Sv: Nytt försäkringsbolag?!
Som jag skrev i annan tråd, jag är faktiskt inte säker på att det kommer följas efter helt och hållet. Förr var det ju i princip så att stod du där med ett föl som skulle införsäkras kunde du nästan kasta pil. De olika försäkringarna var i princip likformiga. Skilde kanske nån vecka på självrisktiden, nån hundring på självrisken och liknande, men innehållet, dvs vad de betalade, taket i vetvården etc var ganska lika.
Sen började rallyt, veterinärvårdstaket höjdes, rörliga självrisker sänktes, fast självrisk infördes, speciella utökade vetvårdsförsäkringar som började ersätta medicin på recept, resor, avlivning, rehabilitering osv kom.
Och där började det blir mer skillnader. Fortfarande inga superduper, men de blev större. Skillnaden mellan Sveland och Agria var ett tag i princip ENORMT. Agria hade fast självrisk, skyhögt tak, täckte i princip 'allt' Sveland tuffade på som innan, de utökade vetvårdstaket men inte lika mycket, och ersatte inget 'extra'.
Sen drog Folksam (som ju var först med det) tillbaka den fasta självrisken, tätt följd av Agria året efter. DÅ införde Sveland fast självrisk. Och utökade veterinärvårdstaket. De ersätter dock fortfarande inte och har aldrig gjort, receptbelagd medicin, avlivningar eller rehabilitering. Så t ex Sveland har varit ganska försiktiga, och ffa 'sena' med att haka på de andra bolagens förändringar. Och som sagt, när alla andra bolag infört fast självrisk, och två av dem slutat med det, då började Sveland erbjuda den.
Så t ex Sveland tror jag inte kommer göra några större förändringar (men jag kan ha fel). IF är betydligt mer svårt att sia, men de har hitills inte tagit bort den fasta självrisken, trots att det är år sedan Agria och Folksam gjorde det. I övrigt har jag inte stenkoll på hur IF förändrats senaste åren tyvärr.
Däremot, så ser man ju att även Agria följt med de andra bolagens förbättringar vad gäller MRI och CT (magnetröntgen etc), att ersätta efter godkännande. Där har ju Folksam haft att upp till 5000 kr ersätts utan föregående godkännande, om det är motiverad.
Så visst följer de varandra med, men frågan är inom VILKET de kommer att följa med. Jag var i princip SÄKER på att ALLA bolag skulle totalskrota den fasta självrisken nrä Folksam och Agria gjorde det, och är förvånad (men tacksam) att inte lla gjorde det. Men jag höll på att trilla av stolen när Sveland, mitt i tillbakadragandet från F & A, lägger till det.
Jag TROR att det kommer blir större skillnader generellt mellan bolagen, dvs bli viktigt att verkligen lusläsa villkoren. Samtidigt, så precis som du säger, risken är det blir massflykt från Agria, till något av de andra. Vilket i sig kan göra att de får sådana kostnadsökningar att de inte har andra val än att börja dra åt de med. (Jag tror dock inte något bolag sitter och 'väntar' på att få Agriakunderna, och sen göra redan PLANERADE förändringar. Däremot tror jag de noga sitter och räknar och kalkylerar och ser över det hela)
Sen, rent spontant undrar jag hur Länsförsäkringar - som äger Agria - egentligen mår? För några år sen var de utan tvekan billigast på att försäkra min bil. Nu tjänade jag 3000 kr/år (!) på att byta bolag. De tokhöjde försäkringen för hemförsäkringen, och lyckades fyrdubbla försäkringspremien för ekonomibyggnaderna och stallet (de fixade till det dock efter lite samtal, och kodade om vilken kategori vi hörde till).
Visst, ALLA bollag har höjt, syns på alla försäkringar, från djurförsäkringarna till min sjuk-och olycksfallsförsäkring. Men just Länsförsäkringar/Agria har höjt markant mer än de andra här ett tag nu. Sen är de marknadsledande inom många områden, men jag undrar ändå hur de generellt 'mår'?