Sv: Nyfiken.

Fyra. Sambon har två och jag har två. Dom två äldre hundarna matchar inte våra tävlingsambitioner, därför skaffade vi två yngre förmågor och dom äldre får träna på skoj istället som dom gillar bättre :)

En. För att den jag har är så pass mycket hund att jag klarar mig alldeles utmärkt med bara henne :p

Två. Skälet är att jag hade en hund och sedan skaffade en till. ;)

Skämt å sido så har jag en ras som trivs bäst om de har sällskap av en like. Sedan känns det bra att ha två hundar. Det skiljer inte mycket i ålder, så det har inget med "generationsskiften" att göra, utan mest att det känns bra med mer än en hund. När de två jag har, 2,5 år och 1 år, blir lite äldre så kan jag tänka mig en eller två hundar till.

Tre!
Jag har två och sambon en. Jag har två då min äldre inte längre håller/vill träna och tävla aktivt som jag vill, nu är han bara med och har roligt :) Den nya är tränings och tävlingskompis.

Sambon har en jakthund, som vi jagar med och sen är han framförallt en riktigt trevlig familjehund!

En (plus en daghund).

Jag hade en hund, köpte en av hennes valpar när hon fick en underbar kull på en kennel. Hade då två hundar, men i början av förra sommaren så fick tanten somna in. Nu har jag inte råd att ha två och inte tid/energi till en ny hund, så att vara dagmatte blev perfekt. Det här är första veckan som jag är dagmatte, men än så länge fungerar det utan problem.

Två hundar är väldigt lagom tycker jag.

En.

Hade tidigare två, men omplacerade den ena då han bara var en riktig sällskapshund, och har sedan dess (ett halvår) nu letat efter den perfekta hunden nr 2. Och jag letar vidare ;) Någon gång måste den ju dyka upp! Jag tycker att två hundar är perfekt, och märker även på den jag har kvar att en buskompis hade inte skadat.

Just nu fyra, men kommer att komma en egenuppfödd valp nästa år om allt går som det ska, så 5 ska vi ha då och sen är det nog stopp för ett tag :D.

Har tre (väldigt) aktiva sällskapshundar som tränas och tävlas i agility och rallylydnad (och ställs ut) och en stor brukshund som tränar och tävlar bruks, lydnad och agility. Valpen kommer vara av samma bruksras och ska förhoppningsvis bli snäppet bättre än sin mor till och med och tävla i minst lika mycket :D!

Vi är två vuxna, jag och min man, som delar lika på ansvaret för hundarna (även om jag sköter brukshundens seriösa tävlingsträning).

Nu har jag två sen 4 månader tillbaka.

Unghunden jag har växte upp med en annan vuxen hund, och när vi flyttade ifrån dom så märkte jag hur nedstämd min blev av att vara ensamhund. Så jag skaffade en till. En äldre, trygg och lugn, omplacering just som kan vara lite som stöd och förebild åt min unghund, och det funkar jättebra. Sen är det som Philosophia skrev, att det är raser (vinthundar) som trivs bäst med en like.

Blir jag något rikare i framtiden:p, och bor större (bor i en 1a nu), så kommer jag skaffa en 3e hund. Fast..som det blivit hittills så har killarna jag träffat oxå haft hund, så kanske bäst att inte skaffa en till på ett bra tag...så vi inte plötsligt står där sen med 4 hundar eller fler :p

Jag har 2 hemma och en som bor hos mina föräldrar. Egentligen tycker jag 2 stycken är ganska lagom, iaf när man har den storleken på hund som jag har, men eftersom två av mina är så nära varandra i ålder så skaffade jag en till för två år sedan.

Nu får tyvärr den hunden som bor hos mina föräldrar tas bort inom kort, tror vi, så då får jag kanske leta hund till mina föräldrar - de har upptäckt att har man alltid haft hund är det svårt att vara utan:p

Men jag har egentligen inga spärrar, jag gillar hundar och mycket hundar, men man ska ha tid, råd och plats!

På hur många hundar ni har och varför ni har just det antalet? :D

Två hushåll på samma gård, totalt nu åtta hundar. I ena hushållet bor "min" tik Ida, en BC som omplacerades till dem för snart ett år sen.

Hos mig och sambon bor sju hundar: tre border collies som är mina arbetshundar och så sambons bruksschäfer, en samojed och två dragblandisar som han kör med. Att han har fyra beror på att det är ett smidigt antal i spannet. Att jag har tre är en ren slump, det fungerar och jag trivs med dem. Vi hjälps åt med en del av grundskötseln, men har ändå ganska strikt uppdelat vilka hundar som tillhör vem. Vi tränar inte varandras hundar annat än undantagsvis, däremot rastar jag hans ganska ofta eftersom han jobbar heltid.

Draghundarna bor i hundgård med hundbox, förutom schäfern som sover inne i husses säng på nätterna;) Border collierna är med mig 24/7.

Vi lever ganska mycket för våra hundar, om man säger så...

Senast ändrad:

2, då första hunden inte "räcker till" till allt jag vill göra.

Har alltid tyckt att 2 känns rätt lagom också. Smidigt antal att hantera och de får ut en del av varandra. Att skaffa en tredje om nr 2 inte heller "räcker till" är långt ifrån lika självklart.

Egentligen har jag två hundar, men en bor på prov hemma hos en vän.

Två hundar eftersom terriern inte är min typ av hund (även om jag älskar honom), vi ville helt olika saker så jag köpte en hund som passar mig bättre. Efter mycket noga övervägande insåg jag att jag inte är terrierns typ av människa heller (och unghunden inte rätt typ av kompis), så för hoppningsvis har jag snart bara en hund. Terriern flyttade hem till mig när en bekant inte kunde ha kvar honom och sedan blev han kvar.

En hund tycker jag är lagom. Jag tränar mycket med unghunden, vill snart ut och tävla, och jag vill ge honom 100%. När jag hade terriern hemma ville jag ge honom lika mycket träning och ensamtid med mig som unghunden får och då blev det ofta inget av nåt eller bara korta pass.

Hundarna är alltid med mig, ibland även på jobbet och då är det smidigare med bara en hund ... Speciellt om hunden kan vara med överallt utan att jag behöver ha uppmärksamheten på honom hela tiden, vilket inte var fallet med terriern. En terrier är ju liksom en terrier och jag måste aktivt vara med hela tiden när vi är ute ;) Det känns som att jag blivit av med 10 hundar snarare än en :p Unghunden, en bearded collie, uppfostrar sig nästan själv och håller snarare koll på mig än tvärtom.

Senast ändrad:

kl

Familjen har 2. Jag har 1. Började med en jakthund, sen skulle det bli valpar efter honom och då fick vi en av den kullen som var tänkt till mer eftersöksjakt. Sen köpte jag min kille nu eftersom jag ville ha en egen hund, utan jakt mer till sällskap.

Jag hade två under en kort period innan gamlingen gick bort och det var verkligen en mysig tid. Nu har jag alltså bara en men det kommer med stor sannolikhet bli en till.

Jag tycker att min tjej verkar må bäst när hon har hundar omkring sig, kan bero på att hon växte upp tillsammans med en liten flock. Så jag tror att det blir bättre för henne med en ständig kompis.
Om allt går som det ska blir det förhoppningsvis en halvsyster till henne eller en dotter, lite beroende på omständigheterna.

Jag (vi...jag och sambon :) ) har tre. Siktade på en fjärde nu i vinter, men lyckades inte övertala sambon att låta mig para tiken i höst, så nu hoppas jag på nästa vinter istället. Var nära att bli med valp ändå för några veckor sedan, var och hälsade på hos uppfödaren, och mer bedårande varelser än femveckorsvalpar finns inte :)
Har mina till sällskap och utställning, eller, de två yngsta ställer jag ut, ffa "valpen" á 1½år. Hoppas kunna gå lite kurser inom diverse områden framöver, får se hur det klaffar med jobbet.
När vi köpte vår första (och fick en andra "på köpet") sa min uppfödare glatt att "griffoner har man i knippen", tre är alltså inte tillräckligt så minst 4 är målet :D Vi får väl se var vi landar, vi ska ju hinna ta hand om dem också :)

Två, för att ha varsin att träna jag och sambon. Och för att två känns lagotm att hinna med för oss och ha plats med och kunna ta med sig.

Två. Var väl inte helt planerat. :angel: Den andra skulle jag egentligen bara hjälpa till och omplacera men efter mycket om och med blev han kvar. Aldrig ångrat mig dock. :love:

Två för tillfället. Kan nog lätt utökas i framtiden om det vill sig väl:)

En hund är egentligen lättast på många plan, men på andra är två att föredra enligt mig och jag vill ha åtminstone två stycken.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
6 482
Senast: Raderad medlem 149524
·
Övr. Hund Jag har blivit kronisk sjuk och sitter här med en ung vallhund som jag inte klarar av att aktivera. Min prognos är oklar, jag kan bli...
Svar
18
· Visningar
1 958
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund om en jagande jakthund attackerar en kopplad hund på promenad?
2
Svar
27
· Visningar
2 082
Senast: Snurrfian
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 066
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka