Nypa i rumpa ok men inte örfil?

Sv: Nypa i rumpa ok men inte örfil?

Om det är så så beror det snarare på typen av brott, brott mot kvinnor och barn lär ofta ske i hemmet= ont om vittnen.

Förtydligande:

Jag vet att det är vanligare med våld mellan män. Men min reflektion baseras inte på det utan på att det proportionellt så döms män än oftare om de begått ett brott mot en annan man än om de gjort samma sak mot en kvinna eller ett barn. Särskilt då det handlar om trovärdighet och att berättelser endast ligger till grund för bevisning

Är det så? Jag har inte sett siffror men du kan ju ha rätt.

Jag tycker annars att uppfattningen är att män skall tåla mer. Det är ju gnälligt och fegt att anmäla en annan man. Misshandel kallas ofta för bråk män emellan.

Det är väl så att kvinnor som begår våldsbrott får mildare domar än män? Kvinnor begår ju inte våldsbrott så det som hände var nog ett misstag.

Är det så? Jag har inte sett siffror men du kan ju ha rätt.

Jag tycker annars att uppfattningen är att män skall tåla mer. Det är ju gnälligt och fegt att anmäla en annan man. Misshandel kallas ofta för bråk män emellan.

Det är väl så att kvinnor som begår våldsbrott får mildare domar än män? Kvinnor begår ju inte våldsbrott så det som hände var nog ett misstag.

Men det är klart att kvinnor begår våldsbrott precis som att männen gör det. Skillnaden ligger i vad för brott de begår och hur pass grovt det är och där anses väl män vara fler och göra grövre brott.

Det är ju trots allt så att fler män begår grövre våldsbrott än vad kvinnor gör. Ska vi döma orättvist bara för att de är kvinnor menar du?

Men det är klart att kvinnor begår våldsbrott precis som att männen gör det. Skillnaden ligger i vad för brott de begår och hur pass grovt det är och där anses väl män vara fler och göra grövre brott.

Fast berättigar det att ta saker för givet utan att ha en aning om hur det ligger till?

Det är ju trots allt så att fler män begår grövre våldsbrott än vad kvinnor gör. Ska vi döma orättvist bara för att de är kvinnor menar du?

Jag läste dock om en studie som visade att kvinnor fick mildare brott för samma brott än vad en man fick.

Mitt svar handlade väl inte om detta fallet?

Jag tolkade ditt inlägg som att det handlade om våldsbrott begångna av kvinnor och män rent allmänt.

Min fråga var också allmänt riktad. Det faktum att män begår fler grova våldsbrott än kvinnor är väl inte en anledning till att saker för givna när man får en del av informationen presenterad för sig? I alla fall.

Men visst vore det trevligt om du även kommenterade mitt inlägg om händelseförloppet med koppling till de antaganden och uttalanden du gjorde i början av tråden :)

Jag skulle väl ALDRIG nedvärdera mig till att uppträda så stillöst och neandertalaraktigt att jag skulle nypa en person i rumpan.
Undantaget vore möjligen om jag säkert visste att personen skulle ta nypet positivt.

Utöver tänker jag att om man nu beter sig så illa att man nyper någon i rumpan och får en örfil som svar - så tar man väl det utan att komma på tanken att anmäla?

Jag finner det absolut skäligt att örfila en person som tar sig rättigheten att gå in i min personliga sfär för att kladda på min kropp.
Om priset är 10 000 kronor så är det värt det. Jag kan betala 20 000 kronor om det betyder att jag får slå honom två gånger och extra hårt.

Jag tolkade ditt inlägg som att det handlade om våldsbrott begångna av kvinnor och män rent allmänt.

Min fråga var också allmänt riktad. Det faktum att män begår fler grova våldsbrott än kvinnor är väl inte en anledning till att saker för givna när man får en del av informationen presenterad för sig? I alla fall.

Men visst vore det trevligt om du även kommenterade mitt inlägg om händelseförloppet med koppling till de antaganden och uttalanden du gjorde i början av tråden :)

Ditt inlägg om händelseförloppet ändrar inte min syn på händelsen. Jag ser inte familjernas osämja eller var det skedde som någon betydelse för rumpgreppet-örfilen. Mannen uppger hur det gick till, det är ju fortfarande inte ett bevis på hur det gick till. En läkare kan konstatera rodnaden men inte illamåendet eller smärtan, där får denne lyssna på vad patienten uppger. Alltså borde smärta och illamående inte ha någon större vikt för händelsen.
En kvinna förtjänar inte ett rumpgrepp för att hon går fram och gapar på någon, och bara för att man inte minns exakt dag en annan händelse ägt rum och för att man skäms över rumpgreppet betyder ju inte det att man inte är trovärdig.

En man som tar en kvinna på röven förtjänar utan tvekan en örfil.

Jag skulle väl ALDRIG nedvärdera mig till att uppträda så stillöst och neandertalaraktigt att jag skulle nypa en person i rumpan.
Undantaget vore möjligen om jag säkert visste att personen skulle ta nypet positivt.

Utöver tänker jag att om man nu beter sig så illa att man nyper någon i rumpan och får en örfil som svar - så tar man väl det utan att komma på tanken att anmäla?

Jag finner det absolut skäligt att örfila en person som tar sig rättigheten att gå in i min personliga sfär för att kladda på min kropp.
Om priset är 10 000 kronor så är det värt det. Jag kan betala 20 000 kronor om det betyder att jag får slå honom två gånger och extra hårt.

:D:bow:

Undrar hur reaktionen hos män ser ut. De är inte så bra på att ta en kvinna som kan stå upp för sig själv. Det är kanske därför han anmälde och gnällde lite extra.

Att som kvinna dessutom starkt markera ett NEJ på det här viset kan avskräcka för vidare handlingar. Är det inte sådan rättsväsendet vill se? Att som kvinna säga nej, skrika nej eller försöka ta sig loss brukar ju inte betraktas som ett nej utan som att hon bara "spelar" svårflirtad.:banghead: En örfil är ju ganska tydlig markering ju. Typ.

Ditt inlägg om händelseförloppet ändrar inte min syn på händelsen. Jag ser inte familjernas osämja eller var det skedde som någon betydelse för rumpgreppet-örfilen. Mannen uppger hur det gick till, det är ju fortfarande inte ett bevis på hur det gick till. En läkare kan konstatera rodnaden men inte illamåendet eller smärtan, där får denne lyssna på vad patienten uppger. Alltså borde smärta och illamående inte ha någon större vikt för händelsen.
En kvinna förtjänar inte ett rumpgrepp för att hon går fram och gapar på någon, och bara för att man inte minns exakt dag en annan händelse ägt rum och för att man skäms över rumpgreppet betyder ju inte det att man inte är trovärdig.

En man som tar en kvinna på röven förtjänar utan tvekan en örfil.

Nej det kan inte bevisas exakt hur det gått till och det är ju också just det som tingsrätten konstaterar. Även om det gått till precis så som kvinnan berättar så var det inte berättigat att göra det hon gjorde mot mannen.

Men du tycker alltså att det är en tramsig sak att bli slagen i ansiktet så att man får uppsöka läkarvård och får skador som bedöms misshandel? Och att det nog inte är särskilt sanningsenligt att han blev yr och kräktes trots att journalerna styrker detta?

Nu var det ju visserligen inte händelseutvecklingen så som du beskriver enligt någon av parterna, men självklart förtjänar inte en kvinna ett rumpgrepp för att hon går fram och gapar på någon. Men poängen var ju att det eventuella rumpgreppet föregicks av diverse hot, pistolhot och kontaktförbud i båda riktningarna. Att en man eventuellt tagit en kvinna på rumpan är ju knappast det centrala i den här historien totalt sätt. Att däremot en massa debattörer försöker göra det till det hemskaste i historien är ju däremot ganska typiskt.

:D:bow:

Undrar hur reaktionen hos män ser ut. De är inte så bra på att ta en kvinna som kan stå upp för sig själv. Det är kanske därför han anmälde och gnällde lite extra.

Åter igen så tar du saker för givet bara för att det passar stereotyperna i historien.

Polis och väktare anlände till platsen direkt. (Inom två minuter enligt mannen, "snabbt" enligt vittnet). Det var inte så att mannen traskade in på polisstationen för att göra en polisanmälan. Därefter åkte mannen tills sjukhus.

Nu låter det som att jag försvarar mannen. Han är säkert en precis lika stor tölp som kvinnan. Men det är just vad jag tycker att det verkar vara. Ett fall av två bråkstakar som både borde lära sig att bete sig som folk.

Jag är böjd att hålla med.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka