om ni enbart är där själva blir det ju lättare att "bre" ut sig samt hitta många bra förvaringssätt på.
Låt sadlarna få en sida, träns och typ prylkorgar få en sida, få fatt i vanliga garderober o måla och fixa till så ha ni så ni kan lägga in en massa på alla hyllor, på en sida borde det väl iaf gå in 3-4 st?

Det är våra egna + i framtiden 2 avelsston till en god vän... Men det är bara vi i familjen som kommer att nyttja sadelkammaren...

okej! Men tror du inte 9 kvm räcker?
"vår" sadelkammare är 4 kvm ca. och där har vi just nu utrustning för åtta hästar :eek:

FYRA kvm till ÅTTA hästar??! Jisses, vi har ca 10 kvm till 4-5 hästar och det är trångt. Ska bygga ny som blir ca 30 kvm till 8 hästar....fast det är med omkl/fikadel också.

Jag är lite tveksam ang måtten på sadelkammaren... men eftersom jag har tre stora koffertar som jag har vintertäcken i på sommaren, de står i källaren då...
Sommartäckena tar ju inte alls lika mkt plats...
Ja, det tål att tänkas på...
Skall just nu leta reda på vilka typer av vattenkoppar vi ska ha...

Där jag står har vi sadelkammare på 3kvm. Det finns 9 hästar där =/

Jag kanske har lite för höga krav nu då? ;) det verkar ju som om många klarar sigb med betydligt mindre utrymmen!!!

Spolspiltan skall vara i ena gaveln av stallet. Hur har ni löst det med lutningen i golvet??? Eller har ni bara en brunn?

Duu, våra sadlar hänger på varann. Mina träns & täcken har jag i skåp i logen.
Jag skulle vilja ha 12-16 kvm.

Notorius skrev:
Duu, våra sadlar hänger på varann. Mina träns & täcken har jag i skåp i logen.
Jag skulle vilja ha 12-16 kvm.

Jo, det vill vi nog alla helst!!! men det är ju en kostnadsfråga också...
Jag har också tänkt att inskaffa nåt gammalt skåp där jag kan förvara lädersaker som inte används för tillfället...

Såg att någon skrev "hö på loftet" här uppe, så jag måste bara få skriva ett inlägg om det, även om det inte riktigt var vad du sökte..
Jag skulle absolut INTE ha ett höloft! Om ni inte har något gammalt uthus eller liknande som går att ha hö i så skulle jag helt klart lägga lite extra pengar på att bygga ett (separat) en bit ifrån stallet. det behöver bara kosta några tusenlappar och det är ju en relativt liten summa jämfört med vad ni antagligen kommer lägga ut på stallbygget, och en väldigt billig livförsäkring på hästarna!
Nu är väl jag lite "brandrädd" iof men bara tanken på panikslagna hästar som är fast i ett brinnande stall är tillräkligt för att det ska vara värt de där extra tusenlapparna!

Lycka till med bygget!

Skulle nog införskaffa en brandsläckare till stallet också ;)
De brukar kosta 3-5 tusen beroende på hur stor man vill ha

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 711
Senast: Lhas
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 873
Senast: fejko
·
Relationer Både jag och sambon har föräldrar som är mindre ekonomiskt sinnade, och jag är nyfiken på om det finns fler där ute och hur ni i så fall...
2 3
Svar
59
· Visningar
41 766
Senast: Mirre
·
Skola & Jobb Ämnet har varit uppe förut, men jag har inte riktigt ältat det klart... Ska nu börja ett nytt jobb där jag kommer att vara...
8 9 10
Svar
185
· Visningar
18 789
Senast: Karfitsa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar