Nybörjare igen, vikken känsla!!

Sv: Nybörjare igen, vikken känsla!!

När jag red där (förutom sista halvåret) tyckte jag absolut inte att det var något fel på den ridskolan, men nu i efterhand (speciellt efter att ha hört så många kloka ord på buke) tycker jag att den är väldigt bristfällig. Det känns inte som att jag ens har lärt mig RIDA på mina 10 (bortslösade) år där.
det mesta handlade om att lära sig ridvägarna, form nämdes också, men inte rätt tydligen (3:e nackkotan...).man red för att få hästen att böja på nacken, för det trodde man var rätt, inte för att läraren sa det, men h*n sa att man gjorde rätt när hästen böjjde på nacken... Och h*n säger inte att folk gör fel när dom sågar i munnarna på hästarna (tittade på en lektion för ett par veckor sen), el.hackar med sporrarna, etc.

Det här med ridskola.. under en lååååååååång period red jag för en ridlärare som var less på yrket sedan flera år tillbaka. Vi red runt, runt, runt på en stor volt.. varje ridpass samma sak.. jag lärde mig nada och hästarna måste ha fått förslitningar!?

Min sista ridlärare som jag hade innan jag slutade ansåg att vi skulle rida hästarna framåt, hålla om med skänklarna, stadig sits och rida så okomplicerat som möjligt så rör sig hästen i balans och tillslut slappnar av och söker sig då framåt/nedåt.. Det är det bästa jag har hört av någon ridlärare på ridskola.

Men hur lätt är det att böja en stel häst, en som tar bettet och bara springer? Det är väl inte så konstigt att ridskoleelever får skavsår i händerna när de försöker få igenom en halvhalt eller ngt dylikt med en sådan häst. För en som inte är jätteduktig så är det svårt att få igenom en halvhalt på en sådan häst, och då blir det nog värkande muskler och såriga händer.. för att de inte kan, orkar och får dålig uppbackning av ridläraren.. det är vad jag tror i alla fall

Nåväl, nu ska jag ut och leka med barnen :bump:

Duktiga och engagerade instruktörer är en förutsättning för bra ridlektioner. Sedan är det ju väldigt viktigt att ridskolepersonalen utbildar lektionshästarna kontinuerligt. På seriösa ridskolor fungerar det så. Tyvärr inte överallt. Sedan kan jag ibland tänka på att det inte kan vara lätt att vara lektionshäst alla gånger. Tänk vad många olika ryttare som sitter där och majoriteten av dem kan inte rida så bra utan försöker lära sig. Dålig balans, fladdrande skänklar, ostadiga händer osv. Alla har vi varit nybörjare och det tar ett tag innan man hittat sin plats i sadeln. De stackars hästarna står ut med mycket och det är inte underligt att de inte är hyperkänsliga och känner av alla små hjälper sedan. Ridningen blir annorlunda på en privathäst helt klart.
Nä, nu ska jag jobba.

Vad synd, för här finns många väldigt bra ridskolor med utmärkta instruktörer och välutbildade hästar.

Den ridskola jag red på är mkt seriös. Ridlärarna red ridskolehästarna kontinuerligt för en kvinna jag fortfarande har stor respekt för. Det var inte där det brast. Det brast i ridlärarnas svenska utbildning.

Standard. Det finns ju ingen bra utbildning i Sverige direkt. Jag minns inte ens vad de heter, RIK någonting?

Liknande trådar

Ridning Kände mig väldigt träffad av den här artikeln: https://www.hippson.se/blogs/mariayttermyr/crossover.htm Finns det fler...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 388
Senast: skiesabove
·
Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
2 913
Senast: Lycan
·
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 413
Senast: WSLPZF
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 776
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama