Nybörjarfråga...

schelin_j

Trådstartare
Ibland ser jag på olika trådar att ni "leker" med era hästar... det låter kul och det vill jag också göra men jag måste ju fråga vad ni menar??? Till fots eller ridande? Och framför allt vad gör ni???

Jag är jättenyfiken och förstår ingenting... en häst är ju så stor och tung att jag förmodar att ni inte leker "kull" med dem precis...:idea:

Sv: Nybörjarfråga...

Vet inte riktigt vad de andra menar, men när jag leker med mina hästar så gör jag ofta saker från marken, men även från ryggen. Brukar vara ute och springa med pållarna, och med min andalusier har vi faktiskt en "kull-lek". Vi busar lite på häst sätt, svårt att beskriva, det kommer av sig själv när vi är ute, han behandlar mig lite som en häst också, och han visar upp sig och skuttar omkring :banana:
Sen leker vi mycket med "farliga saker", handlar mycket om beröm och att övervinna rädsla och göra det till en kul grej. Andalusier har t.ex. en förkärlek till busskurer. Det är obligatoriskt att gå in och ställa sig i alla som man går förbi, jätte roligt tycker han...:rofl:

Hej
Det finns en bok som handlar om Natural Horsemanship och hur man kan "leka" sig till att bli ledare för sin häst och göra den mer följsam.

Boken heter: Seven games dvs de sju lekarna och är skriven av Pat Parelli

Lycka till
Kazam

Kollar under NH-forum dar hittar du manga bra tips. Sedan kan du leta pa google under Pat Parelli (7 games), Linda Tellington Jones, Monty Roberts,...

schelin_j skrev:
en häst är ju så stor och tung att jag förmodar att ni inte leker "kull" med dem precis...:idea:

Jag lekte kull med min c-ponny :love: Han älskade när man gjorde det (han jagade mig) ojoj vad trött man blev efter ett tag men oj vad kul det var,

annars leker vi lite i skogen genom tex helt plötsligt få ett ryck o låtsas att vi tävlar mot någon, eller så småtetas jag lite med dom(brukar de tycka är ganska kul :P ) finns mkt kul man kan göra, är bara att pröva sig fram!

jao, det man gör med en häst är antingen lek eller träning.. och ofta gör man både och när man rider ett pass..

förr red jag ofta en äldre häst coh då tränade vi i uppvärningen men lösgörande arbete, lite tråkigt för hästen och tråkig att sitta och göra skänkelvikningar på en uteritt.. dock betalar det sig i slutändan när jag och min polare leker med hästarna, ex skritta ikapp, trava ikapp (då gick gamlingen över i pass den lurifaxen :D ) och en gång har jag stuckit iväg före när hennes ponny skulle sörpla vattenpöl.. så gömde vi oss i skogen och när polaren dra förbi hoppar jag och gamlingen fram likt indian till häst och sprutar efter :)

sådan lek är uppskattad av hästarna då dom själva ofta springer när dom leker själv ai hagen..

och för en dressyrhäst som mest lever i ridhus kan en riktig ökad galopp vara roligt.. liksom ridskolehästens uteritter.. :)

Beror väll lite på vad som klassas som lekar... Brukar leka ibland med min medryttar dam när jag leder henne. Allt från att göra halt till till att komma fram i trav med hjälp av kroppsspråket (dvs utan drag i grimskaft och så lite ljud som möjligt) Uppskattad lek som brukar pigga upp :) För någon dag sedan blev det plötsligt lite kurragömma (dock inte jag som letade efter hästen ;) ). Inget planerat utan det kom sig bara natutligt av situationen.

Till häst gör vi sånt som båda tycker är kul, men det klassas nog mer som vanlig ridning... Har dock en liten "knufflek" som uppstått av sig själv. Går helt eneklt ut på att jag sträcker fram handen en aningen varvid hon vrider huvudet och buffar lite mjukt på handen. Inget särskilt i sig men jag älskar känslan av att hon frivilligt söker min kontakt. Mysigt när man gör halt i skogen med vacker utsikt eller i ridhuset efter ett hårt träningspass. Helt underbar gemenskap :love:

Hmm, finns det verkligen en bok av Parelli som handlar bara om "Seven games"? Jag har bara lyckats hitta en bok av Parelli, "Natural Horsemanship". Är det kanske den du menar?

kazam skrev:
Hej
Det finns en bok som handlar om Natural Horsemanship och hur man kan "leka" sig till att bli ledare för sin häst och göra den mer följsam.

Boken heter: Seven games dvs de sju lekarna och är skriven av Pat Parelli

Lycka till
Kazam

mitt halvblod älskar att "stjäla" gummisnodden ur min hästsvans, han lyckas oftast utan att luggas, sen går han runt med den i munnen, och vill att jag ska försöka ta tillbaks den:D
efer en stund "ger" han mig den. jag sätter upp håret igen och det börjar om.... han tycker om att ta keppsar och mössor av folk oxå.
sen vill han gäna hålla i änden av grimskaftet när vi är ute och promenerar, det gör mina shettisar oxå
(använder dock bara läpparna, aldrig tänderna)
den gamla shettisen är riktigt duktig på att "skaka hov" och "buga",
det gör hon när hon vill ha godis......

Apport med äpple :) Jag kastar ut ett äpple i ridhuset och så "tävlar" vi om vem som hinner först att hämta det.

Hihi det låter som att ni har himla skoj med era hästar. Och jag har fått svar på min fråga också och som jag förstår det är det i ganska hög grad fråga om lekar=träning och så lite andra smålekar som bara är lek. Jag brukar gå, springa och öva halter när vi är ute i skogen och promenerar (det gillar skruttan, speciellt att springa) men tyvärr är jag nog lite fantasibegränsad när jag rider... kan kanske bero delvis på att jag för tillfället är så spänd efter en avramling att jag mest fokuserar på att inte ramla av igen (bu för mig) och helst bara vill skritta - både för att hästen är lite dåligt musklad efter allt för mycket vintervila och för att jag är lite skraj... Ska dock prova det där med äppelkull någon gång och kan bara hoppas att jag inte blir nedsprungen i hagen... att stå mellan shiretjejen och mat är i sig kanske inte att rekommendera men med stålhättor och hjälm bordet det väl gå:rofl:

När det blir lite mindre snö hoppas jag på att det kan bli lite ridning med hennes shirekompis - då lär det ju bli kappridning på skogsvägarna också...:eek: :love: :eek:

Tack för alla svar!

schelin_j skrev:
Ibland ser jag på olika trådar att ni "leker" med era hästar... det låter kul och det vill jag också göra men jag måste ju fråga vad ni menar??? Till fots eller ridande? Och framför allt vad gör ni???

Jag är jättenyfiken och förstår ingenting... en häst är ju så stor och tung att jag förmodar att ni inte leker "kull" med dem precis...:idea:
Om du leker med din häst så kommer du att sjunka i hästens anseende, och vill du låta hästen ta över ledarskapet av dej, då ska du genast börja leka med den. Skaffa en docka o dockvagn om du vill leka! Visa hästen din respekt genom att inte ens fundera på sånt trams! Det är ingen leksak eller lekkamrat!

Bill skrev:
Om du leker med din häst så kommer du att sjunka i hästens anseende, och vill du låta hästen ta över ledarskapet av dej, då ska du genast börja leka med den. Skaffa en docka o dockvagn om du vill leka! Visa hästen din respekt genom att inte ens fundera på sånt trams! Det är ingen leksak eller lekkamrat!

Nähä, vad är en häst då, om man inte får ha den som kompis? Vet inte vad du gör med din häst, men jag har fyra hästar som jag brukar "leka" med, och jag tycker inte att jag kan påstå att det gör att de tar över ledarskapet. Hästar leker ju med varandra, så varför skulle man inte kunna leka med en häst om man är människa. Sen beror det ju på vad man leker. Men jag ser inget fel i det. det är väl bättre att man har en glad häst som gillar att göra saker med en, än att ha en häst som bara fjantar runt i ett ridhus i form och aldrig får komma ut och slappna av och ha kul. Mina hästar är mina kompisar också, de ska inte bara prestera, de ska ha roligt också. Skulle vara intressant att veta vad du har för häst och vad du gör med den?

Bill skrev:

Ska man inte ha kul med sin häst? OK för att man ska känna hästen man leker med så att det inte slutar illa (hästar kan ju skojbitas och skojsparkas med varandra också). Men det där lät lite väl mycket moraltant för min del :smirk:

Jag MÅSTE leka för att få fatt i medisen i hagen :D Om jag jagar runt henne några varv i hagen så hon får springa och skutta runt lite så låter hon sig hämtas efter det. Om jag bara försöker smyga mig på henne blir hon sur...

Klart att man ska leka med hästen, inom de gränser där man fortfarande kan hantera situationen!

jag kan inte låta bli att bli imponerad. så du vet vad hästar tycker är kul? Kan hästar ha kul? eller är det du som TROR att de har kul?:rofl:

Bill skrev:
jag kan inte låta bli att bli imponerad. så du vet vad hästar tycker är kul? Kan hästar ha kul? eller är det du som TROR att de har kul?:rofl:

Du var ju en skojig filur. Det är klart att hästar kan ha kul. Om man studerar deras kroppsspråk och hur de fungerar både med andra hästar samt hur de reagerar med människor och på olika saker, så är det klart att man kan se om de trivs med det eller ej. Om man umgås så pass mycket med den att man ägnar tid åt sånt. Du har fortfarande inte svarat på mina frågor. Antar att din häst har tråkigt hela tiden då, eftersom du verkar anse att de inte kan vara lyckliga. Synd. Lite possitivt tänkande skulle nog ingen häst dö av.

Detta att leka med sin häst innebär i de flesta fall gymkahna;) . De brukar kallas att man leker med hästen . Dom allra flesta hästar tycker att detta är jätteskoj! Har bara träffat på två hästar som inte har tänt till vid gykahna;)

Jo gymkhana kan man nog kalla lek, men absolut inte bara.

Gymkhana är en lagsport och vissa tävlar gymkhana på "fullaste allvar". Alltså tränar detta regelbundet och har hästar speciellt tränade för detta. Så visst akn det vara lek, men det är samtidigt en stor sport.

Håller med spegelboll. Jag tränar och tävlar gymkhana. Kan inte säga det bättre än landslagstränaren : Gymkhana är en lek på fullt allvar.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 674
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 376
Senast: Sesca
·
Träning Jag har rätt nyligen (i våras) fått en ADHD-diagnos, som vuxen (snart 30). Jag hade aldrig ens tänkt tanken att jag kunde ha ADHD förrän...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 895
Senast: Fazeem
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 601
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar