Nyinspelningen av Saltkråkan

Varför ska man göra en nyinspelning av Saltkråkan? Det är ju persongalleriet som är det underbara! Vem kan ersätta farbror Melker, Tjorven och Stina?

Ingen ersätts, det kommer bara en ny tolkning som kanske kan fånga en ny generation så de får uppleva Astrids magi också. Även om den gamla serien fortfarande självklart finns att se är mycket i den förlegat i dagens samhälle och tid. Könsroller som ett exempel. Med den nya serien, kanske anpassad till nutid, tror jag man kan fånga en ny publik. :)
 
Jättebra tycker jag, barn kultur måste göras tillgängligt för barn och gamla Saltkråkan är definitivt inget som dagens barn vill se. Inget stoppar vuxna från att nostalgititta på sin barndoms version.

Jag såg faktiskt Netflix Ronja och var väldigt positivt överraskad. Det nya materialet är jättebra. Skönt med lite fler kvinnliga karaktärer vilket jag själv ständigt saknade i kulturen som barn. Så synd dock att nya Bröderna Lejonhjärta gick i stöpet, den filmatiseringen skulle verkligen behöva en uppfräschning :rofl:
Åh om de hade gjort om Bröderna Lejonhjärta så hade jag gått i protest om de inte använde samma musik, men med bättre ljud - så att man kunde få tag på en ny version! 😭
Den bästa jag kan hitta just nu:
Jag minns att jag tyckte att den var rysande och gömde ansiktet ibland :D men musiken... åh, den satte sina spår i mig! 😍 Med bilden av dem galopperandes på sina hästar.. :heart
 
På tal om bra musik och fina hästscener — Mio min Mio! Den filmen älskar jag också, förutom att storyn handlar så mycket om vuxnas svek av barn.
 
Jag har nog en lite tråkig minnesbild av dessa äldre filmer, de började inte med textning förrän senare (minns att jag var positivt överraskad över att min Spirit och Kejsarens nya kläder VHS var textade, det var första filmerna för mig som jag kunde njuta av allt 🥰) så jag har sett många scener av dessa klassiska Astrid Lindgren filmerna men aldrig förstått vad de säger. Utan man satt där och bara tittade på bilderna och skådespelarna.
Jag förstod ju att jag gick miste om en hel del men det var lite som det var också även om jag var nyfiken på vad de sa.

Är glad att tekniken har gått framåt så pass att döva/hörselskadade kan delta i mera av världen, men känner mig lite sorgsen över resten av historien där så många ställdes rakt utanför samhället och gick miste om så mycket.
 
På tal om bra musik och fina hästscener — Mio min Mio! Den filmen älskar jag också, förutom att storyn handlar så mycket om vuxnas svek av barn.
Jag har sett en teaterföreställning (minns inte så mycket dock :o) men har aldrig sett ett enda klipp eller bild från filmen :confused: Alla andra känner jag till mer eller mindre men inte just Mio min Mio märkligt nog.

Googlade just och ... Va?! Christian Bale var med i den?? O_o Var den på engelska? Kan kanske förklara varför den inte är riktigt lika känd i Sverige..
 
Jag har sett en teaterföreställning (minns inte så mycket dock :o) men har aldrig sett ett enda klipp eller bild från filmen :confused: Alla andra känner jag till mer eller mindre men inte just Mio min Mio märkligt nog.

Googlade just och ... Va?! Christian Bale var med i den?? O_o Var den på engelska? Kan kanske förklara varför den inte är riktigt lika känd i Sverige..
Nej den var dubbad! Helt eller delvis. Inspelad i Stockholm och Tjeckien om jag minns rätt.
 
De här filmerna är inte tolkningar utan vad författaren, Astrid Lindgren, ville förmedla. Hon var i högsta grad involverad i skapandet av filmerna. Och att göra nyinspelningar blir som att kopiera berömda målningar, något man såklart kan göra men det blir alltid bara mer eller mindre taffliga kopior.
 
Jo det förstår jag, men tänker att det kanske avskräckte lite grann ändå. Eller är den mera känd än vad jag tror? :o
Det är den nog, jag tycker den visades lika mycket förr som alla andra filmer. Jag hade den till och med förr. Nu dock förstår jag inte riktigt vad jag gillade med den, antar att det är hästen som jag fastnade för..döpte min gunghäst efter Miramis..
 
De här filmerna är inte tolkningar utan vad författaren, Astrid Lindgren, ville förmedla. Hon var i högsta grad involverad i skapandet av filmerna. Och att göra nyinspelningar blir som att kopiera berömda målningar, något man såklart kan göra men det blir alltid bara mer eller mindre taffliga kopior.
Du menar då att det är bättre att bara ha kvar det gamla och tappa de flesta av dagens och kommande generations ungar så Astrid Lindgrens verk begravs? Tittar du själv på Barnen i bullerbyn från 60 talet hellre än den från 80-talet? Jag har alltid tyckt att den från 60-talet är skitkass. Mina barn tycker att det mesta Astrid Lindgren gjort är ganska dåligt ärligt talat. Någon gång har de tittat på Pippi, thats it.
 
Du menar då att det är bättre att bara ha kvar det gamla och tappa de flesta av dagens och kommande generations ungar så Astrid Lindgrens verk begravs? Tittar du själv på Barnen i bullerbyn från 60 talet hellre än den från 80-talet? Jag har alltid tyckt att den från 60-talet är skitkass. Mina barn tycker att det mesta Astrid Lindgren gjort är ganska dåligt ärligt talat. Någon gång har de tittat på Pippi, thats it.
Jag tycker det för att kvaliteten på det nyinspelade blir för låg. Sen att de flesta barn kommer gilla den stil som är gångbar när de växer upp är väl det vanligaste men vad som är bra kvalitet visas av vad som står sig över tid.

Hallströms filmer av Barnen i Bullerbyn var väl Astrid med om att ta fram? Det är en hel annan sak om en författare och konstnär vill göra en ny version av sitt verk.

Själv tycker jag Olle Hellboms filmer om Pippi och ännu mer om Emil är mästerverk, Han får fram precis den rätta känslan från böckerna i de filmerna. Men såklart kan man tycka olika :)
 
Jag har nog en lite tråkig minnesbild av dessa äldre filmer, de började inte med textning förrän senare (minns att jag var positivt överraskad över att min Spirit och Kejsarens nya kläder VHS var textade, det var första filmerna för mig som jag kunde njuta av allt 🥰) så jag har sett många scener av dessa klassiska Astrid Lindgren filmerna men aldrig förstått vad de säger. Utan man satt där och bara tittade på bilderna och skådespelarna.
Jag förstod ju att jag gick miste om en hel del men det var lite som det var också även om jag var nyfiken på vad de sa.

Är glad att tekniken har gått framåt så pass att döva/hörselskadade kan delta i mera av världen, men känner mig lite sorgsen över resten av historien där så många ställdes rakt utanför samhället och gick miste om så mycket.
Herregud jag hade ingen aning om att det saknades textning. Skitdåligt ju!
 
De här filmerna är inte tolkningar utan vad författaren, Astrid Lindgren, ville förmedla. Hon var i högsta grad involverad i skapandet av filmerna. Och att göra nyinspelningar blir som att kopiera berömda målningar, något man såklart kan göra men det blir alltid bara mer eller mindre taffliga kopior.
Jag får hoppas att de som filmar de nya tolkningarna försöker följa i Astrids anda ändå och inte seglar ut i periferin och tappar tråden helt. Sen kanske Astrid själv hade tyckt om att man återskapade hennes berättelser på nytt, vem vet. Jag undrar lite hur sånt fungerar - Mumin till exempel får man ju inte reproducera hur som helst utan godkännande från Toves familj, som har stenkoll. De skulle inte släppa igenom nåt som kändes fel eller för långt från ursprunget. Vem beslutar om Astrid Lindgrens berättelser och vad man får göra med dem? Där måste ju hennes familj ha rättigheterna.
 
Barn kan nog absolut gilla Astrids filmer i befintligt skick om de är mer "tidlösa" än vad kanske specifikt Saltkråkan var. Bröderna Lejonhjärta blir ju nästan komisk med tanke på hur dålig draken är med dagens mått mätt.

Jag är så pass ung att väldigt få av Astrids filmer är gjorda efter att jag föddes. Barnen i Bullerbyn (Lasse Hallström-versionen) var ett par år före jag föddes. Efter det kommer jag bara på Lotta på Bråkmakargatan och Kalle Blomqvist som kom på 90-talet? Jag tittade på det mesta av Astrids filmer, men mina favoriter var nog Emil, Bullerbyn och Madicken, alla tre tycker jag stått emot tiden väldigt väl.

Sen är ju alla ungar olika. Jag och mina syskon tyckte inte om tecknat. Det finns en anledning att just Emil, Bullerbyn och Madicken var våra favoriter också, för det var verkligt, vi har aldrig uppskattat "overkliga" filmer. Mina kusiner däremot har nästan inte sett en enda Astrid-film som inte var de som fanns hemma hos mormor, utan tittade bara på tecknat. Mina syskon och mina kusiner är jämngamla.
 
Jag undrar lite hur sånt fungerar - Mumin till exempel får man ju inte reproducera hur som helst utan godkännande från Toves familj, som har stenkoll. De skulle inte släppa igenom nåt som kändes fel eller för långt från ursprunget. Vem beslutar om Astrid Lindgrens berättelser och vad man får göra med dem? Där måste ju hennes familj ha rättigheterna.
Det gör hennes bolag som innehas av familjen. Som jag förstått det vet de värdet rejält och är restriktiva med vad som får göras.
 
Jag tycker generellt sett att nyinspelningar är rätt trista. Men, jag skulle inte ha nåt emot nyinspelning av Bröderna Lejonhjärta och Mio min Mio. OM de följer böckerna!! Men det måste göras av någon som vill vara trogen Astrid och inte vill sätta sin egen prägel på det.

En ny Saltkråkan har jag däremot inget intresse av! Och Pippi och Emil ska de inte röra alls!!!
 
Jag tycker generellt sett att nyinspelningar är rätt trista. Men, jag skulle inte ha nåt emot nyinspelning av Bröderna Lejonhjärta och Mio min Mio. OM de följer böckerna!! Men det måste göras av någon som vill vara trogen Astrid och inte vill sätta sin egen prägel på det.

En ny Saltkråkan har jag däremot inget intresse av! Och Pippi och Emil ska de inte röra alls!!!
Pippi gjordes spelades ju in för nått år sedan. De spelade in på göta kanal.
 

Liknande trådar

Kultur Vilken är den bästa filmen ni någonsin sett? Behöver inte vara kvalitetsmässigt bra utan kan vara bra av anledningar ni själv väljer...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
3 723
Senast: Lazio
·
Trädgård & Växter Såhär ser det ut hos mig just nu. Spaljén som först var så fin, med klematis, två klätterrosor och en ljuvlig akebia quinata ... är nu...
Svar
4
· Visningar
578
Senast: Hellhound
·
L
Tjatter Istället för att disskutera om det i Mello tråden så tänkte jag göra en tråd om allmän bildning! Så tillexempel vad det är och vad man...
26 27 28
Svar
542
· Visningar
21 171
Senast: hastflicka
·
Hästmänniskan Har nu lagt ut mina ponnyer på annons.🥺 Och det gör SÅ ont. Jag vet att det är för deras eget bästa, att de får ett mer aktivt liv med...
Svar
2
· Visningar
613
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp