Nybörjare - Betäckning 2007/Fölning 2008

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare lenven
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 775
  • Visningar Visningar 61 041
Sv: Nybörjare - Betäckning 2007/Fölning 2008

Inte enligt min vetrinär. Vi gav den väldigt tidigt, skulle ha gått fulla 150 dagar i slutet på månaden- vi gav efter ngn vecka i början, och det skulle inte spela någon roll enligt vetrinären.

Vadå vi gav efter någon vecka i början :S
Man ska ge vid 150dygn lr hur? Men det gör alltså inget om man gör
det vid tex 160 dygn?? :p

VAR känner då då?
Och NÄR? I samband med mat eller bara när som helst??

Jag brukar känna sparkarna på kvällarna när hästarna fått kvällsmat och står och äter. Då lägger jag handen under magen, ungefär vid deras navel framför juvret. Men det gäller att vara uthållig och uppmärksam på minsta lilla rörelse. Ofta när man känner något är det så svagt att man blir fundersam om det verkligen ÄR en rörelse av fostret eller något annat. Men fortsätter man och känner så förstår man snart att det är fölis.

/AFF

Mitt sto som är kollad på 90 dygn o dräktig...brunstade idag o ska föla den 15e mars...känns inge kul....
De brukar ju kunna brunsta sista månaderna men inte har jag varit med om att de gjort det när de har 4.5 månad kvar....
Någon?
Ser dräktig ut o det har inte märkts något konstigt...

haha okej:P skoj!:D
Måste testa detta, men problemet är att mitt sto bara är på dag 93, går det ändå:p?Hoppas:love: annars får man väll testa sig fram:P

haha okej:P skoj!:D
Måste testa detta, men problemet är att mitt sto bara är på dag 93, går det ändå:p?Hoppas:love: annars får man väll testa sig fram:P

Nej jag tror inte du kan känna några fosterrörelser ännu. Men håll ut, om ett par månader bör du kunna känna något! Min är på dygn 129 och jag har inte känt något än. /AFF

Vadå vi gav efter någon vecka i början :S
Man ska ge vid 150dygn lr hur? Men det gör alltså inget om man gör
det vid tex 160 dygn?? :p

Hon skulle alltså ha gått 150 dagar i slutet av månaden men fick sprutan efter någon vecka i början av månaden (ca 3 veckor tidig med andra ord).

okey, men då lär det ju inte göra någe om jag ger en spruta vid 160 dygn va??

Min har gått 150dygn den 25 December, tycker synd om vet, att komma ut då om han åker ut den dagen satt säga, sen lär det väl bli lite dyrare :p

Jag har märkt att mina ston också "brunstar" omkring 90 dygns dräktighet. Men det är nog bara någon ofarlig flytning som hör ihop med dräktigheten. Mina är iallafall dräktiga fortfarande. Jag ville ge dig lite lugnande hejarop.
Hälsningar från Lintrollet.

Min vet. sa att man skulle ge sprutan när dom gick in i 5:e dräktighets-månaden. För dom kunde smittas redan då. Jag har också väntat till 150 dygn. Det var alltså nästan en månad försent.:crazy: Vet. kommer imorgon. Bättre sent än aldrig.

Men vadå... 150dygn är väl 5månader :S lr har jag räknat helt fel..

Just det 150 dygn är 5 mån. Men jag kunde alltså ha gett henne sprutan när hon gick in i 5:e månaden. Precis efter 4 mån. =120 dygn
Ja, det är inte lätt att vara nybörjare som jag.

Nä jag är trött lr så är jag helt dum :S

Nu fattar jag iaf inte något, när ska man ta den första sprutan, under vilket dygn på ett ungefär?

Du ska ge den när hästen går in i sin 5e dräktighetsmånad...alltså inte att stoet gått 5 månader.
Gå in i dräktighetsmånaden är alltså samma som dag 1 i månad 5.
Första dagen e att hon gått 4 hela månader....
Typ 121-127

Å då är det dags att ringa för min del då, Kaela har gått 122 dygn idag.:love:

Jasså, gud då har jag verkligen räcknat bort mej, vad pinsamt, jag trodde man skulle ta det runt 150dygn, då det är 5:e månaden :p :o

Usch usch, visst märks det att man är otroligt nybörjare, gud :o

Vad skulle jag göra utan er :D

Men dåså, då ska hon ha sin spruta snart. Hon har gått 120dygn den 25 November, så om ca 25-27dgr ska hon ha den med annat ord.
Då kör jag på det, tyckte det var väldigt långt kvar tills 25dec, jag ska ta blodprov lr om han bara stoppar in sin arm? Vad tycker ni?

Vi har ingen el där ute på lösdriften så därför kan jag inte göra ultraljud. :( Det hade jag velat dock. Men men..

Men är jag med på noterna nu då?
Första sprutan mellan 120-127dygn, andra vid ca 190dygn och sista vid 250dygn?

Stelkrampen ska ju tas en månad innan beräknad fölning, hon är beräknad den 22 Juni, ska jag ta den innan 22 maj då? :p
Lika bra och fråga så jag fattat rätt. Hihii

TACK ni är änglar för en sådan trög som mej :o

Senast ändrad:

Ringde vet för tid till virusabort spruta+blodprov,Kaela har ju gått 122dygn nu.
Han frågade mig hur långt gången hon var sedan sa han att man inte ska ge den förrens efter 5 fulla månader??
Jag vill ju inte vänta för länge,eller spelar det inte så stor roll??
Ska jag ringa igen och höra??

Liknande trådar

Avel Vi har ett sto som inte kommer i brunst och jag vill höra om ni som är lite erfarna har några teorier och kanske tips utöver vad som...
2
Svar
29
· Visningar
7 138
Senast: andover
·
Hästmänniskan Bilaga till fodervärdskontrakt. Jag har ett färdigt avtal men där står det ju väldigt kortfattat allting och inte riktigt så som jag...
Svar
13
· Visningar
2 394
Senast: jerseyko
·
Avel Nu börjar ju tiden dra ihop sig att fölningarna närmar sig och man går och blir mer och mer nervös att något skall gå galet - är mina...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 351
Senast: vicky417
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka