Nybörjare på tölt

Sv: Nybörjare på tölt

Oj vad roligt! Det låter nästan som min lille gris där hemma, han hade någon märklig variant av trav när han kom men det försvann med övervikten (och som tur väl var, kom inte tillbaka med den..).
Jag har sett honom tölta i hagen, och jobbar på att få till det från ryggen. Har, precis som du, för långt till närmsta tränare och en smal budget. Vi har som mest töltat kanske två tre meter, inte mer.

När jag läst runt lite här i tråden börjar jag inse vad jag gjort för fel. Mycket intressant! Berätta gärna hur det går för er och lite mer tips!

Hej, roligt att det finns fler som jag:p
Jodå, det går fint, har använt en del av tipsen och ibland får vi till det. För mig har det varit mycket lättare att hitta tölten barbacka, jag känner mycke tydligare vad han sysslar med och han känner mina hjälper tydligare med. Vet inte direkt om det har blivit någon "ren" tölt som alla pratar om. Det känns lite olika jämt olika gånger. Allra bäst går det när vi har ridit en såpass lång bit att han hunnit bli ordentligt uppvärmd och mjuk, men inte hunnit vända hemåt. För då får han så bråttom att han själv har svårt att hålla reda på de små benen!:o
Var ute och red idag, och kan glatt säga att eftet våra blandat lyckade försök till tölt, så fick han en MYCKET jämnare och finare galopp. Han har inte haft särskilt dålig galopp innan, men den här var otrolig!:love::love::love:
Kul att tölten inte bara är något som är nytt och kul att testa som ett nytt litet projekt, utan att det även gör lite nytta för resten av ridningen.:banana:
Ska snart prova på att rida för en tränare, men inte på min lille skrutt tyvärr. det är alldesles för långt för att böka med transporten. Han blir jättestressad i transport, så de e lite tråkit.
Men om jag lär mig tölta där borde det bli lättare att träna med skrutten!:p
Skriv gärna och berätta hur det går för dig om du ska försöka dig på nån träning!!;)

sthu: Får man fråga vad du gjorde för fel förresten?
Tänkte att jag kanske gör nåt liknande fel, i vilket fall så e de ju skönt när man e medveten om vad man gör för fel. :angel:

jag har släppt fram för mycket, som någon här skrev att man skulle undvika, så han har slagit över till trav.
Jag bor så dumt till, här sysslar alla med hoppning eller dressyr och allt annat är fjollerier, så jag har lite för långt till närmsta tränare jag med.. Men jag ska snoka runt, det kan ju finnas någon som arbetar under cover! :cool: Ska iväg till bibblan och låna lite böcker en dag (de har byggt om där, och jag blir lite nervös när jag går dit.. De har ingen ordning på böckerna, hittade en bok om utfodring av Planck bland barnböckerna om Svarta Hingsten! :crazy: )

Satt på lur ute i hagen i helgen med kameran, tänkte fånga honom på bild när han får sina töltryck, men det blåste lite för bra så jag gav upp rätt snabbt..

KL
Jag citerar fritt från min duktiga tränare:
För att tölta sitter du lite mer bak på sittbenen genom att vinkla in dem under dig mha av magmusklerna. Dessutom håller du om med låren, ffa om din häst är fyrgångare, femgångarna brukar behöva lite lösare sits, med MJUKA knän. Att hålla om med låren innebär inte att trycka med underbenen, tvärtom är det bättre att rotera in låren lite och i såna fall släpper snarast vaderna från hästens sidor.
Sitt till och släpp fram hästen i tölt, smacka vid behov. Viktigt att inte sitta FÖR LÅNGT BAK bara för att man sjunker lite ned och bak in i töltsitsen.
Prova sen att växla mellan töltsits och travsits (då man släpper upp sittbenen mer bakåt, lättare sits).
Händerna är mjuka och inte för höga. Tölt rids i samling och att höja händerna för att lyfta hästen är gammaldags och mer turistridning (det kan funka, men inte bra för hästens bärighet).
Min 5åring har hitta en helt fantastisk ökad tölt:love:, så nu tränar vi på den långsamma.
Lycka till.

Tack, så mycket för hjälpen. Jag tror jag har fattat hur det ska gå till, nu e det väl bara upp till bevis om jag klarar det.:angel:
Men jag tro det kommer gå bra.:D

hehe, ja de är listiga, de låter sig inte luras med på film så lätt. :devil:
Förstår inte varför de ska vara så svårt att blanda in lite udda och ROLIG ridning i den vanliga ridskolan. Hade gärna lärt mig rida western med men hur ska de gå till när allt som gäller här är engelskt!??
Den tränaren som jag hittade var en bit bort så i så fall ska jag rida ute i en paddock och jag vet inte hur kul de e att rida lektion ute på vintern i tjocka kläder och allt sånt. :crazy:
Vi får väl se hur de blir med den saken.

Engelskridare är konservativa helt enkelt :p Jag var nog likadan när det begav sig. Jag erkänner, jag är fortfarande lite småsugen på dressyr (inte militärisk ridskoledressyr, med klassisk akademisk), fast den som sett min ponny på nära håll förstår varför jag gett upp det. Han rör sig som en pottsork på tre ben, och den halsen.. Nä han lämpar sig bättre till något lugnt och stillsamt med en naturligare form. Typ körning :p

Glömde ju nästan berätta!
Vi tog några steg i tölt idag! I ren förvåning råkade jag stanna hästen med ett chockad "ooo" (han stoppar på "oo", travar på "ss", saktar ner på "ee" ochså vidare :p) men några steg fick vi allt till! :banana:

Pröva att träna korta sträckor. Bara några meter Halt-Samlad skritt-tölt-Samlad skritt-halt. om han är duktig på öppna så är det jättebra att ta tölten därifrån knske tölta i öppna några steg, bara han behåller samlingen! ;) Korta sträckor gör det tydligt för hästen vad du vill och du har större chans att "lyckas". Med tiden blir sträckorna längre. Beröm mycket när det blir rätt och njut av att tölta!!!:D

Senast ändrad:

Vilken perfekt tråd! har precis börjat jobba med turridningshästar och har precis som TS svårt att få till tölt. Sist red jag en häst född 01 som vixlade, i både trav o tölt. De få steg tölt som blev. jag antar att en sån här häst tränas en gångart i taget? Man börjar med trav? Att få den stabil och samlad o bärig? För att sedan kunna övergå till tölt såsmåminom?

Tack för tips om sits mm, det böjar klarna hur en töltsits fungerar! Jättespännade det här!

Rid från samling i skritt, driv på därifrån och tölta en kort bit, och ta ner hästeni samling! :d

Men man kan alltså rida en sån här häst i tölt? Fast den inte är säker i trav ännu?

Nu är det inte lätt när det inte är din häst, en häst som vixlar hade jag hellst kollat upp med hjälp av en ET.
Det du kan göra är att jobba vidare på traven och rida rätt friskt tempo så viljan ökas. Brukar hjälpa eftersom problemet brukar ligga i bristande/oliksidig frammåtbjudning. träna gärna galopp i båda varv. kanske försöka få fram lite tölt som inte nödvändigtvis är så samlad. låt hästen hitta tölten på lång tygel eller med lätt tygelkontakt. kan ju inte skada att testa! (populärt bland turryttarna oxå)
vill du pröva det så trava hästen i lätt sits, sätt dig sen ner, ta en förhållning på tygeln och ge ett lätt tryck med skänkeln. kommer då tölten så sitt bara stilla. (Det gör ju turryttarna)
alt 2: voltarbete i trav/tölt viktigaste där är att hästen går fram och jobbar bra med spec inner bakben, lättar på innertygel. om den låser sig så ta förhållningar på inner tygel, stöd på ytter, flyttta bakdelen tills den släpper kan ev underlätta om du lägger vikten utåt vid sidförandet..

Hoppas detta hjälper något!

Tusen tack för ditt bra svar! Ja, det är ju svårt då hästen inte är min, men jag hoppas på att kunna ta denna hästen lite som "min" o träna den i sommar, men det förutsätter ju lite att jag kan få rida den på bana ibland och inte bara i skogen. Inen anna som tycktes gilla hästen direkt. Det är en framåt o pigg häst, blir lätt stressad om hon hamnar "efter", men jag gillade henne döskarpt! Blev lite "kär". Men jag har ju kanske intre bästa förutsättningarna då jag inte är van vid islänningarna, men jag tror oxå att man kan komma långt på sunt förnuft! Ska testa de råd jag fått, tusen tack!

Leder du turer? Om du går först kan du träna skänkelvikning i täten. Då har du koll på ryttarna också
//En med många års turridning i ryggen...:crazy:;)

Glömde ju nästan berätta!
Vi tog några steg i tölt idag! I ren förvåning råkade jag stanna hästen med ett chockad "ooo" (han stoppar på "oo", travar på "ss", saktar ner på "ee" ochså vidare :p) men några steg fick vi allt till! :banana:

Det är ju jätte kul!!:banana: lite coolt att hästen lyssnar så mycket på din röst!! Utnyttja det, kanske kan samla sig med "o"-driv-"o"-driv skulle vara kul att veta om det funkar.. :p
Kanske kan lära in ett röstkommando för tölt också?!:idea:

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 771
Senast: AbCdE
·
Islandshäst Hej hästvänner! Jag rider en väldigt fräsch, 19 årig islandshäst som kan bli superflott, men själv har jag inte lyckats få fram den...
Svar
2
· Visningar
2 941
Islandshäst Hej, allesammans! Efter ett par år där ridningen hamnat lite på hyllan, har jag fått mersmak och vill försöka utvecklas ihop med min...
Svar
1
· Visningar
1 398
Senast: Hedinn
·
Ridning Hej alla! Jag har ridit så länge jag kan minnas inprincip. Och fett kommer då troligen låta konstigt men, jag kan verkligen inte...
2
Svar
34
· Visningar
5 045
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025