Nygodkända hinstar!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Donnorna
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 52
  • Visningar Visningar 6 518

Donnorna

Trådstartare
Vilka av dom nya hingstarna som vi sett i bruksprovet i veckan tycker ni ser mest intressant ut?
Både hopp och dressyr. Motivera!

:bump:

Senast ändrad:
Sv: Nygodkända hinstar!

Jag föll för Dee Jost Van Dyke, stammässigt väldigt intressant. Skulle komplettera mitt sto väl, verkade vara en väldigt försiktig, sympatisk hingst med stor förmåga.

håller med, kul med en levisto son med, med lite kortare rygg kan han kompensera många svenska ston. Damino tyckte jag var väldigt fin för sin ålder, rolex tp tyckte jag var läcker! optic hoppade väldigt bra! scharmeur tyckte jag verkade ha en väldigt god balans och bärighet =)

Optic på kapacitet och självförtroende, Careme på taxeringen, Rolex på bensprattlet, Hohenstaufen för mjukheten och Ludde Champion som kom tillbaks fast att testryttaren satte honom i skiten men Easy Boy passar bäst till mitt sto tror jag :)

Sv: Nygodkända hingstar!

Jag är intresserad av Dee Jost Van Dyke, han är snygg, hoppade bra,bra stam.

Balougraph, snygg lätt hingst med bra stam,hoppar fint.

Ludwigs Champion var också jättefin,dock kostar han 1500+ 6000 vid 90 dgr dräktighet...och jag vill betala när fölet är fött...

Careme, en fin 3-åring...med bra stam...ädel, kanske nåt att prova?

Easy Boy, snygg, hoppar fint,bra stam....

Chairman La Silla, fin hingst, bra stam,bra hopp.... men han blir nog dyr att seminera med??

Click and Cash, också en snygg hingst med bra hopp och stam...

Har själv ett sto med Swift-Bratin i....lite kompakt,tålig häst med nerv och bra hopp....funderar vilken jag ska seminera med då jag vill ha en ädlare avkomma med bra hoppstam då jag ska sälja fölet...:banana:

Sv: Nygodkända hingstar!

Hur fungerar det med avgifterna egentligen...
De unga nygodkända brukar ju ligga på 1500+ 4500(eller 5000) kr.... hur ligger tex en nygodkänd 5-åring? blir de automatiskt dyrare?

Belamour på ett dressyrsto som behöver kylas lite och där benen behöver förbättras !

Det var faktiskt två treåringar jag gillade bäst

Dressyr: Damino SD, rörde sig mycket bra, bra exteriör.

Hoppning: Carême, tyckte att han hade "hela paketet" dvs bra hopp, bra exeriör och bra gång för en hopphäst:). Skulle mycket väl kunna tänka mig att använda honom:idea:

Tycker Ludwigs Champion.
Höll verkligen tummarna för honom då han är hetaste kandidaten till mitt Briar-sto!!!
Gillar att han verkar va en dubbeltalang. Ska bli spännande o se hans första kull i år:bump:

Den som jag tyckte allra bäst om av de godkända är Ludwigs Champion. God exteriör, god hoppförmåga och goda gångarter. Helt enkelt komplett;)

Den som jag tyckte allra bäst om av de godkända är Ludwigs Champion. God exteriör, god hoppförmåga och goda gångarter. Helt enkelt komplett;)

Håller med föregående ;)
För min del har de andra hingstarna lite för låga poäng för att jag skulle vilja satsa på dem rent generellt. Till vissa enskillda sto så visst men inte något som man kan rekommendera till vilklet sto som helst.
Men Ludwig är en mycket komplett hingst som verkligen har allt. Vet man inte om sitt stos för- och nackdelar kan säkert använda honom för det finns ju nästan inga fel alls på honom. Mer än möjligen en liten hint om att han kan vara något svår att rida. Om tittar på testryttarnas komentarer om honom. Men det kan ju beror den/de som tränar honom i vanliga fall också.

Jag kan meddela er som är tveksamma på Ludwigs ridbarhet, att så är nog inte fallet. Jag såg hingsten under hela provet från första dagen med gångarterna till sista dagen med testryttarna. Jag tror att en hingst som får positiv och mycket samarbetsvillig och reglerbar under varje ridprov inte har några bekymmer med ridbarheten. Tvärt om ! Att testryttarna satte hingsten i skiten o att ryttaren från holland totalt missbedömde avståndet fler än en gång var inte hästens fel. För mig är Ludwigs Champion en hingst som är god nog till alla ston i detta avlånga land. :love:

Tänk att jag har blivit betuttad i en ljusbrun tysk;)

Jag såg testryttarna och håller med tiga om att det inte var hästens fel utan ena ryttarens.

Jag är också ett Ludde fan. Jag såg honnom på bp och hingstvisning förra året med och jag är helt övertygad om att han är störtmysig både att rida och i övrigt:love:.

Dom övriga hingstar som satte sig på min näthinna var Carême, Rentino och Tsarevitj.
Den sista har verkligen utvecklats positivt sedan förra året.

Jag tycker också att Ludwig är den som är mest komplett, han har ju lika bra gång som gångartshingstarna(nästan i alla fall) och 43 poäng extriört är ju inte fy skam.

Sen skadar det ju inte att jag råkar vänta en liten Ludde bäbis omkring den 6 april, om den ser bra ut blir det nog samma hingst igen :)

Blir Damino SD godkänd nästa år oxå så funderar jag starkt på att ta honom till mitt sto då. Jätteläcker hingst tycker jag, med enorm utstrålning!
Har även sett hans halvsyster ganska många gånger, och hon är oxå riktigt snygg! Bra släkte det där! ;)

Jag kan meddela er som är tveksamma på Ludwigs ridbarhet, att så är nog inte fallet. Jag såg hingsten under hela provet från första dagen med gångarterna till sista dagen med testryttarna. Jag tror att en hingst som får positiv och mycket samarbetsvillig och reglerbar under varje ridprov inte har några bekymmer med ridbarheten. Tvärt om ! Att testryttarna satte hingsten i skiten o att ryttaren från holland totalt missbedömde avståndet fler än en gång var inte hästens fel. För mig är Ludwigs Champion en hingst som är god nog till alla ston i detta avlånga land. :love:

Ja jag håller med om att LC har hög ridbarhet, jag vet också att den ryttaren som visade honom tycker väldigt mycket om honom. och de säger han inte om många hästar

*knapplån*

jag har oxå blivit kär i Ludde :love: gillade honom förra året och tänkte ev ta honom till mitt Magritte sto i år. Men nu dog hon ju förra året så det går ju ej.. Men OM han finns kvar i Sverige 2010 så kan det hända att jag tar honom till Magritte stoets dotter efter Corlensky G! :)
Kommer dock att använda Ludde till mitt Cortus sto om hon ska betäckas i år.. Kommer passa henne utmärkt, han är ju verkligen en komplett hingst som har allt man kan önska sig! :bump:

Annars så gillade jag Dee Jost van Dyke, Balougraph, Carême, Damino SD, Hohenstaufen II

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 147
Senast: Piaff
·
R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 664
Senast: Raderad medlem 149524
·
Fritid Ny säsong och nya par. Och nya experter. Dessutom inspelat på vintern. Vad tror ni om årets matchningar? Personligen kommer jag sakna...
16 17 18
Svar
354
· Visningar
23 576
Senast: Reville
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
814
Senast: Lisen82
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka