Nytt Hästsläp med duk i sället för lucka?

G

globox

Hej. Jag ska nu köpa mig ett nytt hästsläp och undrar lite över detta med duk istället för en lucka.Jag som håller på med avel vill ju kunna köra säkert och det känns lite vanskligt att köra sto med föl med endast en duk har en vännina som körde sitt sto och föl till vet och när hon stannade hade fölet nosen utanför skynket. Någon som har erfarenhet av nya släp så nämn några som ni verkligen gillar och Ratar...tack.

Sv: Nytt Hästsläp med duk i sället för lucka?

Jag är ju som du vet helt förtjust i mitt Cheval släp....:D:D
Funderar lite på detta med luckan, jag skulle inte köra med den öppen men tror någon att fölis skulle försöka hoppa ut med den stängd ?? Hon skulle verkligen behöva stå upprätt på bakbenen för att nå.:o
Ja ja än så länge inget planerat körande iallafall.

Lycka till och hoppas du hittar något riktigt kap !!

Kramar :banana:

Jag lastade hästarna och lät luckan vara öppen medan vi sa hej då.
Helt plötsligt ser jag mitt arabföls hovar sticka upp.
Han kom ner själv utan problem men nuförtiden stänger jag luckan direkt :angel:

Jag har en Boj just för att jag inte vill ha "duk" till fölen. Min Boj har dessutom innerdörrar som gör att man kan stänga/öppna bakläm och lucka i lugn och ro utan att stressa hästarna.
När vi skaffade vår släp så fick vi leta länge innan vi hittade rätt som passade för oss som mest kör med sto och föl. Många av de nya glasfibersläparna går inte att ta bort mellanväggen på utan att man riskerar hållbarheten på släpet. Plus att många har rullgardin istället för lucka vilket även många försäljare avrådde från när det gällde att köra med föl.

Nästan alla tyska släp har ju gardin istället för lucka. Där har alla ett galler till övre delen. Det borde gå att köpa till!

Tillägg - skulla aldrig köra föl med övre delen öppen!

Jag kollade alla nya glasfibersläp nu i våras när jag köpte nytt. I sluätnden var det inget som tilltalade mig. Kanske kanske hade det kunnat bli Christ Champion, men det var för plastigt och kände lite klent. Dessutom har jag läst så mkt dåligt här efteråt så det är jag nöjd med att jag inte gjorde.

Jag valde tillsist mellan Boj och Thule. Det blev ett Thule eftersom det kom in en demovagn jag kunde köpa till bra pris. Dessutom hade jag provkört min jättepetiga stora tyska i det och hon sa att det var okej! ;)

http://www.trailergruppen.com/content\images\Thule_Excellent_1500(633077316009252500).jpg

Vi har också Boj med innerdörrar helt klart en fördel när man kör mkt sto med föl. Det man ska tänka på om man köper släp med innerdörrar är att de tar lite av utrymmet inne i släpet så har man en lite större häst bör man välja den modellen som är extra lång.

Jag har lite önskemål med släpet som jag strävar efter att hitta!
1. Lucka bak.
2. Så lätt boggi släp som möjlig.
3. Vill att dörren in till hästen ska sitta på vänster sida.
4. Ingen framurlastning (kan få vara inbygd sadelkammare men inget måste.)
5. Gärna delade dörrar på baklemmen så man kan välja att ha hel lem eller dörr.
Finns detta släp och vilket är det????!

3. Vill att dörren in till hästen ska sitta på vänster sida.

Har du verkligen tänkt igenom detta ???? Säger Gylle som för ett par helger sedan fick bilknas på väg hem från tävling på motorväg och var tvungen att hämta vatten i sadelkammaren på släpet vars dörr sitter på vänster sida och höll på att bli av med dörren när lastbilarna visslade förbi, nej tänk dig för en gång till idag byggs nog i stort sett alla med dörren åt höger av SÄKERHETSSKÄL så att man kan komma åt hästarna även om man står på hårt trafikerad väg.

Man FÅR inte köra med luckan öppen om föl är i.

Har precis köpt en Boj, MYCKET nöjd med den. Har numera tre älsklingar; mitt föl, min unghäst och min släp ;).

De kriterier du har stämmer in på Boj har jag för mig. De kan ju "skräddarsy" ett släp till dig...
Mitt släp har två skötardörrar, dvs, då har du en på vänster sida också. Och bakluckan går att få delad vet jag.. Dessutom så finns lucka bak, och släpets egenvikt är ganska låg.. Givetvis är släpen boggi...
Kolla på www.boj.nu

S

Jo men alla släp med framurlastning har ju lilla dörren på vänster sida!!

Jag har precis köpt ett UME släp. Stor modell med sadelkammare och dörrar i bak. Jag är urnöjd. Jätteskönt med dörrarna när man skall köra föl. Stort och luftigt men mycket lättare än många andra släp.

Jag har också kollat runt i denna djungel & på många av marknadens vagnar.
Visst var jag intresserad av dom billigare vagnarna först men till slut blev det en Thule Safir jubileums vagn dvs godkänt lås ingick samt kameraställ & sadelkammare (hade man velat ha trav modellen så hade det var sulky fästen, kameraställ, vinterdäck & godkänt lås).
Allt detta till normal pris.
Jag slog till. Skall äntligen få min vagn denna veckan.
Sedan vill jag ha lucka då jag ofta kör med föl.

En del släp, bl.a Cheval o Böckmann går att få med hård lucka istället för gardin :idea:

Jag skulle inte köra föl och ston med enbart gardin. Jag har ett Henra, med lucka back. Vet att man kan beställa till baklucka på bland annat Hambaur, om man bara är bered på lite leveranstid. Faktum är att de flesta försäljarna jag pratade med när jag skulle köpa släp sa att man kan få till baklucka.

På jakt efter nytt släp... vad kostade det kalaset?

Ja du det vill jag inte tänka på... Men jag fick betala 73 400 kr...:cry:

Men sedan har jag ju ett fräscht släp...:bump:

Ja inte är det billigt....
Men det lutar nog åt ett Boj eller Thule...."Gillar Svenskt där"
Körde ett IFOR Williams i vintras och däcken och bromsarna hade frusit fast och även lilla dörren var fast frusen " inte många släp tål Svensk vinter tror jag" berätta era erfarenheter på de lite nyare släpen finns kanske ett supersläp som har allt och tål det mesta... Menar då främst importsläpen....

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 418
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 990
Senast: shia
·
Hästhantering Hej!Jag har ett halvblods sto nu strax 8 år gammal, hon har kommit lite åt sidan i sin utbildning pga familjelivet... Hon var som ung...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 737
Senast: Bus
·
Trav Tänkte roa er med en följetong om en ganska originell häst.. 4-årigt sto, inköpt för slaktpriset, osedd långt uppifrån. Enligt...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
10 250
Senast: ghost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden