Nypa i rumpa ok men inte örfil?

Sv: Nypa i rumpa ok men inte örfil?

Visst är det ett moment 22 döms han inte till fängelse kan brottet ses som så lindrigt att han får behålla jobbet.

Precis så.

RPS: döms han för brottet bör han förlora jobbet.
Domstolen: åh, han förlorar jobbet? Då lindrar vi straffet.
RPS: han fick lindrigt straff, då kan han behålla jobbet.

Det där är inte klokt! Men jag undrar om det fortfarande är på det viset, det debatterades ju rätt ordentligt när det uppdagades.

I detta fall blev strafflindringen så stor att han slapp fängelse vilket är en väldigt stor strafflindring för ett så pass grovt brott. Att han hade fått ex en månads strafflindring hade jag köpt som argument men inte hela fängelsetiden. 2-3 månader för så grov misshandel är tämligen lindrigt redan från början.

Jag kan verkligen INGET om straffmätning så jag vågar inte ha en åsikt om hur stor lindringen borde ha varit. Men rent allmänt tycker jag att det inte verkar klokt att en så grov misshandel inte leder till fängelse. (Då menar jag inte grov i juridisk mening, jag gissar att det var misshandel av normalgraden, hade jag inte haft migrän hade jag gått tillbaka och kollat ;))

Breaktown: :up:

Och du måste inse att nödvärnsrätten gäller endast så länge det direkta angreppet eller hotet kvarstår, i det här fallet ansåg rätten att ngt hot inte förelåg varför örfilen inte var nödvärn utan ett angrepp från kvinnans sida.

Så örfilen är ett angrepp och att spela hög musik är en provokation men rumpgreppet är inte lika allvarligt trots att det är ett personligt angrepp och misshandeln är inte ettska få strafflindring för frugan jävlas och det hon det ska hon bannemej inte göra OBS! ironi

Kan det ställas utom rimligt tvivel att kvinnans syfte var arr provocera mannen? Jag kan nämligen se ett annat mycket vanligt scenario framför mig. Hon spelar musik på hög volym, han sänker, hon höjer, han sänker igen hon höjer ännu met för hon anser inte att han har rätt att bestämma över henne, han drar ut sladden, hon sätter i sladden. Vem provocerar vem egentligen.
Kan örfilen anses vara så grov att den inte motiveras av ett rumpnyp utan räknas som ett angrepp.

Senast ändrad:

I tidningen stode det att kvinnomisshandel normalt leder till 2-3 månaders fängelse och han fick en månad strafflindring för provokationen och sedan ytterligare för risken med jobbet. Med tanke på hur grov misshandeln var så är det väldigt lite redan från början. Och dessutom ganska orimligt att påföljden är densamma som för en örfil.

Så örfilen är ett angreppJa eftersom det inte förelåg ngt hot eller angrepp och att spela hög musik är en provokation Domstolen ansåg tydligen detmen rumpgreppet är inte lika allvarligtEftersom du skriver "rumpgreppet" så kan jag bara svara att domstolen ansåg det trots att det är ett personligt angrepp Domstolen ansåg tydligen inte detoch misshandeln är inte ettska få strafflindring för frugan jävlas och det hon det ska hon bannemej inte göra OBS! ironi

Kan det ställas utom rimligt tvivel att kvinnans syfte var arr provocera mannen?I det aktuella fallet så ansåg tydligen rätten det Jag kan nämligen se ett annat mycket vanligt scenario framför mig. Hon spelar musik på hög volym, han sänker, hon höjer, han sänker igen hon höjer ännu met för hon anser inte att han har rätt att bestämma över henne, han drar ut sladden, hon sätter i sladden. Vem provocerar vem egentligen.
Kan örfilen anses vara så grov att den inte motiveras av ett rumpnyp utan räknas som ett angrepp.
Suck, så länge du inte tycks förstå vad nödvärn innebär så är det egentligen ingen mening med att gå vidare. En örfil för att avvärja ett nyp;) är nödvärn. Men eftersom nypet är över på nolltid så hinns inte örfilen med under nödvärn utan blir som man säger i hockey, en eftersläng vilken brukar rendera i ett mindre straff (2 minuter)

Suck, så länge du inte tycks förstå vad nödvärn innebär så är det egentligen ingen mening med att gå vidare. En örfil för att avvärja ett nyp;) är nödvärn. Men eftersom nypet är över på nolltid så hinns inte örfilen med under nödvärn utan blir som man säger i hockey, en eftersläng vilken brukar rendera i ett mindre straff (2 minuter)
Rina diskuterar väl provokationer i relation till de olika grader av våld som följer, inte nödvärn?

Att banka skiten ur någon som spelar hög musik (vilket inte heller är nödvärn) döms likadant som en örfil som reflexmässigt svar på ett rumptafsande, och på det har du ingen egen åsikt utan betraktar rätten som en allvetande gudomlighet.

Rina diskuterar väl provokationer i relation till de olika grader av våld som följer, inte nödvärn?

Att banka skiten ur någon som spelar hög musik (vilket inte heller är nödvärn) döms likadant som en örfil som reflexmässigt svar på ett rumptafsande, och på det har du ingen egen åsikt utan betraktar rätten som en allvetande gudomlighet.

Jag hela tiden i otal trådar hävdad att var individ är ansvarig för sina egna handlingar. Det gör jag även här.

Om någon genom ett medvetet provokativt handlande bidrar till att situationen eskalerar så gör rätten enligt mig och enligt svensk lagstiftning rätt i att ta hänsyn till detta.

Och det gäller oavsett om utdelaren av slagen är en man eller en kvinna och om provokatörer är en man eller kvinna.

Om en människa genom kroppskontakt kränks, så är det inte ok!
Men det är inte heller ok om den kränkta människa flera minuter senare som hämnd eller varför inte genom själv-justis tar lagen i egna händer och örfilar upp kränkaren.:sneaky:

kl

Jag kan förstå Enyas, Shaggys med fleras frustration, absolut, den här känslan av att det riggas upp en fälla vid tafsande/övergrepp osv där man varken kan slå ifrån eller gå försiktigt fram utan att straffas på ett eller annat vis av rätten.

Men nu har man ju i bedömningen av det här fallet tillkännagett att rumptafsandet de facto var en provokation, och det är ju bra för illa vore det om rätten såg det som helt ok att tafsa.

Sedan betraktar man örfilen som såpass grov trots det att det inte ses som ringa misshandel och det kan man väl ifrågasätta om man är insatt i fallet och vet vilka dokumenterade skador som finns. Där kan jag inte uttala mig eftersom jag inte är insatt, det är möjligt att skadorna blev ordentliga, det är också möjligt att rätten dömde hårt i den aspekten.
Hade hon hamnat i fängelse för sin örfil hade jag reagerat, nu känns straffet spontant som rimligt.

Senast ändrad av en moderator:

Om en människa genom kroppskontakt kränks, så är det inte ok!
Men det är inte heller ok om den kränkta människa flera minuter senare som hämnd eller varför inte genom själv-justis tar lagen i egna händer och örfilar upp kränkaren.:sneaky:
Flera minuter?

Enligt kvinnan skedde det reflexmässigt, hade hon så långsamma reflexer menar du?

Flera minuter?

Enligt kvinnan skedde det reflexmässigt, hade hon så långsamma reflexer menar du?
jag fick intrycket att örfilen kom efter "nypet" men har du en källa som verifierar ditt påstående så....
"Det var i början av november förra året som händelsen ägde rum efter att den 44-åriga kvinnan och den 48-åriga mannen, som är släkt med varandra på långt håll, stötte på varandra inne i en galleria i Norrköping.

Kvinnan uppger att hon slog till mannen av ren reflex när han tog henne på rumpan. Mannen säger å sin sida att han inte tagit kvinnan på rumpan utan att han blev slagen med öppen hand över örat helt utan förvarning.

Enligt mannen var slaget så hårt att han efteråt kräktes två gånger och var yr.

Efter händelsen polisanmälde mannen den 44-åriga kvinna som kom att åtalas för misshandel.

Norrköpings tingsrätt anser att även om ett rumpgrepp ägt rum så befann inte sig kvinnan i en nödvärnssituation.

"Däremot finner tingsrätten att slaget har föregåtts av provokation. Med hänsyn till vad som anförts ovan angående slagets hårdhet och de skador som orsakats kan misshandeln, även med beaktande av provokationen, inte bedömas som ringa", skriver rätten i sin dom.

Tingsrätten dömer nu därför kvinnan till villkorlig dom och 30 dagsböter à 50 kronor för misshandel av normalgraden.

Den 44-åriga mannen hade yrkat att kvinnan skulle betala skadestånd till honom med 21 800 kr, varav 10 000 kr avser kränkning och 11 800 kr avser sveda och värk. Av beloppet för sveda och värk avser 1 800 kr fysiskt lidande och 10 000 kr psykiskt lidande.

Tingsrätten gör dock en annan bedömning och ålägger nu kvinnan att betala 1 000 kronor i skadestånd till mannen"

Senast ändrad:

jag fick intrycket att örfilen kom efter "nypet" men har du en källa som verifierar ditt påstående så....
Har du en källa på att örfilen kom "flera minuter" efter nypet?

Jag har aldrig hävdat att örfilen kom före eller under tafsandet, jag har ifrågasatt relevansen i ditt snack om "flera minuter senare".

"Däremot finner tingsrätten att slaget har föregåtts av provokation. Med hänsyn till vad som anförts ovan angående slagets hårdhet och de skador som orsakats kan misshandeln, även med beaktande av provokationen, inte bedömas som ringa", skriver rätten i sin dom.
Som sagt, det var inte det här jag frågade om, var står det att kvinnan örfilade mannen flera minuter efter tafsandet/provokationen?

Har du en källa på att örfilen kom "flera minuter" efter nypet?

Jag har aldrig hävdat att örfilen kom före eller under tafsandet, jag har ifrågasatt relevansen i ditt snack om "flera minuter senare".

då går vi ner på teknikaliteter.
det tar väl ca 1/2 sekund att genomföra ett sådant nyp...
sedan finns ingen kroppskontakt kvar och nödvärnsrätten är förverkad.

det tar sedan 1 till 2 sekunder att reagera och då kombattanterna gick i motsatt riktning så har väl ett avstånd på upp mot en meter uppstått.
Hon tvingas alltså vända, gå ifatt för att utdela slaget.

Okej, nu har vi två varianter:

* kvinnan lappade för säkerhets skull till honom innan han tog henne på rumpan eftersom han förmodligen skulle komma att ta henne på rumpan vilket han också kom att göra.

* mannen tog kvinnan på rumpan, hon knallade in på donken och köpte sig en burgare och en mellancola innan hon mätt och nöjd gick ut och drog till honom.

Risk för dikeskörning: 400 proc.

Risk för musarm på två bukefalister: 200 proc.

;)

http://www.brottsrummet.se/sv/misshandel

Att banka skiten ur någon som spelar hög musik (vilket döms likadant som en örfil som reflexmässigt svar på ett rumptafsande, och på det har du ingen egen åsikt utan betraktar rätten som en allvetande gudomlighet.

Precis

Har kollat runt lite och vart jag än kollar så är det brukliga att en örfil, dvs slag med öppen hand räknas som ringa misshandel. Så fallet är ganska unikt. Här beskrivs ringa misshandel som örfil, spark osv medan misshandel av normalgraden är om man bryter ett ben, slår ut en tand osv.

Polismannen kunde dömts till upp till två års fängelse men kom undan med vilkorligt och böter här jämfördes det med att misshandel mot kvinnor vanligtvis ger 2-3 månader.

Många kvinnor som misshandlats av sin man uppger att de ifrågasätts om allvarlighetsgraden, om de tillfogat sig själv skadan och till ovh med i fall där mannen erkänner läggs åtalet ner. Jag ifrågasätter alltså om en örfil mot en kvinna om det ens leder till åtal hade setts som misshandel av normalgraden även om hon kräkt. Eftersom män ofta frias trots lälarintyg.

då går vi ner på teknikaliteter.
det tar väl ca 1/2 sekund att genomföra ett sådant nyp...
sedan finns ingen kroppskontakt kvar och nödvärnsrätten är förverkad.

det tar sedan 1 till 2 sekunder att reagera och då kombattanterna gick i motsatt riktning så har väl ett avstånd på upp mot en meter uppstått.
Hon tvingas alltså vända, gå ifatt för att utdela slaget.
Du tar alltså tillbaka och säger att det snarare handlar om sekunder. Ok, då är jag med.

Jag undrade lite över scenariot du målade upp där bara, att örfilen skulle ha skett flera minuter senare. Några få sekunder köper jag, men handlar det om flera minuter blir det ju en helt annan situation vi diskuterar.

Om en ung tjej som blivit våldtagen och är rädd och mår psykiskt dåligt efter händelsen så räknas det ju inte in varför räknas det in efter en örfil. Där blir det också skevt.

I fallet med örfilen rubiceras ju graden upp helt efter mannens utsaga han mår illa, han kräks. När det gäller åtal där en kvinna utsatts för våld, misshandel våldtäckt så ifrågasätts kvinnan rejält.

Senast ändrad:

Haha det var nära ögat men jag tror vi precis väjde för det där. :D

Om en ung tjej som blivit våldtagen och är rädd och mår psykiskt dåligt efter händelsen så räknas det ju inte in varför räknas det in efter en örfil. Där blir det också skevt.

Fast det räknas ju inte in, enligt Breaktowns referat av domen. Han får skadestånd enbart för den fysiska skadan, inte psykiskt lidande.

Jag gissar att våldtäkten du tänker på är lundafallet där killen gick fri för att han kunde ha trott att de hade BDSM. Den tjejen var så knäckt efteråt att hon inte kunde vara ensam, hon låg helt apatisk. Men tingsrätten ansåg att det inte behövde bero på att hon blivit utsatt för sex mot sin vilja eftersom hon hade en tidigare historia av depression. Märkligt resonemang, i mina öron.

Du tar alltså tillbaka och säger att det snarare handlar om sekunder. Ok, då är jag med.

Jag undrade lite över scenariot du målade upp där bara, att örfilen skulle ha skett flera minuter senare. Några få sekunder köper jag, men handlar det om flera minuter blir det ju en helt annan situation vi diskuterar.

det är nog bara att acceptera rättens beslut....:D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II
  • Storlek på rastgårdar?

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka