Nybörjare på tölt

J

Jonnah

Hej.

Jag har ridit länge på "vanlig" häst och hyrde i våras min första isis. Jag har mest ridit ut i skogen med honom och arbetat en del dressyr (även provat att hoppa ett par gånger!). Men jag är helt ny på töltfronten:angel:. Han kan tölta, har fått till ett par steg men lyckas inte behålla den. Jag känner när det är rätt men vet inte hur jag ska göra för att få honom att tölta.:confused:
Så nu undrar jag om ni vill hjälpa mig med övningar för att "få fram" tölten. Jag är som sagt nybörjare på det här med gångarter.
Han går väldigt fint i dressyr, öpnna, sluta skänkelvikning och andra lösgörande övningar klarar han jättefint.

Tacksam för många tips!:bow:

Sv: Nybörjare på tölt

prova på volt först,hjälpe för mig :p
ta upp henderna litegrann också, och ha nogurlunda korta tyglar.

Det är som att öka skritten. Man ökar skritten samtidig som man gör halvhalter hela tiden. Så hästen ska öka genom halvhalter! typ. svårt att förklara, då det lixom bara händer när man gör det själv ;)

okej. har ingen paddock så får väl vänta tills de blir lite torrare så man kan rida på gräset.
Tack för tipset!:)

okej. Bra förklarat. Jag har beställt lite böcker om islandsridning. Eftersom jag har rätt långt till närmsta islandstränare.
De e ju bra om man kan försöka komma igång lite på egen hand.
Tack för hjälpen. ska prova detta.

se till att hästen jobbar bak i från å fram ska ha mycket motor bak så fram bennen lyfter. Sitt tungt isadlen något längre bak flytta hela dig ej bara sits + att du lyfter händerna något typ ett vanligt stearin ljus mellan sadel å händer. å använd sättet att driva med å små förhållningar i tyglen. hoppas att du förstår vad jag menar.

Ja då. Det var väldigt pedagogiskt. Jag tror jag ska klura ut det. Tack för hjälpen. Ska skynda ut till stallet och prova imorgon.

annars ä det bara att fråga igen. Var fins du å hästen då?

Olika hästar har olika lätt för tölten.

Om vi förutsätter att din häst har någorlunda lätt för tölten så tycker jag att det är en bra övning att göra tempoväxlingar i skritt. Du lånar fyrtakten från skritten medan du ökar tempot i glidande skala och ner igen innan du tappar fyrtakten. Så småningom blir erat register större och ni kan träna att glida mellan tölt - skritt - halt -skritt - tölt. T ex kan du göra halt på mitten av varje kortsida och därifrån sakta gå upp i tempo genom skritten till snabbare tölt på mitten av långsidan och därefter sakta ner igen tills ni stannar på nästa kortsida. Eller om du klarar en snabbare tölt så kan du låta det ta ett helt varv.

Jag gjorde det med min häst (och några andra också) men jag har aldrig hållit på och fjantat mej med halvhalter när jag gjort detta, jag tror mest att det förvirrar till den här övningen. Det viktiga är att hästen behåller sin fyrtakt. Jag använder en mycket enkel hjälpgivning till detta och använder då inte någon särskild handställning/sits/positionering av hästens huvud. Om tempot är kortare klarar hästen av att hålla samma position på huvudet som i skritt, dvs nosen i lod. Jag sitter blick stilla från halt till kort tempo tölt utan att ändra på något i min sits. Men om hästen ska öka tempot i tölten så kan den behöva kunna resa sitt huvud högre och då låter jag den själv välja position. Märkväl att jag använder mej inte av en ridning där jag samlar hästen framifrån mha tygel, utan rider den genom ryggen och samlar den bakifrån. Det är lite annan teknik.

Jag tycker knasans beskrivning var bra!

Tanken är att man ska kunna ha normal handställning i tölt, eftersom samlingen (vilket krävs för tölten) ska komma bakifrån. Lyfter du handen rikskerar du bara att häster kör upp huvudet i luften och sänker ryggen - vilket inte är vad vi eftersträvar.

Ett annat knep att att försöka hitta tölten just i den sidförande rörelsen. Om du får hästen i tölt men att den sedan faller i trav är det troligen för att det saknas samling men dte är svårt att säga över internet!

Jag förstod det som att hästen kan tölta men att du är ny på den fronten?

Man skall inte höja händerna när man skall rida tölt, tölten skall komma bakifrån och sen skall man klara av att hålla hästen samlad, men om man tar upp händerna så kommer hästen springa som en stjärnkikare till slut + ev bygga en underhals.

Ha händerna som du brukar men försök att samla hästen så att den bär sig själv i tölten.

Hej.

Jag har ridit länge på "vanlig" häst och hyrde i våras min första isis. Jag har mest ridit ut i skogen med honom och arbetat en del dressyr (även provat att hoppa ett par gånger!). Men jag är helt ny på töltfronten:angel:. Han kan tölta, har fått till ett par steg men lyckas inte behålla den. Jag känner när det är rätt men vet inte hur jag ska göra för att få honom att tölta.:confused:
Så nu undrar jag om ni vill hjälpa mig med övningar för att "få fram" tölten. Jag är som sagt nybörjare på det här med gångarter.
Han går väldigt fint i dressyr, öpnna, sluta skänkelvikning och andra lösgörande övningar klarar han jättefint.

Tacksam för många tips!:bow:

Hade samma problem med min mammas islandshäst förrut. Jag kunde få henne i tölt men inte riktigt behålla den.
Felet jag gjorde då vara att jag "släppte fram" henne. Det är jätteviktigt att hästen är samlad i tölten. När jag kännde att det var tölt så mjuknade jag genast o satte henne i en lägre form vilket ledde till att hon började trava.
Testa också att höja händerna något (inte så mkt) o fingra på tyglarna. Jag brukar också smacka på henne lite extra så hon behåller tölten. :D

ja jag antar att han kan tölta eftersom jag kan få till kortare sträckor i tölt. När jag hyrde honom sa de att han hade problem med traven pga övervikt. han har gått ner en del, men är fortfarande rund. Trodde att det kanske hade med det att göra, men nu travar han fint. Förut när man travade honom gick han över till grisepass och sen fram och tillbaka mellan trav o grisepass. men det gör han nästan aldrig nu.
När jag fått honom i tölt har han trampat på fint och haft mycke action bakifrån. Så jag antar att det bara är att fortsätta träna.

Tack så mycke för alla tips.

Skönt att höra att det inte bara är jag som gör fel.
Jo det kan säkert vara så att man försöker få ner dem lite.
Det som jag tror att jag har gjort fel när jag väl fått tölt är att jag driver mer än vad jag håller tillbaka.
Han kan bara tölta väldigt långsamt, så jag har väl försökt höja tempot lite och tappat förhållningen.:o
Har inte fått någon riktig instruktör att titta på det än, men det är vad jag skulle gissa på.

Tack för hjälpen!

Hej.

Provade detta idag. Har ingen paddock men testade lite på en grusväg och det gick mycket bättre än mina tidigare försök.:banana:
Det blev ju ingen supertölt precis, men jag kom upp i tölt flera gånger. Ska fortsätta öva!

Tack så mycket!:bow:

Jag tror att det är ett väldigt vanligt problem faktiskt! Vi har en underbar tölthäst, men tappar man fram honom för mkt och glömmer bort att man faktiskt måste fortsätta rida efter att man börjat tölta så kastar han sig direkt ner i trav.

Jo, det vore ju det enklaste. men jag har ett par mil till närmsta stall. har varit i kontakt med tränaren där men min budget är inte särskilt stor:crazy:, rider bara på hobbynivå. Fast jag har anmält mig på en kurs där nästa månad.

Kom på en annan antagligen urdum fråga:crazy::angel:
Om en islänning går i grisepass, betyder det då att den kan gå i "riktig" pass också. eller är det bara att den rör benen fel?
Som sagt antagligen en pinsamt korkad fråga. men frågar man inte får man ju aldrig lära sig nåt heller;)

Då är hästen antingen 4½ gångare (alltså att den har skritt, trav, tölt, galopp & långsam pass dvs grisepass) eller femgångare med alla 5 gångarterna.

Det är väl inte heller helt ovanligt att en klockren fyrgångare KAN bli passtaltig i skritten/tölten om den stressar eller spänner sig, min kompis häst är klockren fyrgångare med kan ibland bli passtaktig i skritten när han stressar.

Det finns inga dumma frågor :)

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 771
Senast: AbCdE
·
Islandshäst Hej hästvänner! Jag rider en väldigt fräsch, 19 årig islandshäst som kan bli superflott, men själv har jag inte lyckats få fram den...
Svar
2
· Visningar
2 941
Islandshäst Hej, allesammans! Efter ett par år där ridningen hamnat lite på hyllan, har jag fått mersmak och vill försöka utvecklas ihop med min...
Svar
1
· Visningar
1 398
Senast: Hedinn
·
Ridning Hej alla! Jag har ridit så länge jag kan minnas inprincip. Och fett kommer då troligen låta konstigt men, jag kan verkligen inte...
2
Svar
34
· Visningar
5 045
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025