Nybörjahjälp!!

UnderStella

Trådstartare
Hej alla fantastiska människor här på buke:D

Nu är det så att jag tycker ju att det här med fälttävlan verkar vara SÅ ROLIGT och funderar därför på att kanske kunna börja träna lite smått i vår/sommar. Men som alltid när man är ny inom ett område så vet jag ingenting om detta :p och ja jag har läst TR men blir inte så mycket klokare av det, så vänder mig därför till er alla (och hoppas att ni vill svara;))

Vad ska man tänka på?! Jag vet att man ska ha något slags kort. Men utrustningsmässigt, vad krävs?

Vilken är den lättaste klassen för häst?

Hur höga är hindrerna i banhoppningen/terrängen i den lättaste och vad krävs i dressyrrprogrammet?

Vad är en "bra" typ av terränghäst? Beror det på storleken eller galoppen?

Är man som häst eller ryttare för gammal för att börja hålla på med detta? :o:o

Ja jag vet, en del konstiga frågor och har förmodligen glömt en massa, men skulle bli jätteglad om ni skulle vilja svara mig, och gärna med bilder vad ni har för utrustning m.m. :love::love::love:

Börja med att kolla upp vilka träningsmöjligheter du har. Tränaren kommer hjälpa dig att ta fälttävlanskortet om det är så att du skulle vilja tävla.

Jag har ingen speciell utrustning förutom hjälm, säkerhetsväst och vanliga benskydd på hästen. Det är vad som behövs när man är på så låg nivå som vi är. ;)

Lägsta klassen för häst är H90 och då är terränghindren som högst 90 cm, banhoppningen 95cm och dressyren ligger ungefär i nivå med LC-LB.

Angående åldern så är jag 47 i år och planerar att starta min första FT-tävling någonsin detta året....om allt går som det ska. Hästen är 14 år och jag har ingen aning om hon har hoppat några terränghinder innan vi körde igång förra året. För gammal blir man nog när man inte kan ta sig fram på sina egna ben längre. :D

Bild på oss:

Börja med att kolla upp vilka träningsmöjligheter du har. Tränaren kommer hjälpa dig att ta fälttävlanskortet om det är så att du skulle vilja tävla.

Jag har ingen speciell utrustning förutom hjälm, säkerhetsväst och vanliga benskydd på hästen. Det är vad som behövs när man är på så låg nivå som vi är. ;)

Lägsta klassen för häst är H90 och då är terränghindren som högst 90 cm, banhoppningen 95cm och dressyren ligger ungefär i nivå med LC-LB.

Angående åldern så är jag 47 i år och planerar att starta min första FT-tävling någonsin detta året....om allt går som det ska. Hästen är 14 år och jag har ingen aning om hon har hoppat några terränghinder innan vi körde igång förra året. För gammal blir man nog när man inte kan ta sig fram på sina egna ben längre. :D

Bild på oss:

Åhh vad roligt att höra att det finns fler som jag :D. Så det räcker med vanliga benskydd, behövs inga terrängskydd eller dylikt?

Åh men vad skönt, va rädd att det skulle vara jättestora hinder i terrängen :p de andra momenten är jag inte riktigt lika orolig över iallafall då vi ändå hoppas 1.20 och startat LA men är på MSV nivå i dressyren :)

Men har storleken en betydels, antingen till det positiva eller negativa, då min donna är ca 1.80 i mankhöjd (halvblod) men med en satans galopp :D

Naturligtvis är det inga jättestora hinder på den lägsta nivån. Det är det ju inte i banhoppning heller. Svårigheten ligger ju mer i hindertyperna. Är ju inte alla hästar som springer rakt ut i ett okänt vattendrag t ex.

Som sagt, vi är på låg nivå och då behövs inga märkvärdiga prylar. Min häst avskyr att ha höga skydd bak så därför använder jag vanliga strykkappor. Boots om hästen är broddad.

Som Speedway säger så behöver du inte göra det så komplicerat i början. Kolla var du har närmaste tränare/bana och hör dig för om tränngar.
I H90 handlar det mest om att vänja sig vid tävlingsformen, terrängbanan består mest av enkelhinder i form av lådor och stockar. (Skiljer sig såklart mellan banor, ibland spökas det ut lite mer;)).
Att din häst är stor har ingen betydelse, det går fint att rida fälttävlan även på en stor häst precis som i övriga grenar. Kan ev. bli lite trångt på distanser om hästen har stor galopp.

En bra terränghäst har framförallt viljan, det finns hästar som är mindre än 160 cm som har gått de allra största tävlingarna. Även hästar på 180 cm som gjort detsamma.

När det gäller åldern så spelar det absolut ingen roll, även gamla hundar kan väl lära sig sitta?;)
Det verkar ju som om ni har en god grund i dressyr och hoppning så ut och ha kul med er vetja!:up:

En av mina som är närmare 180 cm

Senast ändrad:
Naturligtvis är det inga jättestora hinder på den lägsta nivån. Det är det ju inte i banhoppning heller. Svårigheten ligger ju mer i hindertyperna. Är ju inte alla hästar som springer rakt ut i ett okänt vattendrag t ex.

Som sagt, vi är på låg nivå och då behövs inga märkvärdiga prylar. Min häst avskyr att ha höga skydd bak så därför använder jag vanliga strykkappor. Boots om hästen är broddad.

Ja nej jag förstår ju också att det inte är jättestora hinder:p Men undrade lite hur stora terränghindrerna var, för det kan ju vara stort i huvudet även om det inte är det på riktigt eftersom det är nytt :grin:

De andra har ju svarat så bra så jag säger bara Välkommen :D

Om du skriver ungefär var du bor så kan du nog få många tips på banor/tränare också, finns folk från större delarna av landet här :) Jag finns i Skåne och kommer från Halland!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 692
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 204
Senast: QueenLilith
·
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
29 997
Senast: Åsa A
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu under våren har jag gått på ett flertal anställningsintervjuer och även gjort personlighetstester i samband med...
Svar
4
· Visningar
1 959
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Skällande hundar