nyfiken igen

Ja ..de är proffs på marknadsföring och har även en fördel av att nästan hela världen förstår och tar efter deras språk.

Självklart finns det bra hästmänniskor (och tyvärr även mindre bra) i alla länder. Många lever och verkar i det tysta och deras tankar,idéer och metoder sätts inte på pränt och formar en egen namngiven "lära".

Ja, men samtidigt så har speciellt Spanien en helt annan syn på djur än vi- de tycker t ex att tjurfäktning är kultur och att hingst hetsning är kul.. detta är oxå helt legalt där.. :mad:
Vet folk som varit där och jobbat, men inte orkat se eländet och hur de behandlar sin djur utan åkt hem igen...

Så därför undrade jag om du kunde utveckla dig lite...

....... amerikanernas rodeo ser ju inte alltför trevlig ut heller utifrån hästens/tjurens perspektiv.

Hur är spanjorernas djurhållning om man bortser från de som sysslar med idiotiska saker som tjurfäkting och hingsthetsning :confused:

Hur är spanjorernas djurhållning om man bortser från de som sysslar med idiotiska saker som tjurfäkting och hingsthetsning :confused:
Det var det jag oxå försökte få svar på. Några säger ju att de är duktiga- vilket är tvärtemot vad jag hört...
Men det skulle vara jätte skönt och trevligt om någon ville ge ex på lite positiva erfareheter.. :)
Som sagt, de jag känner hade i stort sett bara negativa... då menar jag inte att hästarna vanvårdades osv, utan att de inte hanterades på samma sätt som här, inte har samma värde- utan är lite slit och släng prylar och att hanteringen innehöll väldigt mycket våld och tvång! :(

ang spanien

vaqueros dvs de ridande matadorerna är skickliga ryttare det kräver blixtsnabba reaktioner å exakt timing. sen kan man tycka ett å annat om tjurfäktningen men duktiga ryttare är de.

kungliga ridskolan i jerez är världskänd å har gamla anor

om man är lite nyfiken på vad nh är så tror jag en lämplig artikel på svenska finns här klicka på nytt nr->leslie desmond, längst ner finns en artikel ang naturlig träning

När jag tänker efter kanske det är mest synd om tjuren. Hästarna kanske rentav tycker det är skoj...så länge de inte blir stångade. Har inte tänkt så långt överhuvudtaget utan tycker bara att tillställningarna är osmakliga. ( har man så lite känsla för den stackars tjuren är det ju lätt att tro att man även saknar känsla för andra djur)

Liknande trådar

• Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
16 159
Senast: Hedinn
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 464
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Som vanligt var det för några dagar sen dags för den årliga National Dog Show i USA (som vi i Sverige såklart var geoblockade från att...
2
Svar
35
· Visningar
2 306
Senast: Red_Chili
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 679

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka