Nyinspelningen av Saltkråkan

Vilket faktiskt inte var den första ;)

Nä, den första blev jättedålig och efter det tog Astrid mer kontroll över filminspelningarna och skrev själv manuset. Det är just därför jag skriver att om man ska göra en nyinspelning så måste man vara trogen Astrid och inte tro att man själv kan göra det bättre. Det kan man inte.
 
Jag älskade allt av Astrid Lindgren och har läst alla hennes böcker åtskilliga gånger samt sett alla filmatiseringar. Saltkråkan är en av mina absoluta favoriter. Jag har inget emot nyinspelningar, jag tillhör inte målgruppen, men är inte helt övertygad om att just Saltkråkan blir så bra i modern tappning. Främsta anledningen till att jag tycker så är att Saltkråkan inte är en filmatisering av en bok utan ett manus skrivet direkt för TV. Det finns ingen underliggande story att tolka och berätta med annan vinkel.

Ronja Rövardotter och Bröderna Lejonhjärta är nog de två AL-berättelser som jag tycker är enklast att göra nya versioner av då de är fantasiberättelser.

Inget av mina tre barn har varit imponerade av Astrid Lindgren till min stora sorg.
 
Pippi med Inger Nilsson tycker jag känns väldigt daterad och mossig 🫣
Dåliga effekter, känns gammalt och tråkigt.

Madicken tycker jag håller, men den utspelar sig i en annan tid så då blir det inte mossigt på samma vis. Samma med Emil.
 
Nä, den första blev jättedålig och efter det tog Astrid mer kontroll över filminspelningarna och skrev själv manuset. Det är just därför jag skriver att om man ska göra en nyinspelning så måste man vara trogen Astrid och inte tro att man själv kan göra det bättre. Det kan man inte.

Jag känner till historien. Tyckte mest att det knöt an till trådens ämne :)
 
Varför ska man göra en nyinspelning av Saltkråkan? Det är ju persongalleriet som är det underbara! Vem kan ersätta farbror Melker, Tjorven och Stina?
Jag har svårt att förstå motstånd mot nyinspelningar. Det är väl bara att inte se den nya versionen? Sen handlar det väl inte om att ersätta, utan just om nytolkningar.

Tänker t.ex. på den gamla serien om Narnia som BBC gjorde på 80-talet. Jag älskade den och såg den hur många gånger som helst. Men den var ju inte välgjord med dagens mått och jag tror att rätt få barn idag skulle tycka att den var nåt att ha. Superbra om en stark historia berättas med ny teknik och nya skådisinsatser.
 
Superbra om en stark historia berättas med ny teknik och nya skådisinsatser.
Detta tror jag är en del i att folk är så anti nyinspelningar överlag. Nu lämnar jag Saltkråkan åt sitt öde helt och hållet, men om man tänker på Sune som var på tapeten i tråden igår. Ingen kommer någonsin kunna göra pappa Rudolf som Peter Haber, no way. Vissa är liksom så förknippade med rollen att det absolut inte går att tänka sig någon annan som spelar den. Det är inte ens rättvist att jämföra de som försökt efter honom, för han är Rudolf.

Minns också ramaskriet som blev när de bytte skådespelare på Rebecka i Skilda Världar på 90-talet. Nu är väl det lite en annan sak eftersom alla de andra skådespelarna var kvar, men i det läget tycker jag nästan det är bättre att skriva ut rollen ur serien. I det här fallet med Saltkråkan kommer ju dock alla skådespelare bytas ut.
 
Ingen kommer någonsin kunna göra pappa Rudolf som Peter Haber, no way. Vissa är liksom så förknippade med rollen att det absolut inte går att tänka sig någon annan som spelar den.
Absolut - för den eller de generationer som såg den när den kom :) För en annan generation blir kanske en annan skådespelare essensen av pappa Rudolf.

Det finns ju rollfigurer som porträtterats av massor av skådespelare, som James Bond. Där är det väl en kul grej att var och en kan ha en personlig favorit. Och det är väl en charm med historier som står sig genom tiden, att berättelsen är så stark att den kan få liv av olika skådespelare i olika tider.
 
Jag har inga problem med att det görs nya versioner av gamla verk, men generellt har jag inte så mycket intresse av att se de nya, just för att jag är "van" med de gamla. På samma sätt är jag sällan särskilt intresserad av covers (förutom när jag hört den versionen först 🙈).

En sak jag dock inte helt förstår kring nya versioner, Disney håller ju på att göra spelfilm av ett antal tecknade/animerade filmer. Men hur kan Lejonkungen räknas in där? Det är ju en datoranimerad film med röstskådisar.
 
Min dotter älskar de gamla Pippi-filmerna och Saltkråkan, särskilt Skrållan var en hit här hemma. Jag tyckte faktiskt också det var skönt att se dem jämfört med moderna filmer med barn i, för jag tyckte barnen kändes mycket mer som faktiska barn som sa saker barn faktiskt säger, och inte så stela och tillgjorda som jag ofta tycker barnkaraktärer blir, med manus som ofta låter mer som vuxna än som barn.

Sen kan jag förstå att de upplevs långsamma, med mycket "pauser" då det bara visas natur och så, men det tycker jag speglar den naturdyrkan som jag tycker genomsyrar Lindgrens verk. Uppskattar också att det faktiskt är lite lugnare tempo så dottern hinner ta in allt och får träna lite koncentrationsförmåga även vid tv:n. Tycker många av dagens barnprogram är mycket färg och ljud och saker som ska hända precis hela tiden för att hålla uppmärksamheten. Upplevde också att det långsammare tempot hjälpte henne att hänga med och faktiskt förstå allt som hände (hon är 3 år).

Sen för mig får de gärna gör nyinspelningar, så länge det gamla finns kvar, även om jag kan tycka trenden med att bara gör om gamla saker istället för att göra nytt är tråkigt. Men jag hoppas också att moderniseringen handlar mer om miljö och språk, och inte att barnen får manus som gör att de låter som små vuxna istället för som barn, eller man tar bort all naturdyrkan, eller drar upp tempot en massa, för då tycker jag man missar en del av det som gjort Astrid Lindgrens verk så bra som de är.
 
Jag får hoppas att de som filmar de nya tolkningarna försöker följa i Astrids anda ändå och inte seglar ut i periferin och tappar tråden helt. Sen kanske Astrid själv hade tyckt om att man återskapade hennes berättelser på nytt, vem vet. Jag undrar lite hur sånt fungerar - Mumin till exempel får man ju inte reproducera hur som helst utan godkännande från Toves familj, som har stenkoll. De skulle inte släppa igenom nåt som kändes fel eller för långt från ursprunget. Vem beslutar om Astrid Lindgrens berättelser och vad man får göra med dem? Där måste ju hennes familj ha rättigheterna.
Tror det är ett bolag Saltråkan AB som ägs av hennes barn och barnbarn som äger alla rättigheter. De har fått ganska mycket kritik genom åren för kommersialisering och låg kvalitet. Jag har väl inte följt det hela direkt men har sett en del som varit genomuselt så jag tror det ligger mycket i den kritiken.
 
Absolut - för den eller de generationer som såg den när den kom :) För en annan generation blir kanske en annan skådespelare essensen av pappa Rudolf.
Jag håller faktiskt inte med riktigt just gällande Sune. Jag har kusiner som är mycket unga (födda på 10-talet) och de har sett både de nya versionerna av Sune/Håkan (för att det är de som varit nya i deras generation) och den gamla med Haber och kompani för att deras föräldrar vill se den. Och de uppskattar den gamla mycket mer än den nya. Trots att de sett den nya först. Så det är väl precis som med allting annat - en smaksak och vad man uppskattar. Tycker även barnskådisarna var bättre i gamla Sune än vad många barnskådisar av idag är.
 
Jag håller faktiskt inte med riktigt just gällande Sune. Jag har kusiner som är mycket unga (födda på 10-talet) och de har sett både de nya versionerna av Sune/Håkan (för att det är de som varit nya i deras generation) och den gamla med Haber och kompani för att deras föräldrar vill se den. Och de uppskattar den gamla mycket mer än den nya. Trots att de sett den nya först. Så det är väl precis som med allting annat - en smaksak och vad man uppskattar. Tycker även barnskådisarna var bättre i gamla Sune än vad många barnskådisar av idag är.
Så kan det ju vara, en individfråga snarare än en generationsfråga. Jag som är född på 80-talet och helt saknar relation till Sune/har knappt sett, har ju ingen stark åsikt i frågan överhuvudtaget. Jag menar bara att jag inte tror att det är en evig sanning att Peter Haber är den bästa pappa Rudolf :)
 
För att en nyinspelning skall bli bra tror jag det behövs en "konstnär" som gör det så annorlunda att det blir ett helt nytt verk. Som t.ex. när Fritjof Nilsson Piraten skrev Bombi Bitt, tveklöst är inspirationen Mark Twains bok Huckleberry Finn men författaren har tillfört så mycket att det blir hans eget verk och inte en blek kopia.
 
Så kan det ju vara, en individfråga snarare än en generationsfråga. Jag som är född på 80-talet och helt saknar relation till Sune/har knappt sett, har ju ingen stark åsikt i frågan överhuvudtaget. Jag menar bara att jag inte tror att det är en evig sanning att Peter Haber är den bästa pappa Rudolf :)

Jag är född i början på 80-taket och upplever att jag var i perfekt ålder för när Sune var som störst! Vi till och med spelade julpjäsen från Sunes jul i skolan för föräldrarna, haha!
 
Men - tack vare denna tråden ska jag ge nya Ronja ett försök. Verkar ju absolut som att den är sevärd?
Med förbehåll för att det är en barnserie då. Jag såg den för att jag var sjuk i en vecka och behövde se något enkelt. Man får komma ihåg i allt det här att vi pratar om kultur som riktar sig till barn så vi vuxna kanske inte alltid är bästa domare.
 
Detta tror jag är en del i att folk är så anti nyinspelningar överlag. Nu lämnar jag Saltkråkan åt sitt öde helt och hållet, men om man tänker på Sune som var på tapeten i tråden igår. Ingen kommer någonsin kunna göra pappa Rudolf som Peter Haber, no way. Vissa är liksom så förknippade med rollen att det absolut inte går att tänka sig någon annan som spelar den. Det är inte ens rättvist att jämföra de som försökt efter honom, för han är Rudolf.

Minns också ramaskriet som blev när de bytte skådespelare på Rebecka i Skilda Världar på 90-talet. Nu är väl det lite en annan sak eftersom alla de andra skådespelarna var kvar, men i det läget tycker jag nästan det är bättre att skriva ut rollen ur serien. I det här fallet med Saltkråkan kommer ju dock alla skådespelare bytas ut.
Ibland kanske det inte är så fel att byta skådespelare. En del av de gamla barnskådespelarna i Astrid Lindgrens filmer var väl sådär bra milt sagt. Och ärligt talat, Allan Edwall hade inte behövt ta i och vara så himla otäck som pappa Anton.
 
Men - tack vare denna tråden ska jag ge nya Ronja ett försök. Verkar ju absolut som att den är sevärd?

Jag tycker den är fantastisk 😍

Med förbehåll för att det är en barnserie då. Jag såg den för att jag var sjuk i en vecka och behövde se något enkelt. Man får komma ihåg i allt det här att vi pratar om kultur som riktar sig till barn så vi vuxna kanske inte alltid är bästa domare.

Den här åldersgräns på 13 år så någon direkt barnserie är det dock inte.
 
Jag är för uppdaterade versionen, finns en gäng filmer av AL jag gillar men också en del som jag tyckt varit mossiga eller med obehagliga karaktärer.
Just Saltkråkan förstod jag mig inte på så den får de gärna göra om.
 
Ja oavsett vilket förstår jag inte motsträvan till att saker nyanseras. Man behöver ju liksom inte titta. Mina barn har kommit förbi strecket nu att Astrid Lindgren är intressant, de gillade inte de gamla filmerna och lär inte heller kolla på det nya som kommer. Just deras årskullar har nog många helt enkelt missat Astrid Lindgren, tror inte många av deras vänner har följt hennes serier maniskt heller som en annan kanske gjorde, även om de såklart, än så länge får man väl säga, vet vilka Pippi och Emil mfl är.
 

Liknande trådar

Kultur Vilken är den bästa filmen ni någonsin sett? Behöver inte vara kvalitetsmässigt bra utan kan vara bra av anledningar ni själv väljer...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
3 748
Senast: Lazio
·
Trädgård & Växter Såhär ser det ut hos mig just nu. Spaljén som först var så fin, med klematis, två klätterrosor och en ljuvlig akebia quinata ... är nu...
Svar
4
· Visningar
578
Senast: Hellhound
·
L
Tjatter Istället för att disskutera om det i Mello tråden så tänkte jag göra en tråd om allmän bildning! Så tillexempel vad det är och vad man...
26 27 28
Svar
542
· Visningar
21 173
Senast: hastflicka
·
Hästmänniskan Har nu lagt ut mina ponnyer på annons.🥺 Och det gör SÅ ont. Jag vet att det är för deras eget bästa, att de får ett mer aktivt liv med...
Svar
2
· Visningar
613
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp