Nytt försök - PARAFFINolja

Sv: Nytt försök - PARAFFINolja

Bättre att ge i maten om det går än att tvinga i med spruta i munnen. Paraffinolja är livsfarligt om det kommer ner i lungorna.
Man bör helst undvika att långtidsbehandla eftersom det inte är utan bieffekter.
PL

Okej va bra, har redan en stor spruta (den största som fanns på VC iaf) i stallapoteket. Ska nog köpa lite paraffinolja då.

Puttar upp. Vill få tag på paraffinolja, och större mängd än 300ml flaskor som de säljer på Apoteket.
Hur vet man om paraffinoljan är "medicinskt" lämplig om man inte köper den på Apotek?
Jula säljer en sort t ex, hade den varit okej att ge till häst?

Puttar upp. Vill få tag på paraffinolja, och större mängd än 300ml flaskor som de säljer på Apoteket.
Hur vet man om paraffinoljan är "medicinskt" lämplig om man inte köper den på Apotek?
Jula säljer en sort t ex, hade den varit okej att ge till häst?

Köpte 1-liters för två år sen på bauhaus. Det ska stå på flaskan att den är medicinskt ren. Gör det inte det så avstå.

Den jag fick av veterinären senast var en från färghandeln.
Dit ska jag åka för att ha till nästa gång........för en nästa gång blir det garanterat då jag har en kolikhäst utan tillstymmelse till lösning på problemet efter 15 år.

Bättre att ge i maten om det går än att tvinga i med spruta i munnen. Paraffinolja är livsfarligt om det kommer ner i lungorna.
Man bör helst undvika att långtidsbehandla eftersom det inte är utan bieffekter.
PL

Det har jag ju också hört. Men hur länge och kan man ge i omgångar som förebyggande? Om man vet att hästen får kolik mellan 3-6 månaders mellanrum (förstoppning eller gas eller både ock samtidigt).

Det vore ju skönt att slippa de där jäkla kolikerna någon gång i livet.

Jag tror vi köpte av veterinären, en hel 2l dunk som vi dels sprutade i hästen och dels gev blandat med betfor (dvs 1dl upplöst betfor + 1l olja mer eller mindre. Inte kolik men förstoppning.

Det har jag ju också hört. Men hur länge och kan man ge i omgångar som förebyggande? Om man vet att hästen får kolik mellan 3-6 månaders mellanrum (förstoppning eller gas eller både ock samtidigt).

Det vore ju skönt att slippa de där jäkla kolikerna någon gång i livet.

Den ena veterinären som tog emot på djursjukhuset gav i fodret hela vintern till sina (1-2 dl/dag) i förebyggande medan en annan veterinär jag pratade med sa att max en vecka i taget eftersom oljan lägger sig som en hinna inuti tarmen och förhindrar upptag. Jag väljer att tro på den senare men vet inte vad som är riktigt egentligen.

Det blev från Jula, står medicinskt ren på flaskan.

Ni som ger - ger ni bara i samband med kolikanfall? Om inte - när ger ni mer ? Kort tid efter kolik? Regelbundet?
När ger ni och hur mycket?

Undrar även hur ni utfodrar det. Till betfor? I vanliga kraftfodret? Melass?

Den ena veterinären som tog emot på djursjukhuset gav i fodret hela vintern till sina (1-2 dl/dag) i förebyggande medan en annan veterinär jag pratade med sa att max en vecka i taget eftersom oljan lägger sig som en hinna inuti tarmen och förhindrar upptag. Jag väljer att tro på den senare men vet inte vad som är riktigt egentligen.
Vilket fantastiskt bantningsmedel!

Det blev från Jula, står medicinskt ren på flaskan.

Ni som ger - ger ni bara i samband med kolikanfall? Om inte - när ger ni mer ? Kort tid efter kolik? Regelbundet?
När ger ni och hur mycket?

Undrar även hur ni utfodrar det. Till betfor? I vanliga kraftfodret? Melass?

Jag gav i vanlig betfor i en vecka ungefär när han kom hem från djursjukhuset. Sen gav jag när det blev så kallt att han började dricka sämre än vanligt (dricker alltid lite dåligt, men ännu sämre när det fryser på) och öste på med betforvatten i krubban. Annars ger jag inget men han är ingen "kolikhäst" som får problem ofta utan han har fått ett rejält anfall en gång, men det räckte :nailbiting:

Vilket fantastiskt bantningsmedel!

Har faktiskt aldrig tänkt på det så :D

Liknande trådar

Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
994
Senast: Cactus
·
Hemmet Våra gamla fönsterlås börjar ge upp och brista. De är av modell 280, är vad jag har lyckats klura ut (det är i alla fall samma modell)...
Svar
9
· Visningar
388
Senast: co-SMAD4
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 149
Senast: QueenLilith
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 207
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Random bildtråd med text V
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Göra i Danmark