Nybörjarfråga...

Sv: Nybörjarfråga...

Nej du har helt rätt.
Den ska stå i stallet och invänta ryttarens order.
Leka oich tramsa.....nej fy fan. Då kan ju hästen få omväxling i livet. Och det vill vi ju inte veta av.

Och alla här på Buke rider minst MSV med sina hästar så då kan man inte tramsa utan måste vara skitseriös hela tiden så att inte domarna tror man har kul med sin häst.
Eller?!?

:smirk:

Nu går jag ut och leker med min häst.

Viva La Knäppgök

Bill skrev:
jag kan inte låta bli att bli imponerad. så du vet vad hästar tycker är kul? Kan hästar ha kul? eller är det du som TROR att de har kul?:rofl:

Var det dumaste jag har hört att hästar inte skulle kunna ha kul. Klart att de kan och kan man läsa sin häst så är det ingen konst att se det.

tycker att det är jätteroligt att leka med hästarna.

min förra foderhäst brukade jag släppa lös i ridhuset, sen stod hon och bara tittade på mig... sen brukade jag "skrapa" med foten i marken och låtsas "frusta" lite, då gjorde hon lika dant :rofl:
ha ha, sen låtsades jag börja småspring lite o då bockade hon o skuttade i väg ett par steg. hon brukade gå efter mig också, med mulen i ryggen typ, o om jag vände mig om eller stannade så tvärstannade hon o tittade åt andra hållet som om hon sa "vadå, jag?! jag följer inte efter dig, jag inte!!:angel: " ha ha

Min shettis och jag brukar leka kull.. Dvs, jag trycker löst på hennes mule/nosrygg och säger piggt "Kull, du har den!!" o joggar därifrån. I början stod hon bara och RÅglodde, sen började hon skritta efter efter ett tag förstod hon vad det handlade om.
Jag joggar därifrån, hon joggar efter, jag stannar och tittar på henne, hon kommer fram och puffar på mig och vänder på en femöring och travar/skrittar bort. Jag joggar efter, hon stannar in, jag puffar på henne och säger "Kull, du har den!!".. osv.. osv.. Tillslut brukar både hon o jag trava omkring i ett hetare tempo. Hon tycker det är görkul! Kulast är det om man har me sig en burk med makaroner som rasslar när man springer, ÅH SÅ KUL DET LÅTER! :love:

(ang om detta rubbar vårt "ledarskap", jag kan aldrig bli hennes 100% ledare eftersom jag aldrig är där 24h om dygnet. Hon har en viss respekt, förtroende och tillit för mig, thats enought)

Hehe, annars brukar vi leka följa-john i hagen. När min shettisvallack är dum med henne kommer hon alltid till mig och trycker sitt huvud intill min mage eller lägger sitt huvud på min arm. Sen följer hon efter mig vart jag än går.

Löshoppa är underbart!
Alla slagt presseningslekar likaså.
Skrämselövningar är toppen.

:banana:

kazam skrev:
Hej
Det finns en bok som handlar om Natural Horsemanship och hur man kan "leka" sig till att bli ledare för sin häst och göra den mer följsam.

Boken heter: Seven games dvs de sju lekarna och är skriven av Pat Parelli

Lycka till
Kazam

Den boken tycker jag att alla som håller på med hästar borde läsa, har läst den själv och använder mig mycket av dessa lekarna.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 674
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 376
Senast: Sesca
·
Träning Jag har rätt nyligen (i våras) fått en ADHD-diagnos, som vuxen (snart 30). Jag hade aldrig ens tänkt tanken att jag kunde ha ADHD förrän...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 895
Senast: Fazeem
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 601
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar