nybörjare på galopp.

Ballerina

Trådstartare
Hej!

Har kommit på idén att jag såsmåningom vill träna en galopphäst. Det är ju så vackra hästar.
(tränar travhästar nu och skulle vilja kombinera både travsport och galopp i framtiden)

har ingen erfarenhet av galoppträning överhuvudtaget så jag vill lära mig allt.

Har några frågor som ni kanske kan svara på!

Om man ska köpa en galopphäst. Vad ska man kolla efter för stam och exteriör?
Om man är helt nybörjare inom galoppen, ska man köpa en "färdig starthäst" eller en unghäst att börja med?
Hur tidigt börjar dom tävla i genomsnitt och hur länge tävlar dom?
Hur går det till på tävling? (värmning, skor, ryttare osv).

ja, tror ni förstår! Jag vill veta allt!

Sv: nybörjare på galopp.

Bästa sättet att få reda på mer om galoppen är att gå på Svensk Galopps steg kurser som anordnas med jämna mellanrum. De måste du även gå för att få ta ut tränarlicens..
Se mer på www.galoppsport.se

En annan bra sida är www.unggalopp.nu

Svårt att berätta något konkret om man vill veta "allt". Lättare om du ställer konkreta frågor. :)

Ta dig tid och praktisera hos någon erfaren tränare, gärna flera olika. Det är mycket som skiljer sig mellan galoppen och travet samtidigt som det är massor med likheter! Tränarkurserna är obligatoriska för att ta ut licens.

Jag tycker absolut att du ska köpa en färdig och okomplicerad starthäst att börja med. När du sedan har skaffat rutin själv kan du kanske satsa på en åring. Själv har jag satsat på gamla hästar under flera år då jag tycker att det är roligare att ha starthästar istället för att stå och vänta på att unghästarna ska bli klara. Nu när jag blir proffstränare har jag för första gången satsat på ett par åringar i stallet.

4-5 år eller äldre. Köp en häst med 60-70 i handikap så har du gott om startmöjligheter året runt och gott om pengar att löpa om. Det brukar finnas ett gäng till salu på höstkanten när tränarna tvingas rensa i stallarna innan åringsauktionerna!

hur länge får en galopphäst tävla? (om den är frisk o hel vill säga)

Vad ligger dom i för prisklass om man ska köpa?

Vilken stam ska man kolla efter? (kan inget om galoppstam)

Hur räknas handikap ut, vad menas med det?

Kollade på atg:s sida på ett par hästar, förstår ingenting av resultatraden. Kan någon förklara hur man läser av det?

Välkommen till galoppen!

Annika har helt rätt när hon säger att du ska satsa på en äldre häst. Då behöver du inte fundera på stammen, då har den visat vad den kan och hur den uppför sig. Det är nämligen det jag tittar på i första hand: Är den efter vettiga föräldrar??

Det spelar ingen roll hur bra häst du har om du inte kan rida den, transportera den eller få den att gå in i startboxarna.....

Mina hästar är efter Bal du Seigneur och Sharp Matt, båda är garanterat handikappsanpassade. (Även om Bal du Seigneuraren är ganska lätt att ramla av men det är inte för att han är dum, han är bara stark och snabb och lite korkad. Han blir lika förvånad varje gång ryttaren överger honom...)

Börja med att kontakta en proffstränare och erbjud dig att hjälpa till i stallet på helger och när du har möjlighet. Eftersom det brukar vara brist på arbetskraft så kan du säkert få lite betalt när du kommit in i stallrutinerna. Det är det enda sättet att verkligen lära sig nåt, du kan aldrig läsa dig till den erfarenheten. Och, som Annika säger, testa gärna lite olika tränare för alla har olika metoder. Dessutom träffar du fler hästar på det sättet och hästarna är i allmänhet de bästa lärarna.

Vi tränar lite annorlunda än travarna - främst för att galoppen är en ren fysisk sport utan speciellt mycket teknik. För även om travarna har mycket lättare för sig nu för tiden så går det åt en hel del tid för att som ska lära sig att trava på ett effektivt sätt. Det slipper vi, men eftersom det går fortare kan vi inte nöta på som travarna gör. För några år sedan var det flera travtränare här i Skåne som köpte galoppörer och försökte träna dom själv men det fungerade inte alls, dom stackarna föll i stycken innan dom ens kom i närheten av att starta.

Med undantag för Kalle Dansk - som bland annat tränar fenomenet Halfsong - som hade skott galoppörer i många år så han försökte väl inte träna sin fyllisar som han tränade sina travare.

Lycka till och akta dig - när du väl börjat med fyllisar kommer du tycka att alla andra hästar är ganska färglösa.;)

Och du kan hitta en bättre begagnad från 10.000 och uppåt.

Om du går in på www.galoppsport.se finns det en länk till Sveriges Amatörtränar Förening och där någonstans finns en förklaring av handikapper. Tror jag i alla fall, det har funnits. Där kan du läsa mer om att vara amatörtränare också. På galoppsport.se finns också bättre resultatrader än på ATG. Längst ner på www.tabygalopp.se finns en förklaring av programmets formrader.

tack så jättemkt för svaren! :idea:

vet du någon sida på internet där man kan hitta annonser?
pma isf..

ska inte ha någon häst än, men är väldigt intresserad och såsmåningom kommer det nog bli en ! Dom är ju så vackra !

Den första hästen jag köpte för att träna själv var Star Crusher, han var då 7 år idag är han 13 år(!) och fortfarande i träning. Nu börjar det märkas att han är lite gammal och inte klarar samma upplägg som tidigare så pensionen kommer väl snart. Bocka kan han dock fortfarande så jag får rida honom själv för det mesta...

De flesta hästarna säljs via kontakter och "rykte" men bla www.isolaracing.se och de flesta tränarhemsidorna (bla jag) har "till salu"-sidor.

Jag tycker att du ska försöka etablera en kontakt med någon tränare som du kan praktisera hos/ gå med ett tag och som senare säkert kan hjälpa dig att hitta en lämplig häst. Galoppsporten är inte så stor i Sverige så man känner till de flesta hästar som löper regelbundet och vet vilka som skulle kunna lämpa sig.

Du kan också söka här på forumet efter mer svar. Det finns ofantligt många trådar om bland annat inköp av häst, träningsfilosofi och rutiner...

förlåt läste inte så noga! :o Men tycker du har fått bra svar av annika och camilla. De är båda tränare och kan svara på det mycket bättre än jag. :)

Håller med om vad de sagt. Galoppörer får börja tävla som tvååringar föresten. Men som sagt satsa på en äldre häst tills du har fått mer rutin.

okej. Jaa, det låter ju vettigt. Har ni något tips på tränare man ev. kunde besöka?

Vart i Sverige finns det galoppbanor då?
Måste antagligen flytta härifrån om jag ska kunna ha en starthäst.
Skulle gärna vilja bo så att man kan syssla med både trav och galopp.
Något tips på vad som kan passa?

hur vanligt är det att dom kommer till start som 2-åringar?

Vet ju hur det är inom travsporten.. Inte många alls..

Hur stor vill man att hästen ska vara?
Hur hög är dom i genomsnitt?

Senast ändrad:

vad heter din hemsida?
ifall man skulle kika runt lite tänkte jag.. Vill ha många tips..

Det finns tre stora galoppbanor i Sverige:
Täby Galopp, i Stockholm
Jägersro Galopp (där finns det ju också trav!) i Malmö
Göterborg Galopp, i Göteborg.

Dessutom har Strömsholm utanför västerås en tävlingsdag om året och Blommeröd har också en tävlingsdag per år. Vet dock inte riktigt vart Blommeröd ligger:o

http://www.tabygalopp.se
http://www.jagersro.m.se
http://www.goteborggalopp.se

Det är ganska många som startar som tvååringar, inom travsporten finns det väl inte så många löp för tvååringar? Det finns dessto fler för tvååriga galoppörer;) De flesta tränarna satsar (väl?) på att få sina till start som tvååringar men vissa utvecklas långsamt eller behöver mer träning innan de är klara för start och de får då vänta tills de blir tre.

Titta runt lite på http://www.unggalopp.com, där finns det en massa info om galopp och där finns det just nu en länk som handlar om tränarnas hemsidor, där finns det massa länkar! Annikas står högst upp om jag inte minns fel:)

Angående starter då.
Du oratar ju naturligtvis med en jockey och kommer överens om att den ska rida din häst i löpet som du ska ställa upp i. På tävlingsdagen sen så får du gå och hämta sadeln som jockeyn har vägt ut med och som denne lånar ut till dig. Den tar du med dig till stallet och så sadlar du upp din häst och ca 20(?) min innan löpet går så ska din häst befinna sig i ledvolten. Den går runt i ledvolten ett par minuter och sen kommer jockeyerna och sitter upp. Därefter leds(träcks*) hästarna ner till banan och galopperar ner till startboxarna. Där lastas de och sen går starten. Efteråt så tas hästen emot och jockeyn sitter av och sadlar av. Sen får hästen gå till stallet och duschas av ordentligt och sen leds den runt tills den är torr och har slutat blåsa.

*Det kallas att "träcka" när man leder runt hästen i ledvolten m.m. Den som "träcker" hästen kallas "träckare".

Nadja Bellander har skrivit tåv jätte bra böcker för noviser inom galoppen. "Galopp, en sport för alla" och "Träningstips för galoppnoviser". De böckerna rekommenderar jag verkligen! Man kan beställa dem från henne eller låna dem på lite större bibliotek. Mycket intressant läsning!

Just det, man behöver ju inte ha exakt de rutinerna som jag skrev ovan på tävlingsdagar. Om man vill så kan man ju longera eller rida hästen innan eller efter eller både och! Tränaren jag rider hos brukar alltid låta hästen travas ett par minuter innan och ofta en liten stund efter löpet också, för att värma upp musklerna innan och för att få bort mjölksyra och annat ifrån musklerna efteråt.

Man kan väl säga att fullblod är mellan 150-170 cm i mankhöjd men visst finns det "ponnys" på 145 och jättar på 175cm...

Ska du flyttar för att hålla på med både trav och galopp så är det väl Stockholm eller Malmö som gäller.

min hemsida är www.annikakallse.com men sedan finns det massor med länkar till tränare på banornas hemsidor.

Jezzy-flyer: Blommeröd ligger i norra skåne!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Måste få ventilera mig lite och hoppas på att få lite kloka ord. De senaste åren har varit kaos för mig både jobb och hästar. Har...
Svar
18
· Visningar
2 673
Senast: Ajda
·
Övr. Grenar Hej! Har fått ta över min storasysters konto så vet inte om de finns några andra trådar av detta konto.. Jag är en transkille som är...
Svar
9
· Visningar
2 917
Senast: Myrten
·
Dressyr hej! nu är det såhär att i närheten av oss är det en tävling om drygt 5 veckor, samt en två v efter det. föra att sedan vara paus på en...
Svar
14
· Visningar
3 371
Senast: shia
·
Ekonomi & Juridik Har ju sett här att många är rädda för att köpa häst utan försäkring. Uppfödare är rädda för att sälja häst utan dolda fel försäkring...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
10 126
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar