Nytt försäkringsbolag?!

Fashionistan

Trådstartare
Jag har min häst försäkrad i Agria just nu men tycker inte att jag fått nån vidare service från dem förutom min kontaktperson som har varit väldigt trevlig! :)

Vill nu omförsäkra i ett annat bolag som ger mycket för pengarna så att säga, och som täcker i stort sett allt, även gärna "småsaker" som recept osv!

Vad har NI och är ni NÖJDA? :D:D

Sv: Nytt försäkringsbolag?!

Jag har sveland. Jag har inte behövt utnyttja den, men ombudet var väldigt trevlig iaf. Jag jämförde försäkringar och valde den som hade bäst villkor enligt mig.

Jag har även en häst i if, har inte heller varit i kontakt med dem.

Folksam, dels är dom trevliga/snabba och dels så är Folksam ett kundägt bolag dvs vinsten går inte till aktieägare utan till kunderna.

Jag har Agria och har aldrig haft nåt att klaga på varken på hästen eller katternas försäkring och jag får ersättning för mediciner, det är ett tillägg man kan välja, tror det heter utökad veterinärvård.

Sen vill jag starkt varna för att byta försäkringsbolag då det nya försäkringsbolaget kan krångla nåt fruktansvärt om hästen blir skadad. De kan då nämligen hävda att skadan fanns redan innan nya försäkringen tecknades.

Det är en enorm risk att byta försäkringsbolag, du är medveten om det va?

Hursom, ska man bara svara på vilket bolag som täcker det mesta, så är det Folksam och IF, de har försäkringslösningar med möjlighet att få ersättning för mediciner på recept, viss rehabilitering, veterinärens resor, avlivning osv.

IF har i sin utökade försäkring fast självrisk, det har inte Folksam. Även Sveland har fast självrisk, men de har ingen försäkringslösning som täcker recept, resor, avlivning osv.

Jag har/har haft både IF, Sveland och Agria. Alla har fungerat, men jag är GLAD jag inte har Agria nu när de så extremt försämrar sina villkor i hästförsäkringen. Jag väljer IF i de fall jag kan välja, de har en otroligt enkel och lätt skadereglering där de ofta kan reglera via telefonen, vilket gör att man får tillbaka pengarna för sina utlägg mycket snabbare än om man ska skicka in brev etc.

Jag hade inte variot nöjd om jag haft Agria idag, men det är för deras extrema försämringar from 1 april. Tidigare var jag nöjd. Idag har jag IF och Sveland och är fullt nöjd med båda, om jag stod med ett nyfött föl och kunde välja försäkringsbolag skulle jag välja IF idag.

Sen, villkoren kan ändras. De som idag har fast självrisk kan ta bort dem, de kan sluta ersätta recept osv, så det som verkar bäst idag behöver inte vara bäst nästa år. Folksam t ex var först med att införa fast självrisk. Och först med att ta bort det. Agria hade länge de högsta ersättningsnivåerna, men har det inte längre. Osv.

Ska man se ur ett annat perspektiv så Sveland är det 'enda' bolag som inte följde med i ersättningsrally. När alla andra började ersätta receptbelagd medicin, avlivningar osv, så stannade Sveland kvar som tidigare. Detta gjorde att de hade det minst heltäckande skyddet. De var sena med att inför fast självrisk etc. Dock har de den längsta självriskperioden av alla bolag. Hursom, just det att Sveland inte hängde på i rallyt, gjorde ju faktiskt att de som har hästar försäkrade i Sveland inte drabbats av några större försämringar de senaste åren. Vilket de med hästar i både Folksam och Agria gjort. Så, det är ju också en aspekt.

Just NU, i och med Agrias enorma förändring och försämring i sina villkor, så skulle jag nog vilja säga att det är ganska tveksamt på försäkringsmarknaden. Även om inget händer i år, så bolagen brukar till mer eller mindre del följa efter varandra, så de villkor som gäller idag, kan vara helt försämrade nästa år. Och till skillnad från t ex en bil, så är det inte alls riskfritt att byta försäkringsbolag på djur - tyvärr.

Jag har Folksam och är helt klart nöjd med det :)

Jag fick reklam från ett lokalt försäkringsbolag som försäkrade hästar, hästgårdar, hästverksamheter mm.
Man kunde skicka in en talong och så skulle ett ombud ta kontakt med mig för information.
Väntar med spänning att de ska höra av sig, vad de har att erbjuda!

Folksam har jag och är mycket nöjd även om jag inte behövt utnyttjat den ännu :)

Har Folksam. Har haft Folksam i närmare 10 år nu, och de har inte lyckats få en enda försäkring rätt. Aldrig. Det har varit ett konstant strul, från tecknande till ändringar över till ersättning. Nu har vi inte haft mycket ersättningsgrundande på just denna häst, men tidigare hästar har haft en del som varit ersättningsgrundande.

Vid försäljning har det varit strul med överlåtelse, vid tecknande har det varit problem att få rätt raskod. Vid skadanmälan har de flesta kommit bort och vid telefonkontakt har det varit väntetider och helt oförstående miner.

Premien har varit helt OK och vid enda fallet utdömande har det gått snabbt. Därför har jag stannat, men nu är måttet rågat och nästa häst kommer inte att hamna i Folksam.

Å andra sidan har jag haft vanvettiga problem med Sveland, som kostade mig rejält med pengar på förra hästen då de strulade vid överlåtelsen varpå jag inte fick ersättning för ett ingrepp eftersom bolaget tecknat mig som försäkringstagare tre månader efter överlåtelsen. De har vägrat ändra detta och nu är hästen borta.

Just nu verkar det som inget bolag har "all inclusive"-försäkringar längre.

Ingen riktig koll på vad Folksam täcker, men närmast 'all inclusive' borde i nuläget annars IF komma. MEN, frågan är ju när de tänker ändra sina villkor. De villkor som finns är daterade januari 2008, och frågan är om och isf när och ffa hur de då kommer att ändra dem.

Deras hund/kattvillkor är också daterade januari 2008, och de använde dem fortfarande i mitten på januari i år vid nytecknande. Vet inte när de brukar ha sina villkorsändringar?

Nej, inte jag heller. Det var länge sedan jag lusläste villkor, jag räknar ju nuförtiden ändå med att få hiva upp slantarna ur egen ficka oavsett (och efter Svelands fula tilltag litar jag inte ett smack på försäkringsbolag ö h t).

Men säkert som amen i kyrkan kommer resterande bolag inom kort följa Agrias exempel till del, självklart väntar de väl så länge att många hinner byta FRÅN Agria till deras lösning, innan de ändrar. Fullt naturligt med tanke på marknadskrafterna.

Har If sedan ganska många år. De har varit fantastiskt tjänstvilliga och hjälpsamma de gånger jag behövt dem.

Som jag skrev i annan tråd, jag är faktiskt inte säker på att det kommer följas efter helt och hållet. Förr var det ju i princip så att stod du där med ett föl som skulle införsäkras kunde du nästan kasta pil. De olika försäkringarna var i princip likformiga. Skilde kanske nån vecka på självrisktiden, nån hundring på självrisken och liknande, men innehållet, dvs vad de betalade, taket i vetvården etc var ganska lika.

Sen började rallyt, veterinärvårdstaket höjdes, rörliga självrisker sänktes, fast självrisk infördes, speciella utökade vetvårdsförsäkringar som började ersätta medicin på recept, resor, avlivning, rehabilitering osv kom.

Och där började det blir mer skillnader. Fortfarande inga superduper, men de blev större. Skillnaden mellan Sveland och Agria var ett tag i princip ENORMT. Agria hade fast självrisk, skyhögt tak, täckte i princip 'allt' Sveland tuffade på som innan, de utökade vetvårdstaket men inte lika mycket, och ersatte inget 'extra'.

Sen drog Folksam (som ju var först med det) tillbaka den fasta självrisken, tätt följd av Agria året efter. DÅ införde Sveland fast självrisk. Och utökade veterinärvårdstaket. De ersätter dock fortfarande inte och har aldrig gjort, receptbelagd medicin, avlivningar eller rehabilitering. Så t ex Sveland har varit ganska försiktiga, och ffa 'sena' med att haka på de andra bolagens förändringar. Och som sagt, när alla andra bolag infört fast självrisk, och två av dem slutat med det, då började Sveland erbjuda den.

Så t ex Sveland tror jag inte kommer göra några större förändringar (men jag kan ha fel). IF är betydligt mer svårt att sia, men de har hitills inte tagit bort den fasta självrisken, trots att det är år sedan Agria och Folksam gjorde det. I övrigt har jag inte stenkoll på hur IF förändrats senaste åren tyvärr.

Däremot, så ser man ju att även Agria följt med de andra bolagens förbättringar vad gäller MRI och CT (magnetröntgen etc), att ersätta efter godkännande. Där har ju Folksam haft att upp till 5000 kr ersätts utan föregående godkännande, om det är motiverad.

Så visst följer de varandra med, men frågan är inom VILKET de kommer att följa med. Jag var i princip SÄKER på att ALLA bolag skulle totalskrota den fasta självrisken nrä Folksam och Agria gjorde det, och är förvånad (men tacksam) att inte lla gjorde det. Men jag höll på att trilla av stolen när Sveland, mitt i tillbakadragandet från F & A, lägger till det.

Jag TROR att det kommer blir större skillnader generellt mellan bolagen, dvs bli viktigt att verkligen lusläsa villkoren. Samtidigt, så precis som du säger, risken är det blir massflykt från Agria, till något av de andra. Vilket i sig kan göra att de får sådana kostnadsökningar att de inte har andra val än att börja dra åt de med. (Jag tror dock inte något bolag sitter och 'väntar' på att få Agriakunderna, och sen göra redan PLANERADE förändringar. Däremot tror jag de noga sitter och räknar och kalkylerar och ser över det hela)

Sen, rent spontant undrar jag hur Länsförsäkringar - som äger Agria - egentligen mår? För några år sen var de utan tvekan billigast på att försäkra min bil. Nu tjänade jag 3000 kr/år (!) på att byta bolag. De tokhöjde försäkringen för hemförsäkringen, och lyckades fyrdubbla försäkringspremien för ekonomibyggnaderna och stallet (de fixade till det dock efter lite samtal, och kodade om vilken kategori vi hörde till).

Visst, ALLA bollag har höjt, syns på alla försäkringar, från djurförsäkringarna till min sjuk-och olycksfallsförsäkring. Men just Länsförsäkringar/Agria har höjt markant mer än de andra här ett tag nu. Sen är de marknadsledande inom många områden, men jag undrar ändå hur de generellt 'mår'?

Senast ändrad:

Angående "vänta på agriakunder" så sa det försäkringsbolag jag bytte till att de märkt en markant ökning på nya kunder som haft försäkrat i det bolag jag bytte från.
Så nog kan försäkringsbolag sitta och räkna med massflykt allt! ;)

Fö så tycker jag Agria är ett försäkringsbolag som verkar rikta sig mot storkunder, alltså sådana som har hästen som yrke och/eller väldigt många hästar. Tycker att många jag vet om som har hästverksamhet har just Agria, och de villkor de får är väldigt fördelaktiga.
Kanske vill Agria med nya villkoren städa undan hobbyryttare med bara en eller ett par hästar?

Senast ändrad:

Jo, men inte så att de redan har planerat försämringar, men sitter och väntar på att så många som möjligt ska byta till dem FÖRST.

Att de kommer få fd Agriakunder är nog bortom allt tvivel. Jag protesterade bara mot det som någon sa att de sitter och med flit väntar på att få en massa nya kunder först, innan de gör försämringar de redan nu bestämt sig för.

*KL*

Nu har jag varit i kontakt med If och bytt bolag jag oxå. Fick en billigare försäkring fastän jag höjde livförsäkringen.
Dom hade även dolda felförsäkringen och det va det som jag va ute efter.
Så nu har jag samlat alla mina försäkringar utom 1 på samma ställe.7 stycken hos If..20% rabatt då oxå ju..:D

If planerar inga förändringar i sina försäkringar under 2009 och 2010 enligt skadechefen.

Vad som händer därefter kan man inte sia om. Det beror ju såklart på hur kosntaderna utvecklar sig.

Frans

Det är absolut ingen garanti för att det inte BLIR ändringar under 2009 och 2010. Det innebär bara att de inte har några officiella funderingar i nuläget.

KL

Har jag missat nått??

Har Agria fått jätteförsämrade villkor??

Jag har en av hästarna försäkrade i Agria. Borde ha fått hemskickat någon form av info...och det har jag säkert...:o men det har jag tydligen missat helt.

Eftersom jag har dålig koll (eller noll intresse, man "kan" ju inte byta bolag ändå) vet jag bara att jag har två hästar, den ena i Agria och den andra i Folksam.

Ung lika försäkringar och lika belopp. Hästarna är av samma ras.

Betalar månadsvis och till Agria betalar jag 483:- och till Folksam 330:-, det tycker jag är ganska stor skillnad... Blir ju 1800:- per år!

Mvh Lena

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 699
Senast: Grazing
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 833
Senast: alazzi
·
Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv... 5 6 7
Svar
121
· Visningar
21 300
Senast: ptr
·
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 524

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka