Nybörjarfrågor!

Estivuz

Trådstartare
ok. bara för att göra klart.
Optimaltiden i terrängen. Vi säger att den är 2 minuter. Får man straff om man rider saktare då, alltså typ 2 minuter 5 sekunder?
Vet att det finns en 15 sekundersmarginal men den gäller väl bara om man rider fortare? jag får alltså rida på 1 minut 45 sekunder men inte 2 minuter 16 sekunder? :confused:

Oj va virrigt det blev! Kan någon förklara lite närmare hur det egentligen ligger till? Får man 0,4 straff per påbörjad sekund?

Jag har ju tagit fälltävlanskortet och så, men det är svårt att komma ihåg allt! Debuterar ju om 2 veckor.
En fråga till, hur många stopp får man ha i terrängen på ett och samma hinder och totalt? Vet att det finns några regler kring det också som jag blandat ihop... :o

Sv: Nybörjarfrågor!

Ja, du får 0,4 straffpoäng för varje påbörjade sekund du överskrider optimaltiden. Du får rida 15 sekunder snabbare än optimaltiden, är du ännu snabbare är det 0,4 för varje påbörjad sekund där också.

Jag och Bella disskuterade det där med antal stopp i helgen faktiskt, och måste erkänna att jag är lite osäker. Tre på samma hinder och fyra sammanlagt?

Alldeles riktigt!

Stoppen är som Murray trodde, 3 på samma hinder och 4 sammanlagt! Iallafall i lokal och regional :)

Vet att det finns en 15 sekundersmarginal men den gäller väl bara om man rider fortare?

Oj va virrigt det blev! Kan någon förklara lite närmare hur det egentligen ligger till? Får man 0,4 straff per påbörjad sekund?

Det stämmer. I ditt exempel får du straff om du rider 2.01 eller långsammare, eller 1.44 eller fortare.
Detta gäller i debutant och lätt, i CNC* och uppåt är det fritt att rida fortare.

Och ja, det är 0,4 per påbörjad sekund som gäller.

Lånar din tråd lite om det är ok...

Men när man får sitt 4:e stopp, är det då upp till en själv att veta att man är utesluten eller ska funktionären vid det hindret säga till!??

Är juh ganska koncentrerad på ritten och kan inte räkna vägringar, samt att det i vissa fall kan vara svårt att bedömma själv å veta om det räknades som stopp eller inte...

Om du inte har koll är det bara att rida vidare så blir du antagligen stoppad längre fram om du är utesluten, eller blir du utesluten när du kommit i mål.

JAg minns ett år i sydslätten för typ 8 år sedan i en MSV B då nästan alla (utom jag ):angel: vägrade ut sig på vattenhindret, bla Janne J, Fredde, Piia , Staffan mm men alla utan undantag fortsatte hela banan ändå och det var inte en enda som protesterade.

Givetvis blev dom ju uteslutna men iallafall många är fräcka nog att fortsätta

Ja, alltså jag måste säga att jag inte är så jätteförtjust i den där regeln om fyra stopp...man kan ju ha en unghäst som är VÄLDIGT tittig i början och slår på ett stopp på de 3 första hindren, kommer sen igång och hoppar jättebra men stannar till ett ögonblick för länge på vattnet och genast har man 4 stopp.

Om jag kan i det läget så fortsätter jag hoppa banan till slut... men jag kan säga att jag blivit jagad av tävlingsledaren i Borås då jag just gjorde en sån grej på en tittig unghäst!:devil: Hon hotade mig med både det ena och det andra så jag kan ju inte rekommendera att följa mitt exempel....!:angel:

Var i TR står det att man måste kunna räkna för att få rida?;)

Okej! Då har jag det på det klara med stoppen och tiden.
Jo, när det gäller dressyren, får man rida lätt i mellantraven? (dressyprogram för debutantklass 1997 är det jag ska rida).

Du får rida ömsom rida lätt och sitta ned i 1997:an men måste göra samma inom en bedömningsgrupp. I nya 2007 får du bara rida lätt i mellantraven i debutantprogrammet.

Oj, är du säker på detta? Så ja kan alltså i traven efter mellangaloppen rida lätt hela den bedömninggruppen, och sedan sitta ner i nästa?? Verkar ju jättekonstigt! :o

Oj, är du säker på detta? Så ja kan alltså i traven efter mellangaloppen rida lätt hela den bedömninggruppen, och sedan sitta ner i nästa?? Verkar ju jättekonstigt! :o

Givetvis är jag säker på det!:p Som Lena H skrev så är det annorlunda i FT-dressyr.

ja jösses så annorlunda det är, läste i dressyrprogramboken att debutant dressyren är något under LC nivå och lätt klass dressyren något över LC nivå... ja, jag vet att det inte är dressyren som läggs mest vikt på men jag tycker inte man ska lägga svårighetsgrad under LC , Lc är väl inte så svårt? Och lätt klass som LB nivå borde väl inte vara några större problem? De flesta ryttare får ju runt sina hästar på en LB runda utan större incidenter :)

och sen det här med att man inte ska stanna och göra halt hälsning vid inridningen.. hmm... knasigt! MEN SOM SAGT: det är annolrlunda i FT-dressyren och det är väl bara att acceptera! :)

Jag vet vad det står där men jag kan säga dig att de program som är i FT nu inte ligger under LC för deb och inte heller ligger Lätt klass programmet under LB. Likaså kan hoppbanorna vara ganska svåra pga att det startar både ponny och häst i olika svårighets grader samtidigt vilket innebär att banbyggarna ibland får till ganska underliga svängar och avstånd vilket försvårar betydligt även om höjden inte är så hög!

Sen måste du ju tänka på att oftast ska man genomföra alla 3 momenten på 1 dag och då gäller det att spara på krafterna lite i dressyr och hopp för att orka terrängen sen...

ja, jag menar inte att det ska vara jättesvårt!
Men personligen tycker jag det är lite för simpelt, menar inte att man ska göra byten, piruetter, förvänd galopp osv osv, men kanke en mindre volt osv... :)

men men, inget jag klagar på bara det att jag tycker det verkar vara lite för förenklat, spec i deb.!:bump:

Fast du måste ju ha i åtanke att våra unghästar ska ut i debutant och lättklasser = det SKA vara lätt och inbjudande utan för höga krav på samling.

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 452
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
12 576
Senast: bollen__
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 544
Senast: Hedinn
·
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
37 366
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar