Nybörjare igen, vikken känsla!!

Sv: Nybörjare igen, vikken känsla!!

Nej absolut inte svensk ridning. bara dålig ridning. Inte har jag lärt mig rida så här i sverige i alla fall.

Vill bara understryka det "Sante" skrev. Detta handlar om ridKONST.
Då handlar det inte längre om att kunna visa upp/ genomföra X -antal övningar utifrån hästens ålder, övningar utifrån fastställda program vilket mycket utav tävlingsdressyren handlar om. Tänk så mycket prestationskrav som kommer utifrån det och frustration. Frustration som lätt hamnar på hästen då ekipaget inte presterar det som är "förväntat". Det finns inte mycket plats för glädje då inte... och betänk det som flera skrivit om vilka "hjälper" man använt, såriga händer, kramp i vaderna/benen..... i mina ögon gränsar det till djurplågeri (och jag har också min historia i hårda "hjälper")
En ridkonst skall/kan aldrig göras på bekostnad av någon (hästen), utan skall göras tillsammans. Tillsammans med fin kommunikation och samspel. Då spelar det ingen roll om man gör piaffer, levader eller rider sin häst i skogen... det som är det fina och viktiga är hur man gör det och att människa och häst mår bra av det.

Roligt att läsa att någon hittat glädjen i ridning igen och det är en häftig känsla att vara nybörjare - tänk så mycket man då kan lära sig.. ;)

Ok då. Jag kan bara tala utifrån det 30-tal ridskolor jag har varit och tittat på. Ingen av dom har varit i närheten av kvalitét på utbildningen. Men som sagt, jag har ju inte sett allt.

Hmm.. Undrar bara vad du ska ut i skogen och göra på en häst som du inte kan kontrollera?? :confused: Det är ju som bäddat för konflikt er emellan... Eller??

Det undrade jag också. Borde förstås rastat henne i paddocken först, vilket jag gjorde på lördagen, hon sprang tio minuter vilket är mycket för en häst som inte rör sig frivilligt i hagen och som ridits ungefär tio gånger i höst efter att ha varit fölledig.

Barock - på hästens villkor?? Är det att ha en stång med skänklar som är mycket längre än vad som ens är tillåtet på tävlingsbanorna? Kom igen, viss kan det se snyggt ut, men om det inte funkar på vanligt träns har man tagit hiss till övervåningen istället för att följa utbildningstrappan/utbildningsskalan.../T_B

Okej, då förstår jag... :) Hon kanske blev lite stressad?? Bara man tar det lugnt så brukar ju det mesta lösa sig... ;)

Alla rider inte på stång, men stången kan vara ett hjälpmedel precis som allt annat... :mad:

Ja och alla barockryttare är så begåvade ryttarmänniskor att de behärskar en stång? Snick snack! Det förekommer alldeles för mkt stänger inom barockeriet.

tillägg

En duktig ryttare kan komma åt de problem "ni" brukar säga stången löser hur lätt som helst. Utan stång.

Kan man inte använda stången på rätt sätt ska man givetvis inte rida med den... Hur många små tjejer har ni inte sett rida omkring med ett pessoa-bett i munnen på hästarna?? Tror ni de vet hur det ska användas????

Det kan man ju säkert göra... Men en stång fungerar ju som vilket annat hjälpmedel som helst egentligen... Eller???

Bedrövligt vilka dåliga ridskolor du måste varit på, synd att du inte varit i Värmland och hälsat på.

Samspelet med hästen har för mig alltid varit och är en konst. Jag rider mest dressyr, men kallar det intenting annat. Jag tycker det är sorgligt att endel lärt sig "rida" och fått såriga händer och kramp i vaderna. Det låter inte alls som ridning. Jag tycker om att tävla emellanåt. Men det är ju för att det är roligt att visa upp sig och få en bedömning. Ett kvitto på om man kommer framåt eller inte. Det går ju inte kalasbra alla gånger men det är väl inte hela världen.
Jag är bara så trött på att det hela tiden skiljs på dressyr och klassisk dressyr. Det finns massor av vanliga instruktörer som jag inte alls vill rida för. Det skiljer lika mycket mellan olika instruktörer som mellan dressyr och hoppning många gånger. Vi strävar efter samma mål- en stark och samarbetsvillig häst som bär upp oss på mest skonsamma sätt och som vi kan förmedla oss med på ett mjukt sätt. Det är god och dålig ridning det handlar om och det finns lika mycket i alla dicipliner.

tja, jag tvivlar på att jag skulle tycka de var bra. För jag kan bara inte förstå hur hela landets alla dåliga ridskolor skulle vara placerade just i Skåne. (Iofs så var en av dem i Småland och en annan i Uppsala)
Men som sagt, det finns ju klart en liten chans :)

Ska tömköra på torsdag.. måste ju få hjälp första gångerna. Det ska bli jätteskoj!!

Sedan ska ju "lill"busan tävla på lördag med sin matte, själv ska jag knoppa och vara hejjarklack! :banana: Jag tänkte själv ställa upp i LB:2 men vi har problem att fatta galopp i höger varv från trav.. hon har nog nästan aldrig gått från trav till galopp, det är lixom från halt eller skritt som gäller.. Jo, det GÅR men det är inte så jäkla enkelt för en novis som jag :angel: det är samling, samling, samling och sedan galopp.. tror inte jag fixar det med tävlingsnerver :o

Men nu är det tömkörning på schemat hehe..

bigganl skrev:
Bedrövligt vilka dåliga ridskolor du måste varit på, synd att du inte varit i Värmland och hälsat på.

Det skulle nog inte hjälpt mycket att åka till värmland, iaf. inte om man åkte till ridskolan jag red på...

vet inte hur många gånger skavsåren dykt upp... Jag red med vantar ända fram till sommaren för att slippa få sår. :(

Själv tyckte jag att min egen ridskola var jättebra. Kommer ihåg att jag blev jättesur på Djurjouren när hon råkade nämna för flera år sedan att hon varit och tittat på min ridskola och sa att 70% av hästarna var halta och ingen gick i en hälsosam form. Man kan bara döma utifrån sin egen kunskap. När jag red där, tyckte jag vi fick lära oss om att jobba hästarna i form och jag tyckte tom att jag tillhörde de bättre i min grupp. (Jag kunde ju få alla hästarna att böja på nacken och göra div rörelser). Nu i efterhand förstår jag att det inte riktigt var så bra som jag trodde, men numera är jag stum av beundran att ryttarna hinner med så många olika moment på 50 min och att hästarna faktiskt står ut, dag ut och dag in.

Liknande trådar

Ridning Kände mig väldigt träffad av den här artikeln: https://www.hippson.se/blogs/mariayttermyr/crossover.htm Finns det fler...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 388
Senast: skiesabove
·
Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
2 913
Senast: Lycan
·
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 413
Senast: WSLPZF
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 776
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama