nyfiken igen

NH, natural horsemanship är väll en boktitel från början. Boken skrevs av nån amerikans tränare (PP?) som skrev om sitt sätt att hantera och träna hästar... :)

Ni kanske har pratat om det förut men absolut inte jag........islänningar har jag noll koll på ;)

:bow: du har full koll som vanligt :)

PNH .....ett patenterat system :idea:.....då vet man ju exakt vad som menas. Egentligen borde det ju finnas fler system med "patenterade" namn för att undvika förvirring.

men det finns gott om folk som missuppfattar systemet iaf

han är även en god affärsman, men han tar även till sig personer som har bra hand med hästar utan att ha använt just hans system

å där tror jag att en å annan parellifan har missuppfattat budskapet från honom,de tror att hans metoder är de enda rätta vilket inte pat själv står för

mvh rymdentusiasten :bump:

ojoj vad jag känner mig :otjatig nu

men det kanske är en :idea:bra ide att marknadsföra bra NH som ett operativsystem på datorn

man måste alltså byta upp sig till ett helt nytt operativsystem med fler funktioner än det gamla

då kan man använda gammalt å nytt men på ett effektivare sätt

vissa program passar alltså inte längre utan man måste byta upp sig till en ny version med fler å effektivare funktioner

då är det lättare att förstå att vissa program inte är kompatibla med operativsystemet de går ju inte ens att ladda hem även om man haft dem på samma dator tidigare!

då kan man ladda hem program från olika tillverkare men det är lättare att se om det inte fungerar

:rofl: :rofl: :rofl:

kan alltså inte missbrukas

Jag har också hört ryktet om boktiteln, men samtidigt har jag hört att begreppet funnits betydligt längre än så. Det är inte direkt nån komplicerad ordföljd...

Nej, det lite det jag vill komma till. "Naturlig hästhantering" borde ju inte vara knutet till Amerika........finns det något motsvarande i övriga världen?

Att det finns massor av duktiga hästmänniskor överallt vet vi ju, men jag menar någon annan "genomarbetad" filosofi med ursprung i övriga världen.....eller är grunden inom NH egentligen "läran om hästens naturliga beteende". Sedan har några personer (amerikaner) utvecklat sina egna hanteringsmetoder utifrån detta och börjat kalla det NH. :idea:

Jag måste säga att det är väldigt svårt att hitta rätt i denna djungel av olika NH-personer (oftast amerikaner)........för jag tycker mer det handlar om personliga läror än om någon gemensam lära.

Finns det någonstans där man kortfattat kan läsa om personernas/lärornas likheter och olikheter för att sedan kunna ta ställning till vilken "grupp" man tillhör och vilka man absolut tar avstånd från :confused:

Jag är ju en så´n som plockar upp det jag tycker är bra och skippar resten, men då menar vissa att man tappar helheten.........alltså måste man följa en viss "idol" strikt, eller :angel:

Som jag ser det så är NH i grunden läran om hästens naturliga beteende och hur man kan använda detta till sin fördel istället för att behöva motarbeta hästens instinkter. Sen HUR man lär sig det, det är där tränarna skiljer sig åt. Vissa är mer barska och "hårda", andra mer känsliga och en tredje systematisk och konkret.

Jag känner inte till något ställe där man kan läsa om olika tränare, och det skulle vara svårt att sammanställa då den som sammanställer omöjligt kan vara objektiv och saklig - man är bara människa.

Jag är inte den som propagerar för att man ska följa EN lära blint, absolut inte. Man får inte helheten från DEN läran, men genom att pussla ihop från olika ställen så kan man helt klart få till helheten - absolut. Allt handlar om hur man själv är funtad och hur hästen svarar på det man gör.

Jag pusslar från olika tränare, böcker osv, och jag pusslar olika beroende på häst. Hittills har det funkat rätt okej. Jag har en bas jag alltid utgår ifrån, den bas jag anser funka överlag bäst, sen får jag ge avkall på saker där och ta in nya grejer allteftersom det kommer fram vilka krav hästen ställer på mig.

Huvudsaken är att man inte gör saker man tycker känns fel. Får man den där isiga känslan i magen så är det STOPP som gäller. Känner man att hästen eller en själv far illa - don't do it. Hästar är vänliga djur som berättar vad man behöver veta bara man väljer att lära sig att lyssna, så den "lära" eller läror man väljer att följa ska blott vara en guide, sen måste man utgå från varje häst. En av mina starkaste principer är att aldrig forma hästen efter metoden, utan metoden ska utformas efter hästen. Det säger allt, egentligen.

Jag tycker att du ska patentera TNH Tassetass NH :bow:...du är så klok och villig att svara på mina frågor.:D.......metoder ska utformas efter hästen (och människan).....ofta glöms människan bort och den varelsen är ju ganska viktig tycker jag.

Givetvis ska människan också tas med i beräkningen, men vi är betydligt mer flexibla än vad vi kan tro och kan lära oss saker som vi inte trodde att vi kunde lära oss. Hur ofta under en livstid säger man inte "Jag kan inte, det går inte" och så kan man och det går ändå?

Men nå TNH kommer det aldrig att bli. Kan inte... ;)

Men om du tycker att jag är så snäll kanske du kan göra mig en tjänst, för du verkar också snäll! ;) Har skrivit en uppsats om NH, vore kanon om en "skeptiker" kunde läsa den :p

Ge mig din mail i så fall!

/Jenny

Skeptisk........ånej, men nyfiken och ifrågasättande :D

Skickar min mail via pm ......jättespännande att läsa din uppsats :d

generellt sett tycker jag att ungrare och spanjorer har bäst hand med hästar. Om man ska generalisera. Sen finns det ju bra och duktigt hästfolk i stort sett alla länder. Men just dessa två länder har en väldigt gammal historia / tradition ihop med hästar.

Ditt signaturcitat. Använd det. ;)

Upprepar; Men just dessa två länder har en väldigt gammal historia / tradition ihop med hästar.

Klaus Ferdinand Hempfling, som är min stora förebild, bor i tyskland. Tror aldrig att han har sagt sig praktisera NH men det han gör är väl det som NH från början stod för. Att umgås med hästen på ett naturligt sätt, som de gör i frihet.

det finns duktiga hästmänniskor världen över men amerikanare kanske är bättre än andra på att synas å höras å hästsporten är ju stor där

Liknande trådar

• Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
16 159
Senast: Hedinn
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 464
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Som vanligt var det för några dagar sen dags för den årliga National Dog Show i USA (som vi i Sverige såklart var geoblockade från att...
2
Svar
35
· Visningar
2 306
Senast: Red_Chili
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 679

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka