Nybörjare - Betäckning 2007/Fölning 2008

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare lenven
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 775
  • Visningar Visningar 61 041
Sv: Nybörjare - Betäckning 2007/Fölning 2008

Jag har märkt att mina ston också "brunstar" omkring 90 dygns dräktighet. Men det är nog bara någon ofarlig flytning som hör ihop med dräktigheten. Mina är iallafall dräktiga fortfarande. Jag ville ge dig lite lugnande hejarop.
Hälsningar från Lintrollet.

Tack... här är en till som börjar undra hur det står till där inne.... tanten är så kärvänlig :crazy: mot valacken i hagen bredvid att jag blir fundersam om "det" har släppt/gått tillbaka.... å andra sidan beter hon sig VERKLIGEN INTE :devil: som hon gör i vanliga fall när hon brunstar.... Ska ha nytt ul nästa vecka för att se hur det ser ut där inne. :bow: Är imorgon på 90 dagar, Hon tycker nog att jag är en riktig pina som ska kolla i rumpan titt som tätt :rofl:

Men vadå, 5 fulla månader är väl 150dygn isåfall? lr :S Jag fattar ingenting... Min betäcktes sista datum den 27 juli, alltså är 5:e månaden för henne den 27 dec, ska jag ta vid 150dygn lr vid 122dygn?

Detta är samma som jag undrar över.

Ngn annan skrev ju att man skulle ta den mellan 120-127 dygn, men så sa vet när jag ringde att det var vid 150 dygn???:crazy::confused:

Ngn annan skrev ju att man skulle ta den mellan 120-127 dygn, men så sa vet när jag ringde att det var vid 150 dygn???:crazy::confused:

Vet inte om du hållt koll på vad skrivit, men jag har räknat att man ska ge vid 150dygn, det är ju 5 fulla månader satt säga. Så därför trodde jag det.

Sen fråga jag här för säkerhetsskull, och då sa någon ovan 121-127dygn däromkring ska man ge första. Men gud jag blir virrig av detta alltså :P

Min tös har gått 150dygn den 25 december, så jag hade vela flytta fram det till efter dom röda dagarna isåfall, typ 160dygn, men det kanske blir för sent då? :p

Jag får ringa och kolla med vet själv jag med..

Det finns ju olika vaccin :idea: och således så kanske man använder dessa vid olika tidpunkter

Jag upprepar igen, enligt min vetrinär behöver hästen inte gå fulla 5 månader (d.v.s. från inseminering och 5 månader framåt) för att få abortvirussprutan utan man kan ge den så tidigt som vid ingången till 5:e månaden (d.v.s. efter hästen har gått fulla 4 månader från insemineringen). Detta gäller i alla fall för det preparat vi använde men jag minns tyvärr inte namnet.
Men bäst är väl om man frågar sin egen vetrinär!

Min fick också sin första abortvirusvacc. vid ingången av månad 5. Dvs hon hade gått 4 månader och en dag. Det var min vet. som satte datumet.
Kan kolla senare i stallet vad preparatet hette.

Okey då är jag med på noterna igen :p

Men jag gör så att jag ringer i slutet av månaden, och så får vi se vad karln säger. För som jag skrivit ovan så har min brud gått 4månader (Om man räknar från sista betäckningsdatum) den 27 November och 5månader är 27 December.

Så det är mellan 121-150dygn kan man ta den med annat ord? Lr ja beroeende på preparat.
Jaja, jag får ringa om 4 v :p

Och min är på 134 dygn idag. :love:

ska ut och fota i morn:P då är min på över 100 dygn:P:P spännade.. har inte sett henne sedan en vecka tillbaka.. hoppas på att mamma och pappa tagit hand om henne väl:P som sagt återkommer med bilder i morn kväll:D

Men om jag inte minns fel Josssefin så är ju din och min på samma dygn. Alltså 99 Dygn idag ;)

Det var någon här inne på buke som sa en gång att lägger man örat mot hästen sida så skulle man kunna höra lite bubbelljud,
alltså inte knorrande som dom låter ofta. Utan det var något bubbelljud, var det från fostret då lr hur var det?

Jag hörde nämligen två läten från min tösa igår, knorrandet samt bubbelljud, som om det var bubblor ur vattnet som kom.. Lät ju
väldigt tydligt :)

Senast ändrad:

hah jo de e sant..Men visste inte exakta tiden:P så..
Men men ska hem och fota senare:P:P skoj skoj:::D

Ok ok, ja släng in lite bilder sen =)

Nu har jag pratat med vet. synd nog hade han som jag haft dom två ggr som han kommit ut och gjort UL semester så det var en inhoppare sa hon. Hon lät almänt surig :crazy:

Men iaf, tog upp detta med virusabort sprutan och den ska ges när man går in i 5:e månaden, då vill säga vid 150dygn. Enligt henne.. Så att jag tog upp detta med att vissa tar vid 122dygn så vart hon grinig och fräste ifrån "ja men jag sa vid 150dygn, alltså när man går in i 5:e mån".

Hihii, var inge kul och prata med henne, vart bara nervös och glömde bort och fråga om blodprovs priser lr om man kanske skulle gjort rektalundersökning osv.
Men men, får ringa längre fram, eftersom att jag ska ge vid 150dygn så blir det den 25 December, aah vill inte under den tiden, haha.
Får testa i mellan dagarna då det är "gröna" dagar istället för röda, hihii..

En spruta kosta dock bara 180kr plus moms :)

Vid 150 dygn går man in i 6:e månaden och har gått 5 fulla.
Kaela ska ha sin imorgon 129 dygn har hon gått då,ska även ta blodprov för levande foster.

Japp, ska ut och fota idag.. ska släppa ut henne i stora hagen idag:S:S de äckliga fåren river hennes andra hage...så får se hur det går..

Min dator har fått virus så jag hoppas jag kan rädda alla bilderna jag ahr på henne:S panik.. men men ska se om jag kan låna brorens dator, annars kommer min andra bror och fixar den..
Men ska förska fixa bilder:P

Liknande trådar

Avel Vi har ett sto som inte kommer i brunst och jag vill höra om ni som är lite erfarna har några teorier och kanske tips utöver vad som...
2
Svar
29
· Visningar
7 138
Senast: andover
·
Hästmänniskan Bilaga till fodervärdskontrakt. Jag har ett färdigt avtal men där står det ju väldigt kortfattat allting och inte riktigt så som jag...
Svar
13
· Visningar
2 393
Senast: jerseyko
·
Avel Nu börjar ju tiden dra ihop sig att fölningarna närmar sig och man går och blir mer och mer nervös att något skall gå galet - är mina...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 351
Senast: vicky417
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippa hund
  • Guldfasanerna