Nyinköpt valp

Sv: Nyinköpt valp

Nu ska jag vara lite hård o elak men jag tycker faktiskt att du är en medbrottslig om du låter det hända utan att göra något åt saken...

Visst ha medlidande du om det stillar ditt samvete men det kommer knappast hjälpa valpen...

Jag menar inte alls att vara elak mot dig personligen, vet inte vem du är men jag fick avliva min älskade vovve för 3v sen och nu har jag precis fått hem en söt liten valp och då blir man lite extra känslig för sånt...

Jag lämnade min lilla Nikita hos en kompis idag när jag jobbade och det kändes hemskt...då var jag ändå där och hälsade på efter 1½timme o sen hämtade jag henne efter ytterligare 2timmar och kompisen är underbar med djur...

Jag hoppas verkligen det ordnar sig...tänk på att den lilla valpen är helt försvarslös och vill intet ont...skulle du kunna se på om nån gjorde så med ett litet barn?

Men vad ska jag göra då...? Jag kan ju inte ta hunden i förvar... Jag jobbar om dagarna och kan INTE ha en valp... :smirk:

Jag fick reda på igår att valpen knappt varit ute nånting, så jag gick och pratade med henne. Valpen är otroligt kontaktsökande och vill vara uppe i knät hela tiden och slickas i ansiktet. Så då sa jag "Du få inte kissa på mig, om du ska vara här!" Då sa hon att det syns tydligt när han ska göra något. "Jaha! Hinner du gå ut med honom då, då?" undrade jag. Då fick jag höra att hon inte går ut med hunden eftersom han fryser!!!! :eek: Du är plusgrader ute och den lilla rackaren som är sjövild lär ju knappast frysa... Jag undrade hur hon skulle kunna få honom rumsren då. "Nej, men det löser sig! Vi får börja träna på det när vi kommer hem." De ska tydligen åka till Portugal på semester över jul och nyår och lämna hunden hemma!! Jag sa att det inte är så bra att lämna en valp ensam, men det var inga problem sa hon, för han säger inget om det. Och det gör han inte här på jobbet iaf. Säger inte ett pip när hon lämnar kontoret. För hans egen skull borde han skälla som sjutton på matte.....

Och sen lär det ju inte vara varmare efter nyår, så inte vet jag om han får gå ut då heller... Vet inte om jag skrev det tidigare, men de bor på 13:e våningen och det tar ju ett tag att ta sig ner därifrån... Vad grannarna ska bli lyckliga när det börjar lukta hundkiss i hissen... :smirk:

Chefen har klargjort för henne att hunden får följa med till jobbet veckan ut, men sen måste de lösa det på något annat sätta. Och jag HOPPAS att han får komma till en dagmatte, så han inte blir ensam HELA dagen.......... :cry:

Kontakta en djurskyddsinspektör, hälsovårsmyndigheten, uppfödaren eller n å n t i n g. Du har fått fler tips i tråden. Att lämna en hund ensam över jul och nyår borde falla under djurskyddslagen så polis är väl ett fjärde alternativ. Sen kan du be människan dra åt helvete å mina vägnar.

Men herregud, ska de lämna den själv hemma över jul?

Om du inte vill göra något, så PM:a mig vem människan är, så ska jag se till och anmäla henne när hon lämnar hunden för åka bort.

Grana som det ryker ur öronen på nu ....

Sirisiri skrev:
För hans egen skull borde han skälla som sjutton på matte.....

Gjorde min lilla russell tik när vi var på jobbet, hon följde med mig överallt och efter knappt en vecka när hon märkte att jag inte gick någonstans utan att hon fick följa med låg hon lungt i korgen o gnagde på sitt lilla ben... hon var med mig över allt första halvåret förutom när jag handlade, då fick min mormor vara matte en stund eller om jag skulle iväg över helgen... Mormor och mina hundar kommer nog alltid stå varandra nära....

Blir riktigt förbannad när jag läser sådant här, särskillt när jag själv är ägare av två stycken russllar och VET vad en undestimulerad Jack Russell kan ställa till med, har sett praktexemplar av de..:crazy: :mad:

Jag hade INTE kunnat hålla truten, det är en sak som är säkert, oavsett hundras....

Hon håller på att skapa ett vidrigt monster till hund.....:(

Jamen allvarligt talat. Självklart måste du göra något! Det är väl ingen som begär att du ska ta valpen, men kontakta Miljö och Hälsa, djurskyddsmyndigheten osv så att de kan ingripa i alla fall. Det går an att tycka synd om djur som far illa och beklaga sig över idiotiska ägare, men inte får man vara så flat att man låter det passera obemärkt om man vet om vad som pågår. Sen undrar jag lite, du skriver att de ska åka på semester över jul och nyår. Vart ska valpen vara då? Lämnar de den ensam hemma så lär ju problemet vara löst eftersom valpen inte lär vara vid liv längre när de kommer hem... :crazy:

Svarar allihopa nu. Så länge inte valpen mår dåligt kan jag inte göra mer än att prata med henne. Han skäller inte, får ordentligt med mat, är pigg och glad osv. Han får ordentligt med beröm när han kissar på tidningen, så han är glad över att göra rätt även om det är fel. Om han inte blir rumsren lider ju bara ägarna. Jag tror att det största problemet är att hon kommer från en annan kultur, där man har en annan syn på djur. Hon ÄLSKAR djur, det råder det inget tvivel om, men vet alltså inte hur man behandlar valpar i Sverige.

När hon åker bort kommer valpen att få bo hos uppfödaren/importören tillsammans med massa andra valpar och hundar. Så hon kommer alltså inte att lämna honom ensam.

Hm...om jag ska vara ärlig nu så tycker jag att...om det nu är så himla bra som allt låter i ditt senaste inlägg...

VARFÖR skrev du den här tråden...för när man läser dina tidigare inlägg så låter det som värsta grejen, att hunden lämnas helt ensam och ingen bryr sig om den lille...osv...

Hur ska du ha det?

Du svarade på mitt förra inlägg med att du inte visste vad du skulle kunna göra eftersom du varken har tid eller plats för hund...jag menade inte att du skulle ta på dig hunden...men att du antingen skulle försöka få in lite vett i skallen på ägaren eller om det är illa dra dit nån som kan det där o sätta dit ägaren lite...

Ser att du fått många svar, jag håller helt och fullt med Elektron, du måste göra något. Det klart att man inte får lämna en valp ensam och speciellt inte i flera dagar. Ett sånt beteende är djurplåger i alla fall enligt lagen.

Om jag vore som dig så skulle jag omedelbart anmäla människan. Jag blir så illa berörd att man kan behandla en valp på detta avskyvärda sätt. Hunden kan inte ha det lätt, inte gå ut, inte få vara med och till råga på allt elände vara själv hela dagar. Stackars krake, så synd att inte du kan ta hand om den.

Pustar ut, jag trodde den skulle vara själv (för det var ju så du skrev).

Varför inte skriva ut lite om lagar och regler på nätet och ge henne. Så kan hon se vad som gäller här i sverige.

Jaahl skrev:
Sannolikt sällan valpar som är resultat av någon seriös avel, registrerade någonstans är de ju inte så vem vet om de egentligen är renrasiga - det kan ju lika gärna vara "liten terriermix som liknar jack russell". Sen är det inte uppfödaren som säljer valparna i Sverige utan någon sorts bulvan som importerar hela kullar och säljer här, väldigt seriöst hela hanteringen...

Men du, sluta med fördomarna är du snäll!! Det importeras årligen tusentals hundar till Sverige, med papper, med EU Pass, valpar som fått alla vaccineringar och avmaskningar och valpar som kommer från bra uppfödare!!
Innan man börjar ha fördomar om hundar som importeras så tycker jag att man ska ringa till SKK och se hur många hundar om reggas varje år genom sina exportpapper.

Jag tycker att det är för djävligt rent utav att sedan säga någonting om smuggel...vi vet än så länge ingenting om denna valpen förutom att den kanske inte tas omhand på ett bra sätt. Den kan ha stamtavla, den kanske kommer från en seriös uppfödning, det har vi ingen aning om!!

Jag tycker också att det är mycket intressant att vi som hästmänniskor reagerar på en importerad hund, när vi i generationer köpt och sålt hästar över hela världen.
Sverige och USA står för de länderna som importerar flerst hästar!! Varför är ni så emot importer av hundar??????

ramonarunds skrev:
Men du, sluta med fördomarna är du snäll!! Det importeras årligen tusentals hundar till Sverige, med papper, med EU Pass, valpar som fått alla vaccineringar och avmaskningar och valpar som kommer från bra uppfödare!!
Innan man börjar ha fördomar om hundar som importeras så tycker jag att man ska ringa till SKK och se hur många hundar om reggas varje år genom sina exportpapper.

Jag tycker att det är för djävligt rent utav att sedan säga någonting om smuggel...vi vet än så länge ingenting om denna valpen förutom att den kanske inte tas omhand på ett bra sätt. Den kan ha stamtavla, den kanske kommer från en seriös uppfödning, det har vi ingen aning om!!

Jag tycker också att det är mycket intressant att vi som hästmänniskor reagerar på en importerad hund, när vi i generationer köpt och sålt hästar över hela världen.
Sverige och USA står för de länderna som importerar flerst hästar!! Varför är ni så emot importer av hundar??????

Javisst är det vanligt med import av fina hundar till Sverige.
Men hur vanligt eller normalt är det att en hel kull importeras?
Som var fallet här.

Det är mycket vanligt. Precis som det finns hästhandlare finns det hundhandlare. Jag är en av dem som handlar med hundar. Jag köpen en hel kull vid 8-9 veckors ålder, fixar alla papper och skickar de till Sverige vid 12 veckor. (De måste nämligen vara 12 veckor för att flyga).
Sedan har jag en lång lista i Sverige på kunder och jag säljer mina valpar. Det gör att jag kan åka till Sverige och hälsa på släkt och vänner lite oftare än vad jag hade kunnat göra om jag inte hade haft den inkomsten. Det är roligt att träffa folk och det är roligt när människor blir glada. Många har väntat länge på en valp, och de blir som eld och lågor när vi äntligen kommer!! :)

Mina valpar kommer till hem som jag själv har sett och som jag vet är bra.

Novelette skrev:
Hm...om jag ska vara ärlig nu så tycker jag att...om det nu är så himla bra som allt låter i ditt senaste inlägg...

VARFÖR skrev du den här tråden...för när man läser dina tidigare inlägg så låter det som värsta grejen, att hunden lämnas helt ensam och ingen bryr sig om den lille...osv...

Hur ska du ha det?

Du svarade på mitt förra inlägg med att du inte visste vad du skulle kunna göra eftersom du varken har tid eller plats för hund...jag menade inte att du skulle ta på dig hunden...men att du antingen skulle försöka få in lite vett i skallen på ägaren eller om det är illa dra dit nån som kan det där o sätta dit ägaren lite...
Det är MYCKET som jag hade gjort annorlunda om det vore min hund. Jag tycker fortfarande att det är helt vansinnigt så som hon "behandlar" hunden. Bl.a att han är ensam hemma halva dagen. Jag tvivlar starkt på att de kommer att få en rumsren, trygg och väluppfostrad hund. Att dessutom åka bort efter två veckor verkar som en väldigt dålig planering. Många har reagerat på att hon skulle lämna hunden helt ensam, men det menade jag aldrig. DÅ visste jag inte att han skulle vara hos importören, men såklart att hon inte skulle lämna hunden helt ensam! Jag tyckte att det var tillräckligt idiotiskt att resa bort när man precis skaffat valp. Väldigt ogenomtänkt! Men så länge hunden uppenbarligen inte LIDER så kan jag inte koppla in myndigheter hur som helst! Jag har pratat med människan och sagt vad jag tycker, mer kan jag inte göra. TYVÄRR är det hon som äger hunden och bestämmer över den.

Ja jäklar .. jag hoppas verkligen inte att de skaffar barn!
Kanske hade de gjort som paret jag just träffade på affären, lämna ungen skrikandes i flera minuter medans mamman hade fullt upp med att plocka godis ..

Du kan visst göra mer om du vill - om du inte vill koppla in myndigheter så kan du kontakta importören.

Tidigare sa du att du inte ville prata med henne för att du inte ville göra dig osams med henne - så vad har du pratat med henne om undrar jag? Jag tycker du ger olika versioner hela tiden.

Det går att säga saker på olika sätt. Jag har sagt hur jag hade gjort i vissa situationer och gett hintar om uppfostran osv. Men det är inget hon håller med om. Hon har bara avfärdat det jag sagt och jag har inte gått på mer än det.

Angående importören HOPPAS jag att de frågar hur det har gått med rumsrenhet osv när de lämnar honom där för semestern. Jag har inga som helst bevis, men jag skrev tidigare att jag tyckte att valpen såg så liten ut för att vara 15, nu 16 veckor gammal. Det har framkommit att hon också tycker det och hon har även sagt att hunden inte får registreras eftersom alla papper inte är fullständiga. Vet inte hur det där funkar, men visst borde man väl få registrera en hund som är importerad efter konstens alla regler...?

Sirisiri skrev:
Vet inte hur det där funkar, men visst borde man väl få registrera en hund som är importerad efter konstens alla regler...?
Det är ingen skillnad på att importera en valp med stamtavla och en utan. Det är samma regler i alla fall.
Denna valpen som din arbetskamrat har köpt har säkert ingen stamtavla, det är inte så vanligt med JRT på Irland, men den är importerad helt lagligt.
Om hunden är importerad lagligt ska den ha ett EU Pass...var lite smart och fråga henne i förbi farten hur det där passet ser ut, eftersom du är lite nyfiken. Passet ska vara klarblått till färgen!!

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 100
Senast: Migo
·
Övr. Hund Behöver akut hjälp! Vi har köpt en valp (8 veckor, storpudel) som vi bara har haft några dagar men det visade sig direkt när vi fick...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
16 368
Senast: Pudelägare
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 758
Senast: Cocos
·
Övr. Hund Vet inte om det går att göra åt åt, men nån kanske har nån ide om nåt som kan hjälpa... Jag jobbar skift och har av naturen begåvats...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 895
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar