Nymfomani?!

Boerperd

Trådstartare
Läste i försäkrigsvillkoren hos ett förs.bolag att dom inte täcke skador som har uppkomit pga nymfomani...
Kan hästar lida av det?
Eller ha jag missförstått innebörden av ordet?

Sv: Nymfomani?!

:confused:
Vaddå, då måste valacker också kunna göra det? Och var går gränsen? Av veterinär konstaterad nyfomani, eller vad? Vem avgör vad som är onormal könsdrift?

Och när vi kommer till skador pga det (typ *kl*), hur avgör man det? Vems nyfomani? Den skadades eller den som skadat?

Vilket bolag har en sådan reservation?

Jag har ett sto med nymfomani.
Hon brunstar ofta och mycket, och när hon är brunstig går hon knappt gå nära pga hon ska vända rumpan mot allt och alla och "bjuda till". Hon var till och med på stallhunden en gång :crazy: Så fort man rör henne vid bakdel (och ännu värre, svans!) ställer hon upp sig och viker undan svansen.
Behöver jag säga att det är enormt frustrerande? Både för oss som hanterar henne och för de andra hästarna. Har hjälpt med hormonspruta och munkpeppar.

Valacker har ofta väldigt låg sexualdrift, de har ju inga kulor kvar (alla kastrerade djur av hankön blir såna, till och med människor). Finns säkert nymfomani hos hingstar, men då bortförklarar man det ofta med hingstighet. Har inte tillräcklig egen erfarenhet av dem för att uttala mig mer..

Det undrar jag också. Min häst skulle lätt kunna falla för den klausulen om han kom lös. Han har kulorna kvar och då behöver man knappast vara nymfoman för att bli klassad som en sådan på försäkringsspråk. Är hingstar undantagna ifrån skador som ev kan hänvisas till könsdrift då eller? "Nej, du får ingen ersättning för din häst är nymfoman" :confused: Vilket bolag har med detta i sina förs villkor?
Nu gäller väl begreppet i o f s bara kvinnor men ändå. En hingst med stark könsdrift kan ställa till med större skador än ett sto, så det borde ju gälla dem också i så fall.

Senast ändrad:

Okej!
Så om köper ett föl med målet att avla på henne så kan man inte försäkra henne mot; pga nymfomani uppkomna skador?!
Vad betyder det? Det måste ju vara som vilken hormonrubbning aom helst?! Om man har avelsförsäkring och stoet inte går att få i brunst, kan man inte hjälp av avelsförsäkringen för att ta reda på varför och behandla det?

Oj, det vet jag inget om!
Det jag vet är, att om försäkringsbolaget säger att det är reservation på nymfomani handlar det mest om att man inte för ersättning om stoet behöver sprutor eller om hon är så kåt (eller har så starka drifter kanske man ska säga) att hon skadar sig själv eller andra i sin jakt på fortplantning. Hur man ska bevisa det vet jag inte.. Tror det var Agria som hade, eller om det var Dina? Nu blir jag osäker.. Men den jag pratade med sa att det ffa gällde för sprutorna. Ingenting om ev dräktighet, då är det inte nymfomani längre förstod jag det som.

Det fanns en sån bestämmelse hos de flesta bolag. Det räknas som ett lynnesfel. Och tro mig, man märker om man har en nymfoman.. Det är inte roligt alls, men går att hjälpa. Kan inte vara bra för stoet heller tänker jag..

Nej, verkligen inte!
Men som sagt det borde ju gå att hjälpa och det känns amärkligt att förs. bolagen reserverar sig mot detta... Så man får inte ekonomisk hjälp med hormonbehandling, är det då grundande för utdömning? Om hästen är så sjuk att den skadar sig själv pga detta så borde det ju vara det... Kan ju inte vara ett jättevanligt problem... Jag har då aldrig hört att någon ha haft så svåra problem, även om jag förstår nu att det förekommer!

*kl*

Känns ju oerhört vulgärt och faktiskt rätt äckligt att öht kalla djur nymfomaner (att använda det i djursamanhang)! :crazy:

Fast djur har ju sexualitet precis som vi, varför skulle man då inte kalla det för samma sak??

Djur är ju oxå mer öppna med sin sexualitet, på 2 sek vet jag om märrarna brunstar eller inte. Aningens svårare att se om en kvinna snart har ägglossning ;)

Jo fast nymfomani ser jag som något kopplat till "sexighet", någon som har mycket sex osv osv..

Att ett sto brunstar kraftigt är ju inget sexigt, eller har jag missat något?
Mitt sto är också väldigt flörtig mot pojkarna, men inte tänker jag att hon är nymfoman..jisses...

Hugger en knapp

Vad försäkringsbolagen vill är väl att slippa betala ut ersättning för ston som inte fungerar att rida/tävla pga jobbiga brunster.

Senast ändrad:

Läste i försäkrigsvillkoren hos ett förs.bolag att dom inte täcke skador som har uppkomit pga nymfomani...
Kan hästar lida av det?
Eller ha jag missförstått innebörden av ordet?

Ja, ston kan lida av det. Det innebär att de "brunstar" oftare, även under dräktigheter. Detta kan medföra större risker att stoet blir "betäckt" av tex en valack i samma hage, som hon triggar igång, och då åsamkar sig skador i vagina, och eller på fostret.
Tänk en okastrerad katthona i mars, året om :angel:

Hon kan också skada sig självt genom att trycka sig mot olika saker.Överlag är dessa ston ganska jobbiga i psyket, och inte alltid så arbetsvilliga.

Det är också i många fall svårare att få ett sto med nymfomani dräktigt.

Antar att detta är faktorer som försäkringsbolaget vill skydda sig emot, eftesom många säkert vill få dessa ston utdömda.

Senast ändrad:

Nej, verkligen inte!
Men som sagt det borde ju gå att hjälpa och det känns amärkligt att förs. bolagen reserverar sig mot detta... Så man får inte ekonomisk hjälp med hormonbehandling, är det då grundande för utdömning? Om hästen är så sjuk att den skadar sig själv pga detta så borde det ju vara det... Kan ju inte vara ett jättevanligt problem... Jag har då aldrig hört att någon ha haft så svåra problem, även om jag förstår nu att det förekommer!

Problemet är att det inte längre finns några behandlingar som är godkända i tävlingssammanhang. Förr kunde man prova att medicinera med typer av preventivmedel/hormonsprutor etc men det räknas idag som doping.

Vill du dessutom har ett sto som lider av nymfomani dräktigt, så blir det ju ännu svårare.

Senast ändrad:

Det är väl mer ett begrepp på ett beteende.

KL

Är det inte oftast hormonrubning?

Jo, precis så. Antar att man har namngivit typen av hormonrubbningen eller lynnesfelet som ngn nämnde?
Har själv haft ett sto med nymfomani som vi betäckte.
Det blev mkt problem och stoavkomman har också fått hormonella störningar av annat slag, men har nu kula i livmodern som fungerar bra när den får sitta kvar.

Senast ändrad:

...eller om hon är så kåt (eller har så starka drifter kanske man ska säga) att hon skadar sig själv eller andra i sin jakt på fortplantning...

Men var går gränsen? När vi har stått i blandflock har stona ibland varit så brunstiga att de tjatat igång valacker och genomfört betäckning. Men de har inte varit "onaturligt" brunstiga eller vad man ska säga.
Om någon skadas i ett sånt läge, skulle försäkringen inte täcka då? Eller är det skillnad på lite brunstig och mycket? Och som sagt, var går gränsen för bedömningen?

Det där var ju en ganska obehaglig reservation. Undra om det finns andra små klausuler som man inte känner till förrän man drabbas?

Det skulle jag eventuellt kunna förstå, men TS skrev ju att det gällde skador som har uppkommit p g a att ett sto är översexuell. Vilket då inte låter riktigt klokt och därför undrar jag om detta gäller hingstar också? Om min hingst skadar sig i boxen för att en häst kommer lös i stallet på natten och går fram till honom så skulle man ju kunna hävda att det är hans drifter som är grundorsaken till skadan och på det sättet kunna friskriva sig ifrån betalningsansvar om man är ett försäkringsbolag. Har aldrig hört att sexuella drifter skulle kunna vara något som ger en reservation så att säga :confused:

Liknande trådar

Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet...
2
Svar
25
· Visningar
1 551
Senast: jemeni
·
Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
709
Hästvård Hej. Är det någon fler som har häst med artros i halskotpelaren? Givetvis har vi kollat upp detta och fått en diagnos och fört en...
Svar
6
· Visningar
466
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 065
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka