Nybörjarmamma!

Dannie

Trådstartare
Hej!

Är en mamma vars dotter har börjat hoppa med sin lilla ponny, så smått. Tänkte därför höra med någon som är mer rutinerad än mig när det gäller ponnyhoppning? Vi hade tänkt att starta i en clear round till hösten, vilka höjder är det som krävs för en liten B-ponny, och vad bör man mer tänka på? Hon tränar idag genom att rida cavalettibanor och har även provat på att hoppa småbanor, mest med krysshinder i 30-40 cm klassen, och på stora ytor för att kunna få in flytet. Men det vore kul att kanske prova på en clearround snart som sagt. Har ni tips och råd att ge är jag mycket tacksam...:)
Nina

Sv: Nybörjarmamma!

Hej!

Den lägsta klassen på lokala tävlingar för B-ponny är 60 cm. Dock ordnar ju klubbar runt om både klubbtävlingar med valfria höjder och pay´n jump. Mitt förslag är att leta reda på en pay'n jump nära er och starta en klass som din dotter behärskar utan problem hemma så att hon får en så possitiv bild som möjligt av tävlandet. Kanske 30 eller 40 skulle passa allra första gången. Se till att hon även övar på både låga räcken och oxrar hemma så att hon känner sig säker på det.

Lycka till!

MVH Sofie

Jag började min hoppkarriär på shetlandsponny i bomklass :D:rofl:

Jag skulle kanske rekomendera en bana på 30 cm att börja med?
Ifall de blivit mycket duktiga till hösten kan man ju försöka sig på en LD.
Gå oxå och se på mindre tävlingar (klubbhoppningar) så ni lär er hur det går till! Lycka till! :)

Min sons tränare poängterar att i lokala klasser är det smartare att sätta som mål att rida "värdiga ritter" än att vinna.
Många barn i lokala, låga klasser rider som hästtjuvar eftersom ponnyerna utan problem kommer över hindrena oavsett hur kassa och ogenomtänkta vägar ungarna än väljer. Man kan vinna och placera sig utan att vara speciellt duktig på att rida bara man sätter sporrarna i sidorna på ponnyn helt enkelt.

Sätt istället målet på att rida fina vägar med en balanserad ponny och belöna detta även om flickan inte på långa när placerar sig.
De lönar sig när man kommer upp i klasserna och det inte längre lönar sig att busrida. När det blir högre kan man oftast inte längre komma i 180 knyck utan att planera vägarna ordentligt.

Det kanske låter som överkurs, men det är i början som grunden läggs, både grunden till ridskicklighet och grunden till ens inställning till tävlandet. Jag tycker att det är roligare när mina barn rider en fin runda trots att de inte placerar sig, än när det ser ut som f-n men de kommer etta.

På vår klubb fanns något som hette blåbärsklass!
Urgulligt med små barn på A och B-ponny!
Finns denna klass överallt kanske? Verkar ju vettigt att börja med...

jag tycker att en clear-round låter som ett utmärkt mål! ställer inte för höga krav. på tävling: satsa något lägre än hon tränar, tänk på att en tävlingsbana är något annat än på träning: färglada hinder, folk som tittat, tävlingnever...
clear round brukar man kunna rida hur lågt som helst och det är bättre att komma runt än att hoppa högt. :)

Håller med ovanstående, tänk på att det inte är samma sak med tävling som träning. Det är mycket annat runt omkring än hinderna och höjden på dem när det är tävling. Om ni kan hitta en klubbtävling där det är tillåtet för medhjälpare att följa med och hjälpa till inne på banan så börja med det. Ett första mål kan vara att klara av framridningen... och att hoppa något hinder på framhoppning, högre mål än så behöver man inte ha första gången. Allt därutöver är bonus, dvs det är jättejättebra om hon kommer över ETT hinder inne på banan...
Hur gammal är dottern?

Tack för alla svar! Ni har så goda råd att komma med! Sanna är 9 år, och eftersom jag alltid haft häst själv fick hon ponnyn redan när hon var 2 år :crazy:, vilket var mer mitt intresse än hennes. Hon har hellre dansat och jag har inte klagat (inte för henne i alla fall ;)), det var ju jag som tvunget skulle ha ponnyn, han har gått mest som sällskap och lite promenadridning. Bytte stall för snart ett år sedan och vips så är hästintresset brinnande, och hon ägnar all sin vakna tid åt hästar. Jag som önskat tyst för mig själv att få en ponnyflicka har nu fått nya bekymmer, hur skall jag våga låta henne rida? Tänk på allt som kan hända, tja, ni ponnymammor kanske känner igen sjåpigheten, hur jag var som unge själv hör liksom inte hit :crazy:
Ja, jag är mest noggrann med att hon ser ut sin bana och att det går i ett jämnt och fint tempo utan några ryckningar och rusningar, har världens underbaraste ponny till detta, det finns liksom ett tempo och det räcker gott :love:
En liten blåbärshoppning eller Pay`n jump vore perfekt, skall kolla i mina omgivningar (Dalsland/Värmland)
Tackar alla
Nina

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 763
Hoppning Hej! Min dotter har ridit i snart 2 år (privat tränare, egen ponny) och är främst dressyrintresserad vilket mest beror på lite...
Svar
15
· Visningar
1 807
Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av...
2
Svar
31
· Visningar
4 572
Senast: Kristall10
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 350
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Akvarietråden V