Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Två, en till sambon och en till mig. Blir nog tre när vi hittar rätt valp och fyra när jag orkar börja träna hund aktivt igen.
Man kan aldrig ha för många hundar (en jakthund, en sällskap, valp ska vara jakt och sen en bruks)
Jag har en hund.
Dels för att han går på dagis och det är banne mig inte billigt. Så att ha en till på dagis har vi inte råd med.
Men även för att jag inte har hittat rätt träningssätt med den jag har och vill inte göra om samma misstag med nästkommande hund. Så innan jag hittat hur jag vill/bör träna så blir det inga fler hundar.
Fast..... Skulle jag ha ett jobb dit man kan ta med hunden (hundarna) så skulle jag vara sugen på en liten sällskapsvariant. Är sugen på en pappis eller Pom.
Ajdå. Ja, jag har bara provat några månader när Loke var valp och det är ju snart 13 år sedan. Så jag minns inte riktigt... Då är det kanske snart dags att börja planera valp? Kelpie eller sällskapshund, det är frågan.
Tre. Tycker egentligen att två är mer lagom, men vi skaffade ändå en valp i somras eftersom den äldsta hunden börjar bli lite stel och skröpplig och inte längre uppskattar bus och vilda brottningsmatcher på samma sätt. Plus att vi inte riktigt stod ut med tanken på att det bara skulle finnas en hund kvar när gamlingen en dag är borta.
KL
Hade en kortis länge men så köpte jag en golden retriever när jag gick på gymnasiet. Sen flyttade jag för att plugga och han blev kvar hos pappa, skaffade en till goldie som om tre dagar firar ett år med mig Jag kommer inte skaffa en till hund på ett tag, jag har så svårt att hitta hundvakt bara till Max och vill ge honom så mycket tid som möjligt. Men någon gång kommer hund nummer två då jag tycker att två är ett bra antal
Nu har vi bara en, för 2 månader sedan hade vi 2. Men efter att hon avlivats sa alla till mig att jag snart skulle ha 2 igen,(nästan alltid haft 2 hundar innan) men jag känner mig jätte nöjd med att bara ha en som det är nu.
Att ge han all uppmärksamhet, träna, tävla o stärka hans självförtroende.
Visst kan jag erkänna att jag tittar på annonser på små sällskapshundar för den hund vi har kvar hade nog behövt sällskapet till viss del.
Nu känns det lagom med en, lugn sansad o funkar att ha med sig överallt.
Sen har jag inte orkat bearbeta sorgen efter min tik
Personligen tänker jag så här: Jag vill ha två arbetshundar, för att kunna få till så effektiv träningstid som möjligt (jag går ju efter träna-pausa-träna principen, så med två arbetshundar så behöver man själv inte sitta sysslolös i pauserna )
Fast jag skulle inte vilja ha två unga arbetshundar i allt för närliggande ålder, så man måste jobba på nästan exakt samma grundläggande saker med bägge. För mig kommer det bli perfekt när min tik får valpar nästa år, då kommer hon bara behöva underhåll och finslipning medans jag med valpen kan fokusera på att bygga en bra och hållbar grund inför framtiden.
Så sammanfattat, om min arbetshund är ung/outbildad så skulle jag satsa på en aktiv sällskapshund, är arbetshunden äldre och erfaren så en ny arbetshund absolut!
Vi har två. Dels för att de ska sällskapa, dels för att det är kul med hundar
Första hunden är en ren sällskapshund med lågt tempo. Nästa ville vi skulle vara lite fartigare, han tränar jag för tävling med.
Sen tror jag att min man var väldigt sugen på valp
Diskussionen har dock kommit upp ang att det för tillfället vore enklare med bara en (småbarn). Även om ettan inte kräver så mycket aktivering så kräver han väldigt mycket skötsel i form av pälsvård osv.
Hästmänniskan Min nya häst är kastrerad och har läkt bra, nu är han i ett utbildningsstall i väntan på resa till Sverige. Jag ser så fram emot att få...
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.