Nyponbuskar och föl....

Ia*

Trådstartare
Vi har nyligen köpt en gård och ska snart börja sätta stolpar i backen till hagen. I hagen finns MASSOR med nyponbuskar. Det kommer gå två ston med föl i hagen. Borde jag ta bort buskarna? Kan fölungarna göra sej illa på taggarna eller föräta sej på nyponen? Det finns även flera hallon och krusbärsbuskar i hagen, samma fråga om dem...

Sv: Nyponbuskar och föl....

Ur taggsynpunkt så är väl nypon och hallonbuskar ganska oskyldiga, deras taggar brukar vara ganska mjuka, men krusbärsbuskar är det nog värre med.

Hmm, krusbärsbuskarna som finns i hagen är rätt små och har inga direkt stora taggar. Men såg nu när jag googlade att de får rejäla taggar. Så på sonens begäran så kommer de flyttas ut ur hagen och planteras i trädgården :D

Jag kanske ska tillägga att nyponbuskarna är högre än mej. De har rätt stora taggar men denj kanske inte är så farliga ändå? Skulle ju helst vilja ha dem kvar. Är lite rädd för stammarna som blir kvar om jag kapar ner dem.

Har man haft föl som haft hornhinnesår och fått stått inne i veckotal med ögondroppar ett flertal gånger om dagen tar man bort såna buskar.

Jag hade också tagit bort buskarna, även till vuxna hästar. Nyponen kan säkert vara goda och då står hästen med huvudet i busken och äter. Har haft ögonproblem ett flertal gånger och kan jag undvika det så gör jag det! Är otroligt jobbigt.

Har lite nyponbuskar runt gården, har tagit bort det mesta från hagen för f*n va de rivs. Inte kul om fölet skulle trassla in benen i dem, de är rätt starka. Synd då det ger fina blommor men ta bort dem från hagen är mitt råd.

Min pålle äslakar att ge sig på krusbärsbuskar i hegn, trots att jag gör allt för att försöka gräva upp dem. Hon tycker nämligen att krusbär är väääldigt smaskigt! Detta brukar resultera i rispor och småsår på mulen, men på kroppen där hon har päls verkar hon inte få sår. Såren blir tyvärr gärna lite infekterade ibland men är så små att de går bort på ett par dagar, förutsatt att hon inte får fortsätta att käka krusbär...

Jag har precis gjort iordning en sto och fölhage. Jag har tagit bort alla taggbuskar och pinnar. 2 av rosorna var mycket högre än mig och inte lätta att ta då de anföll mig:) Stammen på den ena busken fick sedan tas med motorsåg. En nyfödd fölis vill jag inte ska få taggar i kroppen, en vuxen häst bör ju veta vad en ros är och gå undan. Vi har rosor i våra vanliga hagar och för de gamla hästarna har det inte varit något problem. En gång för massor av år sedan fick mitt sto en slånbärstagg nära senan, just slånbärsbuskarna är inte kul.

Nej nypon är inte oskyldiga, har har sår över hela benen och armarna efter en dust med ett par större rosbuskar i påskhelgen:)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är osäker på om tråden ligger rätt, men eftersom detta främst handlar om mig som person och inte direkt om hästar egentligen så får...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
9 084
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
4 050
Senast: shia
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
16 128
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 909

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024
  • Storlek röd Kong?

Hästrelaterat