Nyinköpt valp

S

Sirisiri

Fick precis reda på att en jobbarkompis till mig hämtat hem en 10 veckors jackrusselvalp i helgen. Redan idag är valpen ensam hemma under tiden de är på jobbet, dvs ca 10 h. Jag kan egentlgen ingenting om hundar, men blev helt förtvivlad när jag hörde detta!! Min fråga till er är om en valp ens KAN bli rumsren om den lämnas ensam 10 h/dag och om det kan bli en trygg hund! Nytt ställe, inga syskon eller mamma, nya människor och lämnad ensam så länge. Jag tycker så vansinnigt synd om hunden! Vad är det bästa att göra när man tar hem en valp?

Sv: Nyinköpt valp

Min fråga till er är om en valp ens KAN bli rumsren om den lämnas ensam 10 h/dag

Knappast troligt att dom får hunden rumsren.

och om det kan bli en trygg hund!

Om den blir trygg/inte beror ju en del på hunden också, men risken för att den blir nervig och otrygg, är större under dessa förhållanden, som du beskriver.

Vad är det bästa att göra när man tar hem en valp?

Det bästa är ju om det finns någon hemma på heltid, de första veckorna och därefter att det finns någon, som kan komma hem några ggr/arbetsdag och rasta hunden, samt Utfodra den.. En så liten valp behöver ju äta 4 ggr/dag alternativt ha fri tillgång på mat och vatten.

Gnist skrev:
En så liten valp behöver ju äta 4 ggr/dag alternativt ha fri tillgång på mat och vatten.[/COLOR]
Får den fri tillgång på mat lär ju risken vara rätt stor att den blir överviktig också, eftersom h*n troligen kommer att äta eftersom det är tråkigt hemma.

Dessutom är hussen allergisk, så hunden kommer bara att få vara i köket. Ensam på dagen, ensam på natten.... Usch var jag lider med den lilla stackaren... :cry:

Nu har hon tagit hit hunden, till jobbet. Jag frågade rakt ut hur hon hade tänkt att lösa det dagtid. Hon tittade helt frågande på mig, men svarade sedan precis som att det var självklart: "halva dagaen hemma och halva dagen här!" Chefen är inte tillfrågad och att ha hunden med sig på jobbet är inte ens tillåtet, bara i enstaka fall då det krisar!

Hur pass stor skada kommer hunden att ta?? Vad ska jag säga till människan? Jag kan inte bara se på.....

Det är rent elakt mot en valp o lämna den själv tänk er o komma från trygga mor ryckas ur valphagen me alla bröder o systrar komma hem till nåt okänt o sen första dagarna är det människor sen blir allt ensamt.

Nej helst ska man bara vara hemma i 14dagar dygnet runt o bara gå o skräpa me hunden inne så den känner trygghet me de han ska vara med.

Jag hade fördelen o vara hemma i 4 månader me min hund så den var 6månader innan jag ens lämna den 1 timme själv hemma. Då skärma jag av så han hade hallen o vara i en hund blir ju herre på täppan när den blir själv kan vara jobbigt me en hel lägenhet o vakta speciellt om hunden har mycket vakt i sig så hallen eller kök ex är vettigt. Tryggare hund får man leta efter det kan jag lova.

Han var ju med över allt när jag åkte till verkstan för o göra hemarbeten hammra me släggor o alla möjliga maskiner han var precis brevid o titta på o flängde runt som ett torrt skinn o utforska området, resultatet av detta är jo så fort vi kliver in på fars jobb en grovplåtslageri verkstad där det förs mest väsen jo där är min hund för där är det nån rolig gubbe o härja med.

Gäller o tänka till inte bara handla för man ska ha nåt.....

Jag tror inte att de kommer att ha kvar valpen. Den kommer troligtvis bli rätt så jobbig med den uppväxten. Frågan är bara när det tar stopp. En större valp hade ju snabbare börjat förstöra saker rejält...

Óm h*n nu nödvändigtvis Ska ha en hund, så tycker jag att det minsta h*n kan göra är att skaffa en dagmatte till valpen....

Gnist skrev:
Óm h*n nu nödvändigtvis Ska ha en hund, så tycker jag att det minsta h*n kan göra är att skaffa en dagmatte till valpen....
Tydligen ska han få vara hos "dagmamma" när han blir äldre. Hur gammalt det är har jag ingen aning om... Fick anstränga mig för att knipa igen munnen...

En annan skum sak är att han är så fruktansvärt liten! Han är tydligen 15 vecor och inte 10 som jag skrev tidigre. Han var mycket mindre än vad jag förväntat mig. Max 20-25 cm lång och väldigt "fumlig" i sina rörelser. Låter det rimligt?

Ja det finns två olika Jackrussel en lågställd o en högbent nån av dom heter Parsonjackrussel kommer inte ihåg vilken, men tror det är den högbente, ja fumliga är dom som små, 15 veckor är ändå för lite för de ska klara sig själv o bli trygg i det.

Elektron skrev:
Varför knipa igen?
Därför att det inte skulle tjäna någonting till. Skulle bara göra mig osams med henne och det vill jag inte. Hon är född och uppvuxen i Portugal och under totalt två semesterveckor i sydeuropeiska länder har jag inte kunnat undgå att lägga märke till att de har en helt annan syn än vi på djur där. Hon har en hund i Portugal (hos sina föräldrar) så hon "kan det där". Den hunden står bunden vid en hundkoja hela dagarna har hon sagt tidigare. :mad: Det är dessutom en väldigt speciell människa...

Är det ens lagligt att ha en hund ensam så många timmar? Är inte fem timmar MAX, eller är det bara en rakommendation? Jag skulle nog tagit reda på vem uppfödaren är och ringt den :crazy:

Det är sorgligt när man hör sånt här. och man kan ju undra vad det är för uppfödare som sålt hunden. Men kanske de är glada ett bli av med den, eftersom den är 15 veckor.
Jag skulle hur som helst vara hemma minst 8 veckor med en valp (sen beror det lite på, eftersom jag har fler hundar)
Och själv hela dagarna och sen bara få bo i köket, det skulle jag inte ens tänka mig.
Få hit mailadressen till människan så ska jag tala om vad jag tycker...
Sånt här gör mig arg grrr

Jag skulle precis skriva att jag tycker att det är uppfödarens ansvar att upplysa nyblivna hundägare (fast det är hon ju inte heller...:crazy: ) vad som gäller med valpar. Tydligen är hunden importerad från Irland!! Det här är inget hon sagt till mig direkt, utan jag har hört det via en annan arbetskamrat som varit där i helgen och hälsat på. Hon trodde att hela kullen var importerad, men sa att de sett alla papper på hunden så allt verkade vara i sin ordning. Men vi båda reagerade på att han såg så liten ut för att vara 15 veckor! Mindre än min kattunge var när jag fick henne vid 17 veckors ålder! Som sagt, jag är inte hundvan. Men kan det stämma...?

VARFÖR köpa en hund när husse i huset är allergisk?

Troligen för att han slutligen gett efter för allt tjat. Som sagt, speciell människa...

Men gisses! Om man är två vuxna i ett hushåll så ska man ju vara två vuxna som gemensamt bestämmer så viktiga saker som om ett djur ska få bli familjemedlem eller inte. Skulle aldrig tjata hål i huvudet på min sambo om något sådant. Visst vill jag ha hund, men på bådas villkor. Är den ena allergisk får man tänka på andra husdjur som möjlighet eller kanske en kinesisk nakenhund t.ex...

Tycker otroligt synd om valpen som inte förtjänar detta hem.
Själv är jag dagmatte åt mina grannas 10mån valp någon dag i veckan när de inte får ihop sitt schema. De lämnar honom max 4 timmar själv.

Jag har sett några annonser om såna här importerade valpkullar. Sannolikt sällan valpar som är resultat av någon seriös avel, registrerade någonstans är de ju inte så vem vet om de egentligen är renrasiga - det kan ju lika gärna vara "liten terriermix som liknar jack russell". Sen är det inte uppfödaren som säljer valparna i Sverige utan någon sorts bulvan som importerar hela kullar och säljer här, väldigt seriöst hela hanteringen...

Hur som helst, tycker absolut inte att du ska knipa igen och titta åt andra hållet, lite civilkurage är väl valpstackarn värd. :( Att gå på ägaren som tycks vara en fullkomlig idiot, faktiskt - inte ens en extremt okunnig person kan väl tro att det är okej att behandla en liten valp såhär? - är förmodligen lönlöst, men försök dig på en liten anmälan till Miljö och Hälsa i din kommun. Om valpen lämnas hela dagarna och isoleras hela nätterna är det inget annat än djurplågeri. Jag vet inte vad de kan tänkas göra åt saken, men jag tycker verkligen du ska försöka i alla fall. Säg att de har en liten, nyligen importerad valp som verkar må dåligt och vara undernärd och inte tas hand om ordentligt. Det borde väl få fart på dem med tanke på det pågående smuggelhundsproblemet om inte annat. :devil:

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 100
Senast: Migo
·
Övr. Hund Behöver akut hjälp! Vi har köpt en valp (8 veckor, storpudel) som vi bara har haft några dagar men det visade sig direkt när vi fick...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
16 368
Senast: Pudelägare
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 758
Senast: Cocos
·
Övr. Hund Vet inte om det går att göra åt åt, men nån kanske har nån ide om nåt som kan hjälpa... Jag jobbar skift och har av naturen begåvats...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 895
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar