Sv: Nypa i rumpa ok men inte örfil?
Precis så.
RPS: döms han för brottet bör han förlora jobbet.
Domstolen: åh, han förlorar jobbet? Då lindrar vi straffet.
RPS: han fick lindrigt straff, då kan han behålla jobbet.
Det där är inte klokt! Men jag undrar om det fortfarande är på det viset, det debatterades ju rätt ordentligt när det uppdagades.
Jag kan verkligen INGET om straffmätning så jag vågar inte ha en åsikt om hur stor lindringen borde ha varit. Men rent allmänt tycker jag att det inte verkar klokt att en så grov misshandel inte leder till fängelse. (Då menar jag inte grov i juridisk mening, jag gissar att det var misshandel av normalgraden, hade jag inte haft migrän hade jag gått tillbaka och kollat )
Breaktown:
Visst är det ett moment 22 döms han inte till fängelse kan brottet ses som så lindrigt att han får behålla jobbet.
Precis så.
RPS: döms han för brottet bör han förlora jobbet.
Domstolen: åh, han förlorar jobbet? Då lindrar vi straffet.
RPS: han fick lindrigt straff, då kan han behålla jobbet.
Det där är inte klokt! Men jag undrar om det fortfarande är på det viset, det debatterades ju rätt ordentligt när det uppdagades.
I detta fall blev strafflindringen så stor att han slapp fängelse vilket är en väldigt stor strafflindring för ett så pass grovt brott. Att han hade fått ex en månads strafflindring hade jag köpt som argument men inte hela fängelsetiden. 2-3 månader för så grov misshandel är tämligen lindrigt redan från början.
Jag kan verkligen INGET om straffmätning så jag vågar inte ha en åsikt om hur stor lindringen borde ha varit. Men rent allmänt tycker jag att det inte verkar klokt att en så grov misshandel inte leder till fängelse. (Då menar jag inte grov i juridisk mening, jag gissar att det var misshandel av normalgraden, hade jag inte haft migrän hade jag gått tillbaka och kollat )
Breaktown: