nybörjare....på riktigt alltså...

Sv: nybörjare....på riktigt alltså...

jo fast det ingår ju "skitgöra" i detdär med att ha häst...
Jag tycker man skall lära sig lika mycket om skötsel av häst som av ridning
"det finns hur mycket som hällst att göra med en egen häst också"

En bra grej om du vill ha en bra och stadig sits vilket är nödvändigt för att rida bra är att ta massor med longerlektioner. Alltså någon longerar hästen och så har du varken stigbyglar eller tyglar att tänka på utan kan göra balansövningar och bara tänka på din egen sits. Beridarna på spanska ridskolan får enbart longerlektioner i ett helt år innan dom får rida själva och Kyra Kyrklund blir longerad varje vecka har jag hört (mycket känd dressyrryttare om du inte känner till henne). Så det är nog det absolut bästa sättet att hitta känslan för balans och stadig sits, sen när du har det så kan du börja koncentrera dig på att lära dig alla moment i lätt C som är lämplig att börja med.

jo, jag känner till namet, men det var ett bra tips. men vad är moment C??? har man sadel vig longering???

LC är en tävlingsklass och anses vara "nybörjare"/unghästklass.

Till den stålgrå gamla permisuniformen (kommer ej ihåg om det är M59 el M60) finns det stålgrå ridbyxor med pös som används till den stålgrå jackan med eller utan bälte beroende på huruvida det är högtid eller ej. Huruvida du får bära skärmmössa på tävlingsplats hade jag rekomenderat dig att ta kontakt med överdomaren på plats när du kommer så lång som till tävling.

Själv har jag ridit i den gamla stålgrå uniformen. Kan inte påstå att ridbyxorna var det skönaste jag suttit i och jag valde bort skärmmössan till fördel för hjälm (jag tänker säkerhet först).
Visst livgardets är snyggare, men den delas inte ut hur som helst.
Det finns i det militära reglementet hur och när uniform till häst skall bäras och sedan får du kolla upp det i kombination med dressyrens tävlingsreglemente

Närde gäller träning hade jag fortsatt med privatlektioner eftersom det ger tio gånger mer än ridskolelektioner i grupp. Min sambo fick privatlektioner för min tränare (5st) och på den 4 hoppade han. I regel rider man nästan två terminer på ridskola innan man ser tillstymelse till hinder. Mn egen erfarenhet säger att vi red nästan en hel termin innan vi fick galoppera och då vågade bara halva gruppen - totalt värdelöst.
OBS jag drar inte alla ridskolor över en kam nu så inlägg om att "vi fick minsann... innnan första terminen var slut" undanbedes! :cool:

Men lycka till och väl mött på dressyrbanorna Jag är den pipande ryttaren på dressyrhästen som beter sig som om den vore på en rodeotävling ;)

Apo

tusen tack för dom orden, men borde inte dommedagens budbärare föra lite mer oväsen änn pip (tänker givetvis på apokalypsens sju ryttare) den stål grå är permis. m/60. M/59 är ju gammla skytteslusk uniformen...fältuniform kallas den visst..... får man rida i fältuniform på tävling?? skulle aldrig falla mig in att bära skärmmössa, hjälm är ju att föredra, hästen är ju trots allt ett levande djur, och kan ju göra vad som hälst.
nog vet jag att få tag på en av livgardet till häst`s uniformer, men jag har ju ingen rätt att bära den, vill heller inte förknippas med livgardet.... är man en gång norrbottens brigadist, så är man det alltid. vi har nog haft fler hästar på norrbottens pansarbataljon änn livgardet har haft, om änn våra kanske furagerats med lite andra fossila brännslen. :) :)
men saken är den att jag känner mig löjlig och spänd i en frack, och tycker att uniformen skulle nog vara ett trevligt avbrott bland alla andra. men det är ju kanske bara jag som tycker det.
men det du sade om privatlektioner lät ju intressant, jag började med det eftersom mitt liv följer inte scheman, utan varierar från dag till dag. om än jag kanske inte kommer mig ut och rida lika ofta som jag vill så känns det som jag får mer ut av det.
jag måste få ställa en jättekorkad fråga.... men är du man eller kvinna?? och hur kom det sig att du ridit i uniform?? vilket förband tillhör/tillhörde du??
lucka till sade vi på pansartrupperna. :) och hoppas ni får en trevlig helg och vecka. /Ch. Lawson

Tro mig jag för oväsen i vanliga fall när pållan brakar iväg, men på tävling försöker jag att minimera utbrotten. Sedan är ju pållan så bra på att föra oväsen på egen hand ;) :devil:

Jag är kvinna och tillhörde ett pansarförband här nere i söder som numera är dött och begravet så även jag har en liten basker med pansararm på någonstans i gömmorna. Satt dock inte i sardinlåda under min tjänstgöring. Hade en egen terrängbil med tillhörande chaffis = praktiskt :D
Jag har ridit i uniform för att en viss situation krävde att jag hade det på mig för att få delta i en sak. Exakt när och var tänker jag inte gå in i detalj på ett allmänt forum då det hela inte följde gällande uniformsreglemente på vissa fundamentala punkter. Men det blev en praktisk lösning på ett klurigt problem och eftersom gradbeteckning och trupptillhörighetstecken och allt annat stämde, valde de som kunde ha agerat och stoppat det hela, att se genom fingrarna.
Kolla upp vad som gäller genom förbandet du tillhör så att inte någon med en fiffigare gradbeteckning än din ställer till problem :devil:

Där är ett gäng som brukar delta i Team chasen i falsterbo, tror de är från K4 - dock ej säker. De brukar rida med M90 jacka och har nägon form av kakigröna/grå ridbyxor till. För det är ju inte som om man släpar ut den prydliga uniformen i terrängbanans lervälling.

Det säger sig själv att man får mer ut av en privatlektion än när man rider på ridskola i en grupp på 8-12 personer. Personligen tycker jag att det är olidligt mycket folk i ridhuset om man är fler än 5. :D
Gissa vem som har tränat extremtidiga mornar innnan solen och tuppen har gått upp :angel: Inte en kotte i ridhuset och man har hur mycket utrymme som helst till att göra vilka övningar och rörelser som helst utan att ta hänsyn till någon annan :angel: :D
Iofs är det inte självvalt, men jag jobbar natt och trivdes bäst med att ha hästen tränad och klar innan jag gick och lade mig - sov bättre då. Just nu är pållan utlånad och jag njuter av att sova om mornarna :p
snart kommer jag att sälla mig de dagarbetandes skara och då får jag antagligen vänja mig vid kvällsknökade ridhus igen :crazy:

mrLawson skrev:
jo, jag känner till namet, men det var ett bra tips. men vad är moment C??? har man sadel vig longering???

Dressyrprogrammet har du redan fått svar på, med moment menar jag varje del som ingår i ett program, det brukar t.ex. växla mellan gångarterna o.s.v. Man kan ha sadel vid longering, det är vanligast, det är upp till dig och tränaren att bestämma vad som är bäst för dig. Däremot är det vanligt att man lägger stigbyglarna i kors över hästen framför sadeln för att träna balansen ännu mer. Barbacka ger ju också en bra balans om man rider det.

bara en nyfiken fråga, men om du är såpass mycket nybörjare, varför har du så mycket ridstövlar? :angel:

angående att rida i uniform så står det såhär i tävlingsreglementet:

"Militär och polis får rida i uniform, i lätta klasser skall av konsumentverket godkänd hjälm bäras"

Hehe, du verkar ju bekymra dig mer över fracken än över själva ridningen? Du har inte tänkt på att du kanske ska lära dig rida ordentligt innan du ger dig ut och börjar tävla..? Det kan ta några år att lära sig det, jag lovar. Om man tittar rent generellt på dina inlägg hittills verkar du ju mer intresserad av ridkläder och stövlar än av ridning. Lägg krutet på att lära dig rida och handskas med hästar istället för på dyra ridstövlar så kanske du är redo för LC om några år! Ridning är myycket mer än snygga kläder. :)

jag vet att det är mycket jobb med hästar, och att det är mycket träning innan man ens kan tänka på att börja tävla.
jag söker efter nån som vill ha en medryttare, men samtidigt så vill jag inte låsa fast mig alltför mycket häruppe heller (lite osäkert hur länge jag är kvar här).
men visst ät jag medveten om att det är en lång väg till att komma någonstans, och att det är mycket mer än bara ett pråligt yttre.

jag hade förresten tänkt rida Karolilnerritten nästa sommar... om jag får tag i en häst vill säga.... nån som provat det??

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 486
Senast: Mia_R
·
Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 289
Senast: Jeps
·
Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
4 534
Senast: Pyrran
·
Kropp & Själ Är det någon här som har varit med om liknande eller har några tankar? Jag tror att jag börjar bli utbränd av "bara" vardagen. O_o Och...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
12 673
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kräkningar