Nybörjare - Betäckning 2007/Fölning 2008

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare lenven
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 775
  • Visningar Visningar 61 041
Sv: Nybörjare - Betäckning 2007/Fölning 2008

Alltså min tjej betäcktes sista datum 27Juli, så hon har gått 5 månader 27 December (Fem fulla månader, inte sex månader).

6 månader är 180dygn.
Men som någon skrev här inne, det finns fler virusabort, en man tar vid 121-127dygn och sedan en vid 150dygn då man gått 5 fulla månader.

Augusti, september, oktober, novemver och december = 5 månader :p sen januari 6:e månaden hihii...

Jaja, ska ringa längre fram när det är dax, ska boka tid den 27 december har jag tänkt göra. :)

Fettso: Som du själv skrev i tråden så hade vet sagt till dej med att den ska tas vid 150dygn, jag blir snurrig av detta alltså. Men vet sa vid 150 dygn så
då kör jag på det.

Senast ändrad:

Min är nu på 155 dygn. Vår veterinär tyckte att abortvirussprutorna var onödiga om man inte står i stall med stor omsättning av hästar och många hästar som är ute och tävlar. Sprutorna är dessutom ingen garanti för att hästen inte drabbas. Tillägger att veterinären är aktiv ATG veterinär så han är rätt duktig på det här med hästar.

Fick också nyss lära mig (tråden är ju för nybörjare alltså....) att stoet skall ha en stelkrampsspruta ca 1 månad innan fölning, eftersom jag skulle vaccinera i dagarna och egentligen skulle stelkrampsvacc också då fick jag rådet att vänta tills i vår med den delen.

Imorgon kommer vet för att vaccinera mot virusabort samt ta blodprov för levande foster.

Ska man ta det lugnt några dagar efter sprutan som vid vanliga vaccinationer?Ngn som vet?

Jag vaccinerar för att jag åker iväg och tränar varje vecka.

Bilder på Nora, nu dygn 100
Lite mörka..ska ut och fota i stallet istället..

16188373.jpg

16188368.jpg

16188371.jpg

Nu har Kaela fått sin första spruta mot virusabort.
Tog blodprov för levande foster också, så nu är det bara att vänta.

129 dygn idag:):bump:

Yeey, gud vad kul :)

Jag kommer ringa om i slutet av månaden i hopp om att min vanliga vet är tillbaka så jag kan rådfråga honom istället, kärringen (Ursäkta uttrycket) var enbart en surtant och ville bara bli av med mej tror jag :rofl:

Pillisen är idag på 101dygn, så 4månader den 27 :) (Om man räknar månader ej dygn).

Hej på er alla som ska betäcka för första gången!
Jag vill absolut råda er att ta er en titt på ert sto först och främst. Varför betäcka? PGA stoet är skadad? Vad för skada, kan den vara ärftlig? Vad har ditt sto för nackdelar/ fördelar? Är det något att avla på? När du tagit dig en riktig funderare över stoet kan du börja leta hingst. Att föda upp ett föl kostar ca 150 000 kr eller mer till den är redo att börja användas 3-4 år. Så det är värt att vara nogrann och tänka igenom det innan du betäcker.Ett sto med lågt ansatt hals, korta framben, lite framtung exempelvis kanske inte ska betäckas med en hingst med samma nackdelar. Vi har ett sto som är väldigt het och känslig vi har fått titta till hingstens temprament och då fått välja hingst efter temprament. (vi fick då rådet att ta Weltman vilket blev :d super duper bra hästar f.ö).

Innan man betäcker ska man fundera vad den kommande fölungen ska användas till och vid val av hingst så ska man inte snåla om det skiljer några tusenlappar mellan hingstarna. Man ska ta den som är bästa lämpad eftersom i slutändan såspelar inet några tusen någon roll, för fölet kommer att kosta så pass att det är dumt att snåla.

Jag har inte betäckt bara för att...

Jag har funderat på detta i flera år, vad kan det blir, för 7-8 år sedan funderade jag på att betäcka en foderhäst jag hade. Blev dock aldrig av då det visa sig att stoet hade någe, gick ej att få dräktig efter sitt första föl.

Jag har haft min tös i två år och har funderat på det till och från, jag har läst böcker, suttit här inne, frågat och vart med i disk. Jag vet att det kostar flera tusen att betäcka.

Min nästa hingst kommer bli en arab, blir dock om något år, är fast vid Black Arabians nye hingst, som dock bara är 1år :p Men kommer spana på den grabben och se hur det går för honom. Vet dock ej om mitt sto är lämpat till honom så jag vet inte. Kanske får jag inte han som hingst.

Man betäcker väl inte utan att veta att det kostar en MASSA med pengar, lr :crazy: Inte jag iaf, jag har varit väldigt aktiv i detta. Jag kanske gjorde en dum korsning nu men jag tycker hingsten var bra, bättre gångarter, kompaktare osv. Vi får se hur fölis blir OM min tös går hela vägen, vilket jag hoppas.

Denna avkomma är framavlad till allroundridning, hingsten har stor hoppkapacitet så visst vore det lite kul om fölet blev lite av en duktig hoppare, men jag är INGEN tävlingsmänniska så det blir inget seriöst isåfall.
Avkomman är till eget bruk, inte till försäljning!

Hej allihopa! Vilken bra idé att starta denna tråd:)
Jag är oxå förstagångsbetäckare nästa år.
Tänkte prova avla på denna individ:

55553.jpg

Det finns mängder av bra hingstar i sverige, inom haflinger aveln..
Sj hade jag Nilton 25 för nåt år sedan, en toppenfin häst..
Han är ganska smäcker..
Sen finns det ju ett fint stuteri i Småland, vid värnamo..

Vad har du använnt för hingst?
Vilket dygn är hon på?

Jag har inte betäckt ännu.. Ska göra det i vår men ja kan inte riktigt bestämma mig.. ja tycker nämligen inte att det finns så många jättebra..
Wilco som alla tog förra året vill ja inte ha för han verkar bara ge hingstar, grejjen är att jag fastnat för Atlas men han står ju så långt bort:( oså är han till salu oxå så han kanske inte ens finns kvar då.
Harras kan ja inte ta för det är hennes pappa..
Jag ska ha någon lite smäckrare för att väga upp hennes tyngd..
Nej jag har gått igenom alla hingstar 20 ggr känns de som var även och kollade i strömsholm men där var ju så nåra med.
Nachtman är ju en snygging men han betäcker ju bara tyroler..

Wacker känns lite för tung, så gör även Wirbelsturm och Martin
Anger är inte i avel pga tävling agilo vill ja inte ha.
Adelante är extremt snygg mörk men vet inte om ja vågar avla på det.
jag bor 4 mil norr om örebro och allt är jämt neråt.
Ja men på nilton har jag tyckt att han har för toppigt och sluttande kors med tanke på hur hennes ser ut, så jag vill inte ha ett föl med dubbelt så mycket..
Ja vet inte man kanske inte kan vara så petig..
Men helst av allt skulle jag vilja ha Atlas:love:
De är som gjorda för varann!

Ingen som har några fina bilder på sina tjocka älsklingar? själv ska jag ut och fota nu snart:P:P i november solen:D

:DTog nya bilder idag på lilla donnan, hon tyckte jag var jättejobbig:angel:Men det blev några bilder iaf.
133 dygn nu.

http://www.pixbox.se/pic_show_id16290014.html
http://www.pixbox.se/pic_show_id16290208.html
http://www.pixbox.se/pic_show_id16290018.html
http://www.pixbox.se/pic_show_id16290209.html
http://www.pixbox.se/pic_show_id16290211.html
http://www.pixbox.se/pic_show_id16290210.html

Håll tillgodo, och om någon undrar så är hon helklippt förutom halva huvudet men det syns ju ganska tydligt nu.
Hon fick självklart på sig täcket efter fotograferingen, den andra hästen på fotona är mina barns Shettis Oskar.

Tja hästarna i den här tråden är ju redan dräktiga ;)

Mitt sto är betäckt för att hon är en korrekt häst, rastypisk, mkt trevlig och har varit oskadad i 16 år.

Hon är betäckt med en rastypisk hingst som lämnar snygga avkommor.

Så det blir nog bra :)

Vad gäller väntetiden så har jag en 06a i hagen också ;)

Idag har Kaela gått 136 dygn och jag inväntar svar från blodprovet förra veckan.:bump:

Men idag när jag longerade gick hon omkull på sidan:(skrapade upp vänster framknä+kota hade antagligen blivit värre om hon inte varit lindad på alla benen.
Det är ytliga sår så jag har tvättat med koksalt och låter det vara öppet, får se hur det ser ut när jag kommer hem ikväll.
Hoppas inte det hände ngt med fölisen, men dom ligger ganska skyddade va?
Nu är det bara och hålla tummarna att hon inte svullnar upp på benet och blir halt.

Liknande trådar

Avel Vi har ett sto som inte kommer i brunst och jag vill höra om ni som är lite erfarna har några teorier och kanske tips utöver vad som...
2
Svar
29
· Visningar
7 138
Senast: andover
·
Hästmänniskan Bilaga till fodervärdskontrakt. Jag har ett färdigt avtal men där står det ju väldigt kortfattat allting och inte riktigt så som jag...
Svar
13
· Visningar
2 393
Senast: jerseyko
·
Avel Nu börjar ju tiden dra ihop sig att fölningarna närmar sig och man går och blir mer och mer nervös att något skall gå galet - är mina...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 351
Senast: vicky417
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mata småfåglarna
  • Klippa hund