Nybörjare på tölt

J

Jonnah

Hej.

Jag har ridit länge på "vanlig" häst och hyrde i våras min första isis. Jag har mest ridit ut i skogen med honom och arbetat en del dressyr (även provat att hoppa ett par gånger!). Men jag är helt ny på töltfronten:angel:. Han kan tölta, har fått till ett par steg men lyckas inte behålla den. Jag känner när det är rätt men vet inte hur jag ska göra för att få honom att tölta.:confused:
Så nu undrar jag om ni vill hjälpa mig med övningar för att "få fram" tölten. Jag är som sagt nybörjare på det här med gångarter.
Han går väldigt fint i dressyr, öpnna, sluta skänkelvikning och andra lösgörande övningar klarar han jättefint.

Tacksam för många tips!:bow:

Sv: Nybörjare på tölt

prova på volt först,hjälpe för mig :p
ta upp henderna litegrann också, och ha nogurlunda korta tyglar.

Det är som att öka skritten. Man ökar skritten samtidig som man gör halvhalter hela tiden. Så hästen ska öka genom halvhalter! typ. svårt att förklara, då det lixom bara händer när man gör det själv ;)

okej. har ingen paddock så får väl vänta tills de blir lite torrare så man kan rida på gräset.
Tack för tipset!:)

okej. Bra förklarat. Jag har beställt lite böcker om islandsridning. Eftersom jag har rätt långt till närmsta islandstränare.
De e ju bra om man kan försöka komma igång lite på egen hand.
Tack för hjälpen. ska prova detta.

se till att hästen jobbar bak i från å fram ska ha mycket motor bak så fram bennen lyfter. Sitt tungt isadlen något längre bak flytta hela dig ej bara sits + att du lyfter händerna något typ ett vanligt stearin ljus mellan sadel å händer. å använd sättet att driva med å små förhållningar i tyglen. hoppas att du förstår vad jag menar.

Ja då. Det var väldigt pedagogiskt. Jag tror jag ska klura ut det. Tack för hjälpen. Ska skynda ut till stallet och prova imorgon.

annars ä det bara att fråga igen. Var fins du å hästen då?

Olika hästar har olika lätt för tölten.